Gå til innhold

Kan bidragspliktige kreve SFO for barnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her å funderer litt... Min samboer vil ikke søke bidrag for barnet som bor sammen med oss, for han mener at moren, som er bidragspliktig, da kan kreve at barnet skal gå i SFO siden hun trenger det pga jobbsituasjon... Vi har barnet 50/50, men han har omsorgsretten..

Jeg synes det høres meget urimelig ut at vi skal måtte betale SFO for henne, når vi selv ikke har bruk for det? Kan også være verd å nevne at barnet ikke ønsker å gå i SFO... Skal vi virkelig måtte ta barnet inn på SFO, så skal vel bidragspliktige også være med å betale dette gjennom bidraget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke bidragssummen blir høyere av at barnet går på SFO men hvis de har 50/50 skal hun uansett dekke 50% av summen.

Skrevet

Det er bostedsforelder som bestemmer om det skal være SFO, barnehage, dagmamma el lignende, da dette er frivillige ordninger. Så hvis far ikke ønsker SFO, kan han heller ikke pålegges å betale for det uansett. Dersom de har avtalt delt bosted (50-50), bestemmer de like mye og alle beslutninger skal tas i fellesskap.

Skrevet

Takk for svar! :) Har prøvd å finne forskrifter om dette, men jeg finner ingenting..

Det er ikke snakk om delt bosted her, barnet er folkeregistrert hos oss :)

Skrevet

Far kan beslutte om det skal være SFO uten mors innblanding. Beslutninger som gjelder ordninger som ikke er lovpålagt eller obligatorisk, kan bostedsforelder fatte alene. Her står det noe om det:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/19961997/otprp-nr-56-1996-97-/6/2.html?id=301210

http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/fakta_barn/skilte_for/

SFO er ikke særskilt nevnt, men det regnes tilsvarende barnehage ettersom det ikke er lovpålagt.

Skrevet

Ungen kan ha 50% plass på sfo, altså kun gå på sfo når den er hos mora (iallefall gikk det an på den sfo'en hvor jeg jobbet). Og da bør jo mora betale hele prisen. Syns jeg da.

Skrevet

Takk for svar! :) Har prøvd å finne forskrifter om dette, men jeg finner ingenting..

Folkeregistrert adr har ingen ting med delt bosted å gjøre, står det delt bosted i samværsavtalen er det det som gjelder, selv om barnet har adr bare hos en og man ikke bytter annethvert år.

Skrevet

Folkeregistrert adr har ingen ting med delt bosted å gjøre, står det delt bosted i samværsavtalen er det det som gjelder, selv om barnet har adr bare hos en og man ikke bytter annethvert år.

joda, men her er det altså ikke snakk om delt bosted :) Takk for svar alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...