Gå til innhold

Noe jeg ikke helt skjønner med slankeoperasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først (før noen halshugger meg): jeg mener ikke å være nedlatende ved dette innlegget.

Jørgen Foss har nylig tatt slankeoperasjon og jeg så at han var på Hellstrøm rydder opp. Jeg har ikke inngående kjennskap til slankeopererte, jeg vet blant annet at de f.eks. bare kan spise lite og at de må spise veldig ofte fordi magesekken er veldig liten. Etter å ha sett på programmet forstod jeg det slik som at man også måtte holde seg unna mat med mye fett, som er tungt for magen, sukker osv. osv.

Det vil med andre ord si at de må leve veldig strengt. De kan ikke tillate seg sukker eller andre ting som frister, ei heller kan de spise hva som helst.

Dette må de klare, ellers kan de jo dø (slik jeg forstod det), men hvorfor klarer de det plutselig da? Det er jo like stor sannsylighet for å dø hvis man uansett fortsetter i samme dårlige vaner i utgangspunktet. Mange er jo så store at de kan dø i ung alder.

Jeg skjønner at liten magesekk gjør at man begrenses generelt, men uanset...

Anonym poster: e58e06cb1e38bf17636f398cff55c27b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke alle som klarer det.

Jeg kjenner to stykker (onkelen til mamma og en nabo) som er slankeoperert, og de er like store som de var før operasjonen. De gikk selvfølgelig ned i året etter operasjonen siden de blir fysisk syke og kaster opp om de spiser mer enn den lille magesekken tåler, men sakte, sakte, sakte utvidet de magesekken igjen og ble større og større igjen.

Derfor er det veldig viktig at slankeopererte blir fulgt skikkelig opp at psykolog e.l. for å få bukt med den psykiske årsaken til hvorfor de overspiser, det er nemlig fullt mulig å spise seg opp igjen...

Så er diskusjonen om de hadde klart å gå ned om de hadde fått den samme oppfølgingen av psykolog uten operasjon.

Anonym poster: 0d7643f2c887340553a127b357a13337

Skrevet

De klarer det da fordi de ikke har noe valg, kroppen tar rett og slett ikke inn noe mer næring (de blir stappmette, og så vidt jeg har skjønt syke hvis de spiser for mye). Så dermed blir de tvunget til å spise annerledes, de har rett og slett ikke noe valg.

Det du ikke skjønner er vel heller at de ikke klarer det frivillig, men det er altså slik for noen. eg vil tro at de som går til det skrittet å ta en slik operasjon er klar over hvor drastisk skritt det er, og ikke ville gjort det med mindre de ikke så noen annen utvei.

Skrevet

Ikke alle klarer det. Ikke alle behøver det, heller.

Det er sjelden slik at man dør av det man spiser. Men selvfølgelig er det lettere å spise sunt når man f.eks blir grisekvalm eller svimler av sukker, føles overmett og stinn om man forsøker seg på en halv normalporsjon mat osv.

Anonym poster: 494d312851be9ee3f43f10ced51bd868

Skrevet

Saken er jo at magen og hjernen i teorien fungerer anderledes. Sultfølelse og søtsug etc blir redusert. Det er ikke tilfeldig valgt hvilke deler de skjærer bort.. Så jobben med å holde seg Sunnmøre mye enklere. Det er et par andre ting også, som jeg dessverre ikke husker :/

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke dette. At de plutselig skal greie å "skjerpe" seg bare fordi de er operete, hvorfor ikke da skjerpe seg istedenfor å operere?

Har selv hørt en slankeoperert uttale, at nei nå etter operasjonen greide hun ikke spise mer enn en liten bit av hamburgeren og et par pommes frites så da måtte man jo gå ned i vekt... Jeg tenker herregud, fortsette med samme søppelmat, da varer de ikke lenge tror jeg...

Det jeg synes er nesten verst er at staten dekker disse operasjonene, dvs VI betaler for at enkelte folk ikke klarer å la være å stappe ansiktet fult av drit hele dagen.

Anonym poster: 95267f209b535a7814011ba4d6c03718

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...