Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #1 Skrevet 30. april 2013 nåværende sjef vet ikke at jeg søker ny jobb. Jeg skal ta med cveen, men hva skal jeg skrive på referanssen? Kan jo ikke føre opp sjefen når han ikke vet det? Kan jeg skrive referansser oppgis når det blir aktuelt i prosessen? Anonym poster: 1478121a49ff4737b0fcd2439a47f302
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #2 Skrevet 30. april 2013 Det er vanlig å ikke ha sin nåværende sjef som referanse siden de som regel ikke vet at man ser etter ny jobb. De som intervjuer deg har nok forståelse for det Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en ekstra stavekontroll på cv'en og de andre papirene du skal ha med deg. Med skrivefeil blir man fort nedprioritert Anonym poster: 3a81524d1f0cae44a00815ecaca86df1
rytme Skrevet 30. april 2013 #3 Skrevet 30. april 2013 Jeg pleier å skrive "referanser oppgis på forespørsel" eller noe lignende. Fordi jeg liker å ringe til referansene mine og gi beskjed om at når får du kanskje en telefon før jeg gir bort numrene deres.
Kamomille Skrevet 30. april 2013 #4 Skrevet 30. april 2013 Jeg har aldri fortalt mine sjefer at jeg søker nye jobber! I alle søknader skriver jeg at "referanser oppgir på forespørsel" Men når jeg har vært på intervjuer har jeg likevel hatt med meg en liste over referanser. Den inneholder 3 navn på personer jeg har jobbet med eller som jeg jobber med i dag - f.eks min nærmeste kollega, en tidligere sjef og en teammedarbeider. Detter er selvfølgelig personer jeg har spurt om å være mine referanser. På intervjuet forklarer jeg alltid at jeg ikke har fortalt min nåværende leder at jeg søker ny jobb, og har alltid blitt møtt med forståelse for det.
Gjest Antarctica Skrevet 30. april 2013 #5 Skrevet 30. april 2013 Nåja, på intervju har jeg en gang blitt ganske hardt skvisa på spørsmålet om hvorfor jeg ikke hadde min daværende sjef som referanse... De maste veldig med at det var unaturlig å ikke ha nærmeste leder på lista. Perverst nok var det HANS sjef igjen som satt i intervjupanelet og stilte spørsmålet, jeg søkte nemlig en annen jobb i samme organisasjon - og han visste at vi hadde vært i en ganske fæl konflikt. Han selv hadde jo måttet love meg at de forbigåelsene og trynefaktor-ansettelsene min nærmeste sjef drev med, skulle det bli slutt på, for å unngå en arbeidsrettssak. Men likevel skulle jeg tegne og forklare hvorfor nærmeste sjef ikke ble bedt om å anbefale meg... Forstå det den som kan, men det er altså praksis at din nærmeste leder bør være med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå