Lindypie Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 Vi sitter og funderer på om det er lurt for oss å velge 80 eller 100% dekning under permisjonen. Problemstillingen er det at mannen gjerne vil ta permisjonen sin senere, når barnet er litt eldre, og jeg vil da måtte begynne å jobbe igjen fra barnet er ca 8 mnd hvis vi velger 100% lønn. Men pga av søknadsfrister og inntak til barnehager så vil vi jo ikke vite om vi har noe barnehageplass før jeg er tilbake på jobb igjen. Jeg regner med at fler kommer utfor samme opplegg, så spørsmålet mitt lyder: Hva gjør dere som må begynne å jobbe igjen etter permisjon men ikke har barnehageplass ennå? :-)
3barnsmor_to_be Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Du kan ta ulønnet permisjon.. få familie til å passe barnet eller ta ut gradert permisjon..
yogajente Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Det lønner seg uansett å velge 100% dekning og heller ta ti uker ulønnet perm i stedet for 80% dekning, man får mer totalt. Vi kommer til å ta 100%, i kombinasjon med ferie og ulønnet perm om det blir nødvendig. Mannen kommer dermed ikke til å ta sin perm umiddelbart etter fellesperioden da det ikke passer pga jobb/skole. Blir dermed 1-3 mnd der jeg tar litt ferie og litt ulønnet perm før mannen tar pappaperm
danse mamma Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Å ta 100% og ulønnet perm lønner seg kun hvis begge tjener over 450 000 + at man mister mange rettigheter når man har ulønnet perm så det er ting man også må tenke på. Vi tok 80% men jeg begynte å jobbe 40% når snuppa var rett over 6 mnd. Vi er heldige og har en mormor som passet de 2 dagene jeg jobbet. På den måten var ikke jeg i full jobb igjen før hun var 1 år :-) Siden samboer er selvstendig kan han ikke ta sammenhengende permisjon men tar den nå gradert. Dette har fungert bra for oss :-)
Lindypie Skrevet 1. mai 2013 Forfatter #5 Skrevet 1. mai 2013 takk for svar. Ulønnet permisjon er nok ikke det mest ideelle nei.. og ingen familiemedlemmer har mulighet til å være "dagmamma" da de jobber fullt selv. Vi kommer nok til en løsning, men bare greit å ha nogenlunde planer i boks før man sender inn perm papirene.
2 gull-ett i vente <3 Skrevet 1. mai 2013 #6 Skrevet 1. mai 2013 Her tar vi 80% perm i en lengre periode + 5 uker ferie for å få kabalen til å gå opp:) mister vel 20 tusen på 80 kontra 100, men det er verdt det og så slipper vi ulønnet permisjon som igjen fører til at vi mister en del andre rettigheter i forhold til utbetaling ved sykdom etc.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå