Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Vi har tre barn på 1,3 og 9 år. For tiden deler alle rom på grunn av oppussing. De minste legger seg kl 19, den eldste kl 20. Den elsdte vekker de andre to stort sett hver kveld når hun legger seg. Hun gjør det med vilje, går bort til sengene deres og vekker dem. De sover egentlig ganske tungt. Ingenting hjelper av konsekvenser. Hun fortsetter. Hva i all verden skal vi gjøre? Det skal sies at 9 åringen til tider er umulig med andre ting også, men hun bryr seg ikke uansett hva konsekvensen blir. Jeg har tenkt på belønning, men samtidig syns jeg at man skal forvente at en 9aring legger seg ned uten masse styr. Vi har ikke flere soverom nå, vi ligger selv på stuen på grunn av oppussingen. Som regel ender det med at vi legger største på stua til vi legger oss, men det er rimelig kjedelig å bli sittende på en pinnestol i kjøkkenet hver kveld... Sukk.... Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 enig i at man kan forvente bedre av en 9-åring. Dere må finne en konsekvens som svir. At hun må legge seg først, får ikke se tv eller noe. Kanskje med belønning samtidig? For både 3-åringen og 9-åringen? At de kan få en liten sjokolade, få bestemme middagen eller noe?
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #3 Skrevet 29. april 2013 Telt i hagen? Loftet? garasjen? kjelleren? Ingen steder hun kan forvises til? Alternativt har hun kansje noen ting eller privilegier som kan inndras. Hva med PC, TV-tid, ennebesøk eller noe annet? Anonym poster: 1eaa2c06d80251407f7d959cc45b073c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Hvis hun ikke kan oppføre seg får hun sove på liggeunderlag på feks kjøkkenet. Anonym poster: f0fb41e4be59937c1d9c141d6818785c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #5 Skrevet 29. april 2013 Ja, vi må finne en konsekvens som svir, men hva? Vi har prøvd å ta fra henne ds, data og andre ting hun er glad i. Vi har prøvd inndragning av ukepenger, vi har lagt henne først. Den timen hun er alene oppe får hun gjøre.det hun vil, se tv, spille ds eller bare være sammen med oss voksne. Hun setter veldig pris på det, men ser ikke ut til å bry seg om den timen blir borte. Kanskje vi må prøve belønning i tillegg til konsekvens. Har bare tenkt enten eller Så er det helt sikkert lurt å si før hun legger seg : hvis du er flink får du ***, hvis ikke skjer***. Vi har bare tatt det på sparket når det har skjedd. Takk for svar Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Vi prøvde å legge henne på kjøkkenet, men døra til soverommet er der og den ser ikke vi fra stua. Så det gikk som det måtte gå, hun gikk inn.. Akkurat nå sitter hun i gangen, det tok henne akkurat 5 sekunder å vekke lillebror.. Hun skal få sitte der en stund, mens jeg forflytter meg fra stua til kjøkkenet...igjen Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Tenker du for mye konsekvens i alle anledninger, så får du sånne resultater.... Har du i hele tatt tenkt alternativt i forhold til dine reaksjoner? "Har tenkt belønning, men..." Ja, har du prøvd? Husk det at all oppmerksomhet er bedre enn ingen. Også negativ. Tenk utenfor alle bokser, og SE barnet på 9 år! Der ligger løsningen. Du kan si hva du vil, men jeg VET den ligger der. Du sier alderen på dine barn, og jeg regner med at de yngste er de som uansett får mest pga alder. Hva venter du da av en 9-åring? Dette er fortsatt et barn, og du er voksen! Forstår frustrasjonen din, men som vosken er du ansvarlig, og den som bare må legge til rette uansett grunn! Jeg har bare barn som er eldre enn alle dine, og også voksent barn. Anonym poster: 270b624df4aad2d8341b829ede1287ee
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Jeg prøver å ikke tenke konsekvens hele tiden, ser gjennom fingrene på mye, men samtidig kan jeg ikke la henne oppføre seg som hun vil bestandig. De minste får mer oppmerksomhet ja og det er sikkert der mye av problemet ligger. Hun er alene sammen med en av oss voksne ca en gang i uken, ( da leser vi, spiller eller gjør noe ute) i tillegg til den timen på kveldene. I helgene er hun lengre oppe. Ellers i hverdagen er jeg og ungene sammen, mannen jobber mye. Jeg prøver å finne på ting som elsdte liker, men om vi for eksempel baker boller er det jo de minste som trenger mest hjelp og dermed får mest oppmerksomhet. Ikke enkelt bestandig. Jeg har ikke prøvd belønning, men det skal testes ut med en gang. Tar gjerne i mot flere tips Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Sier hun noe om hvorfor hun vekker småsøsknene? Er hun mørkredd? Er hun sint? Har hun ting hun må fortelle? Vil hun gi dem godnattklem? Hvis dette er noe hun gjør med vilje hver kveld må det jo være en grunn. Hva sier hun selv om saken? Anonym poster: 1eaa2c06d80251407f7d959cc45b073c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Å ja, jeg blir sint og kjefter, selv om jeg vet at det ikke hjelper.. Men jeg blir så oppgitt.. Har jo egentlig løsningen klar, det er bare å sette den ut i praksis. Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #11 Skrevet 29. april 2013 Jeg prøver å ikke tenke konsekvens hele tiden, ser gjennom fingrene på mye, men samtidig kan jeg ikke la henne oppføre seg som hun vil bestandig. De minste får mer oppmerksomhet ja og det er sikkert der mye av problemet ligger. Hun er alene sammen med en av oss voksne ca en gang i uken, ( da leser vi, spiller eller gjør noe ute) i tillegg til den timen på kveldene. I helgene er hun lengre oppe. Ellers i hverdagen er jeg og ungene sammen, mannen jobber mye. Jeg prøver å finne på ting som elsdte liker, men om vi for eksempel baker boller er det jo de minste som trenger mest hjelp og dermed får mest oppmerksomhet. Ikke enkelt bestandig. Jeg har ikke prøvd belønning, men det skal testes ut med en gang. Tar gjerne i mot flere tips Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98 Gjør hun aldri noe bra, noe godt eller noe fint? ROS ROS ROS!! Ros er langt bedre enn ris.Gi henne i en periode MYE ros for det gode og det fine hun gjør. Dere må snu dette og ved å se hennes gode sider og rose henne for dem tror jeg at det negative etterhvert vil forsvinne. Hun trenger ikke boller og belønninger i bøtter og spann. Hun trenger å bli sett og at dere sier, med ORD (ikke med boller og klistremerker) at hun er flink, at hun er god og at hun er verdifull. Anonym poster: fab9bc11042146cfc201b55b254ad31c
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #12 Skrevet 29. april 2013 Hun sier hun kjeder seg. Det er veldig gøy å herje med dem på rommet når de egentlig skal sove. Må si jeg kjenner igjen det der fra min egen barndom Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #13 Skrevet 29. april 2013 Å jo, hun gjør mye bra. Hun er egentlig ganske fantastisk Vi sier det til henne ofte, og vi sier vi er glad i henne. Men ofte er ikke ofte nok, så jeg skal bli flinkere til det også. Tusen takk til dere som har svart, og takk for at ingen har halshugget meg Anonym poster: 4f5eae6dd8e707384aa31e821964fb98
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå