Gå til innhold

Skal ha bursdagsfest, og har et par spørsmål..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal grille. Kan jeg ha sånn enkle og billige papptallerkener til å spise av og billige plastglass til drikke?

Har skrevet i innbydelsen at alle tar med egen drikke, mulig det er litt kjipt, men vi står for mat og tilbehør. Blir enkel grilling av pølser, burgere, kyllingfilet og noe annet kjøtt.

Hadde ikke tenkt å beregne at det er nok av alt til alle, er det kjipt?

Finnes det noe billig og enkel velkomstdrikk vi kan servere?

Bør jeg ha et par flasker mozell til velkomstdrikk for å ha noe alkoholfritt også?

Tips mottas med stor takk.

Har aldri hatt fest før, skal feire bursdagen min som er rundt år men har ikke all verdens med penger.

Anonym poster: 9e643c3d9d7f59e7c7a9f1dfef39aca3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke det er kjipt gjort at folk har med egen drikke, det er ganske vanlig det faktisk! Hvis du skal lage velkomstdrikk så finner du gode oppskrifter ved å google. :) Det er vanlig å ha alkofritt alternativ til velkomstdrinken ja. Mozell er fint det.

Det er ikke nødvendig å ha nok av alle slag til alle gjestene, er det tomt for f.eks kylling så får de ta koteletter ;)

Ellers så ville jeg lagt litt arbeid i tilbehøret, lag hjemmelaget guacamole, god salat, potetsalat (tips: kjøp ferdig potetsalat og ha i ekstra kokte poteter i terninger, helst med skall. Alle blir sååå imponert at du har laget potetsalaten selv) og eventuelt noe spennende dressing. Oliven i skål etc. Blir straks litt mer stas.

Hvis du orker å ta oppvasken så ville jeg heller gått for porselen og glass enn billig papp.... Men det er meg da.

Lykke til!

Anonym poster: 690fd589ea013f6b2a715a8a17b6cdf9

Skrevet

Lag en langpanne med foccacia! Det metter mye med brød og er godt grill-tilbehør!:)

Skrevet

Takk for gode tips.

Har oppvaskmaskin så oppvask er ikke noe problem. Er vel heller et problem og finne tallerkener nok som er hele.

Jeg er ikke noen kokk, så må ha det enklest mulig, ser på meg selv som temmelig håpløs egentlig.

Tenkte på tilbehør som salat, dressing a la Tousand Island eller lignende (liker ikke selv så aner ikke hva som er stas å sette frem), bakte poteter med div. kryddersmør og mais som tilbehør, griller tomater med basilikum, løk,. Tenkte å kjøpe potetsalat.

Herregud, jeg innse at jeg ikke har peil på mat. Men jo mindre jeg lager selv jo bedre er det. Har litt problemer med å klare å styre for mye pga sykdom. Skal ikke være lenge på beina før jeg har store smerter.

Alle tips mottas med stor takk.

Skrevet

Dra på nille, de har flotte papptallerkner og plast glass!jeg bruker å servere et glass martini asti ( de finnes i stor flasker) og mozell er ikke dumt til alkoholfritt. Er enig med nr 3, Foccacia brød! Salat, pølser, flintstek, kanskje en salat? Du trenger ikke å ha nok av alt til alle når det kommer til kjøtt, kun tilbehøret.

Skrevet

Papptallerkner og -krus fungerer fint, synes jeg, særlig hvis man er ute. Kjøp inn noen sprittusjer slik at folk kan skrive navn på glassene! (eventuelt klistremerker, barnslig ja, men jeg hadde syntes det var utrolig morsomt!). Du kan også kjøpe stettglass i plast, så har gjestene noe mer fancy til å ha vin/cider i ;)

Egen drikke (utenom kanskje en liten velkomstdrikk/drink) er helt vanlig, iallefall i mine kretser :)

Beregne sånn passe totalt sett, eventuelt spør hva folk vil ha :)

Foccacia klarer du! Rør sammen, ha i forma, voila, alle blir imponerte (og det smaker namnam!). Gjerne lag "jukse-aioli" til, dvs majones med hvitløk (oppskrift http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=312430).

Lag salat til. Feks ruccula (du kan gjerne bruke andre ting og, eventuelt flere typer salat, men synes ruccula blir best i denne miksen), pinjekjerner som du har varmet i stekepannen (uten smør, de skal bare bli litt brune), avokado, tomat, og eventuelt chevre (en geitost). Legg i lag med salaten nederst og pinjekjernene øverst, gjerne i ei litt stor flat form, det ser utrolig flott ut med alle fargene!

Ellers av tilbehør ville jeg hatt sennep, ketchup, salat, agurk, tomat, løk, sprøløk og osteskiver separat til grillmaten/burgerene, potetsalat, og et par poser chips. Hvis du virkelig vil ha noe småmat utover kvelden kan du skjære opp grønnsaker og ha stående sammen med dip (kesam/lettrømme med ferdig dipsmiks, jeg synes holiday dipmix er god) :)

Lykke til, kos dere!

Anonym poster: ba9385c60e22c8e412fcd8356c35b72e

Skrevet

Kjøp litt store, friske champinjonger og napp ut stilken. Fyll dem med hvitløksmør el.kryddersmør - nydelig på grillen, enkelt og billig.

Ellers er grillede maiskolber godt :)

Hva med å vekke søte barndomsminner og grille marshmallows?

Og for himmelens skyld: DROPP THOUSAND ISLAND-DRESSINGEN!!!!

Det er helt ok å ikke kunne lage mat - det er en helt annen sak å erklære jjihad mot den stakkars maten - hva har den gjort mot deg?

Om du skal ha thousand island er det en smal sak å lage den selv :)

Smaker myyyyye bedre enn den på flaske og en meget enkel måte å imponere gjestene dine på.

http://www.mineoppskrifter.no/thousand-island-dressing/

Skrevet

Hei igjen

Tusen takk for mange fine tips.

Har vært på polet og kjøpt en liten flaske Martini Asti som ligger til kjøling, må jo teste før jeg evt. serverer noen dette.

Har også kjøpt en pose focciciablanding for å forsøke å lage dette, må jo prøve denne først før jeg gir det til noen andre.

Jihad mot maten om man har Thousand Islanddressing, den var morsom. Jeg synes all dressing smaker forferdelig så aner ikke hva som er godt blandt dem.

Flere tips er ønskelig :-)

Skrevet

Det er veldig enkelt å lage potetsalat. Et beger lettrømme, en pose majones, 2 fedd hvitløk, 1 purre i skiver, salt og pepper og 8-10 kokte poteter i biter. Bland alt til sausen og rør potetene i.

Er enig når det gjelder Thousand Island. Kjøp heller en tykk balsamico og evt en annen ferdig dressing.

Skrevet

Vanlig grønn salat

Grillede maiskolber

Pommes frites (stekes i stekeovn)

Hamburgere (med hjemmelaget hamburgerbrød? )

Pølser

Flintstek

Koteletter

Kyllinfilet/lår

Laksefilet i folie

Litt forskjellige dressinger :)

Anonym poster: 680acf4c7ce380fa66129ab31b430b22

Skrevet

Jeg må også stemme for å droppe Thousand Island dressingen! Hva med å viske sammen noen dressinger selv? God olivenolje blandet med presset hvitløk, balsamico, salt og pepper er enkelt og godt. En annen variasjon er å bruke sennep. En annen ting jeg syntes er godt, og ofte bruker isteden for dressing, er bare litt sitonsaft (+ salt og pepper), så å ha noen sitronbåter på bordet er et tips fra meg.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...