Gå til innhold

Ok, forvirret igjen vedr. bilsete til sønnen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt ny bil! Koste hva det koste vil!

Hvorfor i all verden kan ikke han sitte bak med de andre barna?

Er så si samme hva slags sete du bruker til gutten din....blir airbagen utløst så har den siste ord desverre.

Det er det som er den harde realiteten samme hvor upraktisk det måtte være for deg og din familie.

Vi har kjøpt ny, skal hente den på lørdag ;)

Anonym poster: fd6af1a80a161a34e4421535a8eac67a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så si samme hva slags sete du bruker til gutten din....blir airbagen utløst så har den siste ord desverre.

Det er det som er den harde realiteten samme hvor upraktisk det måtte være for deg og din familie.

Viktig med ny bil, ungens sikkerhet driter vi derimot i.

Faktum er, igjen, at et lite barn blir klemt ihjel dersom de får airbagen i fleisen. Da hjelper det jævlig lite med en sikkert bilsete.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

"Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp.

Kan gi nakkeskader

Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS"."

http://bil.aftenposten.no/bil/Barn-kan-bli-drept-av-airbag-12783.html#.UX-3Z6XXNaU

"en kollisjonspute blåses opp med voldsom kraft i et sammenstøt. En solid kruttladning sørger for at puten fylles med luft i løpet av brøkdelen av et sekund.

I det ansiktet ditt treffer puten, forsvinner luften ut av den igjen. Det er altså en nøye kalkulert prosess der du, fastspent i sikkerhetsbeltet, blir tatt i mot av puten som er i ferd med å miste luften.

Men med en utgangshastighet på over 300 kilometer i timen, kan man rett og slett bli slått ihjel hvis man ikke bruker belte eller sitter for nær puten.

Barn kan bli drept

Et barn i en barnestol, spesielt en bakovervendt stol, har helt feil plassering for en kollisjonspute.

I verste fall kan et barn bli drept av kollisjonsputen, opplyser Trygg Trafikk."

* Men det høres ikke egentlig ut som om du bryr deg så veldig.

Anonym poster: e400719dcf735377ec1702c11421ff70

Skrevet

Viktig med ny bil, ungens sikkerhet driter vi derimot i.

Faktum er, igjen, at et lite barn blir klemt ihjel dersom de får airbagen i fleisen. Da hjelper det jævlig lite med en sikkert bilsete.

http://www.tryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/Airbag/

"Barn som er lavere enn 140 cm bør heller ikke sitte i forsete med kollisjonspute. Kollisjonsputen er konstruert for å beskytte en voksen person og kan skade et barn. Barns hoder er tyngre i forhold til kroppen enn voksnes, og faller fremover på en annen måte ved bråstopp.

Kan gi nakkeskader

Airbagen utløses med en fart på minst 300 km/t. Den kan treffe barnets isse, med fare for sammenpressingsskader i nakken. Det er lite hjelp i å sette barnet høyere med barnesete eller pute. Dashbord med kollisjonspute er merket med "airbag" eller "SRS"."

http://bil.aftenposten.no/bil/Barn-kan-bli-drept-av-airbag-12783.html#.UX-3Z6XXNaU

"en kollisjonspute blåses opp med voldsom kraft i et sammenstøt. En solid kruttladning sørger for at puten fylles med luft i løpet av brøkdelen av et sekund.

I det ansiktet ditt treffer puten, forsvinner luften ut av den igjen. Det er altså en nøye kalkulert prosess der du, fastspent i sikkerhetsbeltet, blir tatt i mot av puten som er i ferd med å miste luften.

Men med en utgangshastighet på over 300 kilometer i timen, kan man rett og slett bli slått ihjel hvis man ikke bruker belte eller sitter for nær puten.

Barn kan bli drept

Et barn i en barnestol, spesielt en bakovervendt stol, har helt feil plassering for en kollisjonspute.

I verste fall kan et barn bli drept av kollisjonsputen, opplyser Trygg Trafikk."

* Men det høres ikke egentlig ut som om du bryr deg så veldig.

Anonym poster: e400719dcf735377ec1702c11421ff70

Nei selvsagt bryr jeg meg ikke om barna våre.. Gjør du?

Tenkte faktisk han skulle få lov å kjøre den nye bilen, sånn at pappaen og jeg kan sitte bak..

Han er ganske flink til å kjøre..

Skrevet

Og nøyaktig hvorfor kan ikke guttungen sitte bak med tvillingene i den nye bilen? Evt. 1 av tvillingene foran? Så kan du fysisk passe på alle 3 mens dere kjører?

Anonym poster: 6a818d2eb979ceb8a94516fd4296430e

Skrevet

Og nøyaktig hvorfor kan ikke guttungen sitte bak med tvillingene i den nye bilen? Evt. 1 av tvillingene foran? Så kan du fysisk passe på alle 3 mens dere kjører?

Anonym poster: 6a818d2eb979ceb8a94516fd4296430e

Han skal det! Det er bare den ene tvillingen som har reflux og spyr mye. Dette har vært svært upraktisk da bilkjøring ofte har utløst oppkast. Nå er de små snart 4 mnd, og ting er blitt bedre, så gutten skal sitte bak med dem.

Skrevet

La nå HI få gjøre som hun selv vil da. ..

, det er ikke anbefalt. . Men man kan jo gjøre tiltak. Det går tilogmed an å koble ut en airbag om det skulle være nødvendig.

Enten selv eller på et verksted

Skrevet

Heisan

Min sønner fire år og sitter i BeSafe iZi UP FIX og vi er kjempefornøyd med den og anbeflaer denne på det varmeste! God plass og sittekomfort, mulighet til å justere sitteposisjon og god sikkerhet.

Det stemmer som dere skriver at ISOfix festene kun er godkjent både frem og bakovervendt til 18 kg. Men det er tillatt å benytte ISOfix fester til bilbarnestoler over 18 kg. Da må bare ISOfix festene benyttes sammen med bilens trepunktbelte.

Det stemmer ikke at trepunktsbelte er sikrer enn fempunksbelte når barnet har passert 18 kg. Fempunktsbelte er mye sikrer for barnet. I de bilbarnestolene som har dette opp til 25 kg anbefales det å benytte disse.

MEN de færreste av oss har råd til å kjøpe et nytt bilbarnesete når barnet er fire år, som det kanskje kan benytte i ett år. Derfor anbefaler jeg nå å gå over til en beltestol.

Og om airbagen er deaktivert kan barnet trygt sitte i forsetet, både i fremoverevndt og bakovervendt sete. Jeg har hatt mine foran flere ganger når vi skal på langtur. Da får jeg en bedre kommunikasjon med dem og ungår sutrete unger og ukonsentrert sjåfør.

Lykke til med valget ditt :)

Skrevet

Jeg ville uansett hvilket sete jeg gikk for ikke plassert et så lite barn foran airbag. Hadde heller latt det sitt løst i bagasjerommet. Jeg er forresten veldig fornøyd med maxicosi Rodifix. Det har isofix og ikke de bøylene/armelene. Det gjør det lettere å feste bilbeltene.

Skrevet

Jeg ville uansett hvilket sete jeg gikk for ikke plassert et så lite barn foran airbag. Hadde heller latt det sitt løst i bagasjerommet. Jeg er forresten veldig fornøyd med maxicosi Rodifix. Det har isofix og ikke de bøylene/armelene. Det gjør det lettere å feste bilbeltene.

Skjønner ikke kommentaren din "Hadde heller latt det sitt løst i bagasjerommet". Så lenge airbag er deaktivert er det trygt å ha barna der. Det har vært ett eller to tilfelle der en deaktivert airbag ble utløst grunnet teknisk feil, men dette skjer ytterst sjeldent.

Skrevet

Jeg liker også at setet ikke har bøyler/armlener. Vi har Besafe izi up etellerannet, og uten armlener er det enklere å kneppe når det er trangt og ikke bare nakkestøtten men også ryggen stilles etterhvert som barnet vokser.

Jeg hadde nok vurdert å få et verksted til å koble ut airbag om han skal sitte foran på mer eller mindre fast basis om dere ikke kan gjøre det selv...

Anonym poster: aef4834efda738d0d729edc95cbf9c1e

Skrevet

Det stemmer ikke at trepunktsbelte er sikrer enn fempunksbelte når barnet har passert 18 kg. Fempunktsbelte er mye sikrer for barnet. I de bilbarnestolene som har dette opp til 25 kg anbefales det å benytte disse. Vil gjerne ha link til dette! Jeg er ikke enig med deg, tenk på belastningen nakken får når skuldrene er låst til sete i forhold til frontkræsj/bråbrems..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...