Gå til innhold

Nattjobbing og utbrenthet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom jeg har en jobb med tredelt turnus, der det er en del nattevakter.

samtidig hart jeg en svært aktiv fritid, med trening og trenerjobb 6-7 dager i uken, og trener så sent på kvelden at det ikke er vits i å legge seg følr nattevakt.

Jeg er ikke villig til å "gi slipp" på noe sosialt, selv om jeg jobber natt og har flere ganger gått rett fra fest til jobb, uyten å sove mellom.

På dagtid sliter jeg med å få sove, og sover bare 2-3 timer etter en nattevakt, så er det samme runden igjen med trening, tv spill etc - før ny natt på jobb.

Etter en stund møter jeg veggen, og mener jeg er utbrent. Arbeidsgiver får "skylden" fordi nattevaktene er krevende, resultatet er sykemelding og krav om tilrettelegging i form av jobb på dagtid.

Er dette greit, siden jeg på mange måter i litt skyld i det selv fordi jeg har holdt et høyt tempo også på fritiden, og ikke vil gå glipp av noe ?

Eller kan arbeidsgiver "kreve" at jeg også roer ned fritidsaktivitetene noe, slik at det er mulig å stille uthvilt og forberedt på jobb ?

Synspunkter ?

Anonym poster: 410598220bbde75ec9c9afd1a5fa9306

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke vanskelig å skjønne at du er arbeidsgiver i dette tilfellet. Spørsmålet da er hvordan du vet så mye om din ansatts sosiale liv og egen timeplan...?

Anonym poster: 2358611b334d6594899dbdab2886bfc7

Skrevet

Men som utgangspunkt på kunne du nok ha forlangt at en trenerjobb/ et bierverv som tok såpass mye tid, måtte bort.

Skrevet

Ja, det stemmer. Men det var jo ikke spørsmålet hvem som er arbeidsgiver, mer om hva som kan forventes og ikke.

Vi er en liten bedrift, og kjenner hverandre veldig godt. Tror ikke det er så uvanlig.

Anonym poster: d4466c983cce5d8c32d47084aec8cf24

Skrevet

Ja, det stemmer. Men det var jo ikke spørsmålet hvem som er arbeidsgiver, mer om hva som kan forventes og ikke.

Vi er en liten bedrift, og kjenner hverandre veldig godt. Tror ikke det er så uvanlig.

Anonym poster: d4466c983cce5d8c32d47084aec8cf24

En trenerjobb 6 dager i uken nesten året rundt kan du nok forlange at vedkommende bør si fra seg foreløpig, men andre fritidsaktiviteter kan du nok ikke legge deg alt for mye opp i. Ta det opp med den ansatte du, og si at du skulle ønske at han selv gjør det han kan for å tilrettelegge i privatlivet, og så skal du gjøre det du kan for å tilrettelegge på jobb.

Skrevet

I de fleste arbeidskontrakter står det at du ikke kan ha annen jobb dersom den er i konflikt med den du signerer på. Og jeg synes også at som arbeidstaker må man prioritere den jobben som man lever av. Men det er ikke noen regel. Men om jeg var utbrent kunne min hovedarbeidsgiver nok ha forlangt at jeg sa opp trenejobber på treningssenteret dersom de følte at den var i veien for at jeg kunne gjøre jobben min ordentlig.

Rotete forklart. sorry.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...