Gå til innhold

Det å ikke ville jobbe - inspirert

Anbefalte innlegg

Gjest Antarctica
Skrevet

Laaaang tråd om det her nå. Damen mener det er OK at NAV skal betale for at de selv tar seg av ungene de har satt til verden. Den viktigste jobben som fins, nemlig, mener de selv.

Hva skjedde med den viktige jobben det er å FORSØRGE disse ungene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er visst ikke viktig. All den tid det er nok av oss fjols som jobber og betaler skatt, så er det jo bare å stappe sugerøret inn i felleskassa og ta til man skjems.

Skrevet

Oppegående mennesker klarer begge deler. Om 100% blir for tungt er det selvfølgelig helt fair å jobbe deltid.

Men det handler om å bidra i samfunnet og yte noe for å skaffe de midler som trengs for å forsørge barn og hjem.

Anonym poster: ca9cac714027289250f44a59ea8fb7c1

Skrevet

Ja, noen har misforstått litt av hvert. Som bruker av velferdsstatens goder har en også visse forpliktelser, enten en liker det eller ei.. du er forpliktet til å yte etter evne og vil få etter behov.. sånn er grivt sett kontrakten i as Norge...

Anonym poster: 568bbfaa941b948994fc48d3a070a5ae

Skrevet

For meg er det et hav av forskjell på "ikke kan" og "ikke vil". Sosialtjenesteloven er et siste sikkerhetsnett, og det er en trygghet for alle at man kan få hjelp i en situasjon der alt annet er prøvd. Grunnen til at vi som samfunn kan ha et sånt nett, er at folk flest gjør hva de kan for å forsørge seg selv. Heldigvis gjør de aller fleste det, og tusler på jobb enten det er fordi jobben er dagens høydare eller det er for å finansiere det livet man egentlig vil leve. Når man velger sikkerhetsnettet som levemåte, og rigger seg til der med pledd og ukeblader, så er det noe feil. At de er med på å undergrave den ordningen de nyter godt av, er også et tankekors.

Heldigvis kan det legges vilkår på sosial stønad, og jeg ser at i min kommune så er det færre langtidsmottakere av sosialstønad nå enn det var for neon år siden, og flere har enten gått over på andre ytelser, eller har vært gjennom opplegg som gjør at de nå kan forsørge seg selv.

Jeg blir ikke veldig provosert over å lese innleggene til hun i den forrige tråden, men jeg synes det er synd i forhold til hvilken rollemodell hun er for barna. Det å ha en jobb er langt fra bare en pest og en plage. Det er noe å glede seg over, noe å være stolt av, en sosial arena og det å oppdra barn i et hjem hvor man er arbeidsfør, men gjør hva det skal være, inkludert svindel, for å slippe å ha en jobb, tror jeg ikke er heldig, hverken for barnet eller samfunnet.

Skrevet

Det å ikke ville jobbe, avhenger jo av å ha en partner som kan forsørge en. Det har ikke vi mulighet til, selvom jeg gjerne ville vært hjemme. Men er ikke bare å FÅ penger på nav. Ihvertfall ikke for etniske nordmenn. Så jeg skjønner ikke hvordan folk får tak i penger der hvis de ikke har rett på de pengene.

Anonym poster: 4d5d597fbe6d519c8be680817a221176

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg blir faktisk litt provosert, jeg.

Mest fordi jeg nylig leste en undersøkelse der det viser seg at den norske befolkningen tror at uføretrygd misbrukes i "stor eller veldig stor" grad. Mens det viser seg at 94% av dem som mottar ytelsene IKKE snyter.

Så gapet mellom hva folkemeningen er - at uføre er late - og sannheten er - at uføre er uføre - blir stort. Samme med ytelsene til enslige forsørgere o.l., befolkninga "tror" at mange lurer til seg ytelser. Mens de fleste altså bare får det de skal ha og har rett til.

Men gapet mellom sannheten og fordommene blir enda større av at folk som hun i den tråden nærmest forsvarer det og gjør det til noe "bra" at hun er så flink å juge, hun gjør jo ungene en tjeneste. Hun setter andre mottakere i et dårlig lys, og som noen over her nevner, oppdrar barn til en passiv mottakerframtid.

Skrevet

Oppegående mennesker BØR jo skjønne at det ikke er så lettvindt som de tror å snylte staten. Som regel får man så vidt de pengene man faktisk HAR krav på. Så det er veldig synd at noen faktisk misbruker systemet. Men, det virker jo som at 90% av folket har en negativ holdning til det å motta trygd, selvom man faktisk har rett på det. Skummelt å ha en sånn holdning til mennesker.. ikke det lureste å lære barna sine det heller! Å ha empati og være ett medmenneske er VELDIG viktig!

Anonym poster: 4d5d597fbe6d519c8be680817a221176

Skrevet

Det festligeste er jo at det ikke er det minste samfunnsnyttig at en sosialsnylter er hjemmeværende, for all erfaring tilsier at barn av sosialklienter vokser opp til å bli sosialklienter, og ikke hjernekirurger og politisjefer. De blir bare nok en byrde for samfunnet, med andre ord.

Jeg lurer også på hva som er så fantastisk med disse barna at det skal forsvares at de trenger to voksne personer til å passe seg døgnet rundt (foreldrene gjør faktisk samfunnet en tjeneste!), når nå de fleste barn vokser opp i barnehage der det er mange flere barn per voksen, og blir helt fungerende mennesker i samfunnet likevel.

Anonym poster: 835a5d684697f28414bd7fcf5ae91744

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...