Gå til innhold

Er dette fryktelig ille? Tenåring og alkohol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal snart ha fest med venner her hjemme, bursdagsfeiring.

Eldste sønnen skal være hjemme. Han blir 18 år 1,5 mnd. etterpå. Han spurte om han kunne få lov til å drikke litt alkohol på festen. Klarte ikke å svare han på det.

Jeg vet at han drikker på fest, men er aldri så full at han ikke kan ta vare på seg eller at det går over stokk og stein. Er ikke ofte han drikker heller.

Min mann og jeg synes ikke det gjør noe om han tar et par øl sammen med oss. Men jeg vet at et par av gjestene har vært/er veldig strenge med sine jenter som er ca samme alder. Har ikke lyst til å ende i diskusjon med dem. Samtidig som jeg synes dem ikke trenger og bry seg. Jeg vet at dem kommer til å ta det opp.

Hvordan ville dere taklet dette?

Anonym poster: fbc7a07a017df2e0466826baa3a4212b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville faktisk ikkje tillatt det. Eg finst ikkje streng på alkohol, faktisk legg eg meg på minstekravet etter lova, som er 18 år.

Eg synes det er forskjell på å stilltiande akseptere at det blir litt alkohol der ein ikkje har innflytelse og å tillate det i eigen heim.

Gjest meg&mini
Skrevet (endret)

Hadde sagt ja:)

Jeg fikk selv lov av mine foreldre og det gjorde flesteparten av vennene mine også. Det var det året vi fylte 18..

Herlighet altså, jeg trodde spurte om vi hadde tillatt dette, ikke taklet:)

Leser kun det jeg vil, tydeligvis.

Ikke bry deg så mye om hva de andre synes.. Det er deres hjem og deres regler.

Endret av meg&mini
Skrevet

Her må dere ta et standpunkt og stå for det dere sier og tillater. Foreldre har forskjellige grenser og at dere har andre grenser enn andre, de må de og dere akseptere.

Anonym poster: 28f3790b9f3ff2d14f3a4a59ba4431cf

Skrevet

For min del er dette helt greit. Ville ikke brydd meg om hva andre gjestene måtte mene, da i mitt hjem bestemmer jeg:)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med dette. Det er deres hjem og deres regler. Det er jo ikke snakk om at gutten skal skjenkes. Dette må vennene deres forholde seg til.

Jeg har aldri vært veldig glad i brus/saft og vann til et godt måltid er jo litt stusselig når man er "nesten voksen".

Jeg fikk vin til maten hjemme fra jeg ble konfirmert. Det var selvsagt ikke "fri flyt", men f.eks. 1/2 - 1 glass hvitvin til rekene fikk jeg eller rødvin til steken på søndager.

Favoritten min var selvsagt alt som boblet og sprudlet :)

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har "gått på fylla", kommet hjem full e.l. i ungdomstiden og jeg var vel egentlig edru gjennom russetiden.

Jeg tør påstå at jeg son voksen har et sunt forhold til alkohol.

Skrevet

Nå er det vel fortsatt ulovlig å gi alkohol til mindreårige selv om det er egne barn? Jeg tenkte umiddelbart at jeg ser ikke problemet, men så er vel spørsmålet om man kan bryte alle regler hvor man selv ikke ser problemet, og om det er greit å lære barna denne holdningen?

Anonym poster: a0a97783b13a9aa200c5d0826bc3be0d

Skrevet

Moren min ga meg cider da jeg var rundt 16-17. Jeg drikker ingenting i dag.

De venninnene som ble oppvokst med at alkohol var uff og æsj er temmelig rause med alkoholen hver helg.

Anonym poster: 1787fd7f651a6cd15d6c0badc326c81e

Skrevet

Jeg hadde ikke servert noen alkohol som ikke var gamle nok til å kjøpe det selv. Våre tenåringer får ikke alkohol her hjemme før de er 18, og det er i grunnen ikke noe problem. Ikke drikker de ute heller. Du kan jo si til 17-åringen at siden han har klart seg uten å drikke alkohol hjemme inntil nå, så klarer han nok 6 uker til, så slipper du hele kontroversen med vennene dine.

Skrevet

Jeg lar ikke mine barn drikke før de har blitt 18år, uansett om det er dagen før eller litt tidligere.hva de gjør på fest og slike ting er opp til de. Men jeg skal ikke servere mine barn før de har lov å kjøpe det selv.

Men det skal ikke sies at jeg er streng på dette med alkohol, men jeg vet det st om den ene får drikke litt før så kommer de andre til å prøve seg også. Og med flere barn kommer de til å tøye strikken, så ingen alkohol før de har lov å kjøpe selv.

Men om de vil smake på noe av det vi har så skal de få lov til det, men de skal ikke få lov å drikke (altså noen få slurker av det vi har, men ikke mer) Slik hadde jeg det når jeg vokste opp, jeg fikk smake på det jeg ville hjemme og hadde smakt mye rart før jeg ble 18år. Jeg syns ikke alkohol var så spennende for jeg fikk lov å smake hjemme, og ikke syns jeg det smakte godt heller så jeg så ingen behov for å drikke ting jeg ikke syns smakte godt. Jeg kunne ha det gøy uten alkohol, men slettes ikke avholds. Mine foreldre nektet meg aldri å drikke om jeg var på fest og slike ting, men jeg måtte selv slite for å få tak i det. Og mine foreldre skulle alltid hente meg. Hentet de meg og jeg var dritings så var det helt greit, men ingen sympati dagen etter. Jeg fikk stå får mitt valg der, og til min mors skuffelse skjedde det aldri (det var hennes privilegie som mor å "plage" meg dagen derpå sa hun. )

Anonym poster: 0e8f596a9ef3fb2a587c7f87d239719f

Gjest Anybody
Skrevet

Hadde jeg tillatt. Fikk dette selv hos ene foreldrene min og har et mye mer avslappet forhold til alkohol der.

Skrevet

Jeg fikk alkohol av min far fra jeg var 16. Feks en flaske vin om jeg skulle på fest. Drakk aldri mer enn jeg fikk av han. Fikk aldri sprit. Fikk et avslappet forhold til alkohol og har det fortsatt.

Jeg hadde latt han få lov så lenge han klarer å begrense seg

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Kanskje jeg hadde godtatt en lettøl;)

Skrevet

Noen andre som er nesten 18 som kommer på festen og der foreldrene ikke ønsker at de drikker? I så fall hadde jeg gitt min sønn drikkeforbud også og forklart han hvorfor. Er det kun han så hadde jeg sikkert latt han få ta seg litt vin eller en øl til maten, men ikke som en øl i hånden etterpå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...