IceNose Skrevet 29. april 2013 #1 Skrevet 29. april 2013 Jeg har fått en gulpeunge..Jeg er skikkelig frustrert..Jeg skifter og skifter på både meg og han..Jeg har mye melk og melkespruten står i munnen hans stakkar..Han får for mye melk og klarer knapt å svelge unna så han hoster og gisper etter luft stakkar.Får så vondt av han.. Jeg mater han skrått slik at han skal fordøye bedre..Hevet hodeenden i senga og..Han mstresser med å få maten ned..Og det ender med at mye av det kommer opp igjen og han blir da sulten igjen og igjen..Idag har jeg matet han en gang i timen siden kl 11..Han er på puppen igjen må..Ingenting annet er bra nok..Smokk,kos++Han sovner ikke heller.. Det er fryktelig slitsomt for meg og for han stakkar som blir stressende ved puppen..Han er 18 dager idag..Bf har begynt i jobb igjen idag..og kjenner det hadde vært godt med hjelp..Men samtidig er det ikke mye han får gjort egentlig siden jeg har puppen.. Trenger litt tips..
M og gutta Skrevet 29. april 2013 #2 Skrevet 29. april 2013 Prøv å pumpe/håndmelke ut litt før du gir han puppen. Da får han også litt av den tjukke feite melka og blir mett. hold han oppe i ca en halv time etter mat. han kan jo sove på deg i sofaen eller noe. ta pauser å få han til å rape mens han spiser. Stikk en lillefinger inn mellom munnvika hans og brystvorta for å få han til å stoppe å suge...
IceNose Skrevet 29. april 2013 Forfatter #3 Skrevet 29. april 2013 Jeg pleier å pumpe eller håndmelke først..Bør jeg ta ut mye?Hvor mye evt?Jeg har gjort det for at han skal slippe og få det verste trykket.. Jeg lar han også ligge lenge på skulderen min etter mat..Nå virker det som om han sovner..Men får ikke fremprovosert noe gulp/rap..Og da kommer det når jeg evt da legger han ned etter en stund eller så fort jeg flytter på han.. Jeg har og prøvd med pauser for at han ikke skal bli helt sprengt..Og det har jo funket men han gulper allikevel og da blir han sint..Og stresser med å få i seg mer mat... Jeg et liksom ikke helt hva jeg skal gjøre...
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #4 Skrevet 29. april 2013 Kan du handmelke deg litt før du gir han pupp,sånn at det ikke spruter så i munnen hans?Sånn at trykket blir mindre rett og slett? Jeg hadde en skikkelig gulpeunge og det ga seg ikke før han slutta med pupp desverre...da var han 6 mnd... Anonym poster: bbd5c3afacc1b96807ce439eb969d547
IceNose Skrevet 29. april 2013 Forfatter #5 Skrevet 29. april 2013 Jeg gjør det..Men er usikker på hvor mye jeg skal ta ut!?Jeg har stoppet når jeg ser det ikke spruter lengre.. Men allikevel gulpes det veldig.. Jeg føler jeg ikke kan reise noe sted når det er sånn..Er avhengig av skift til meg selv og..
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #6 Skrevet 29. april 2013 Jeg vet ikke om det er så mye mer du kan gjøre...Noen barn er gulpebarn og så lenge de får melk så vil de gulpe.Kan du snakke med helsesøster? Er det noe han er allergisk mot etc? Jeg skifta fem- seks ganger på min sønn da han var på sitt verste. det var dager da han gulpa mindre,men gulpeunge var han likevel... Anonym poster: bbd5c3afacc1b96807ce439eb969d547
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #7 Skrevet 29. april 2013 Har du prøvd å la ham ligge på høyre side en stund etter at han har spist? Magesekken tømmer seg i tynntarmen på høyre side så da ligger han riktig vei for det, og lufta skal kunne komme opp lettere uten følge av melk. La han ligge i ti minutter, gjerne på fanget, og se om du får opp en rap etterpå. Her gav gulpinga seg plutselig når hun var ca fire måneder, noen slutter ikke før de begynner å gå... Lykke til og invester i masse gulpekluter, vi hadde minst en i hvert rom til enhver tid Anonym poster: f04a196f75e061775b241aba05713ac4
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #8 Skrevet 29. april 2013 Pga bekkenløsning og ruptur endte jeg med å amme liggende på rygg. Det kunne sprute kraftig da også, men tyngdekraften hjelper nå litt. Lot barna ligge på tvers over meg. Fungerte veldig fint. Mulig han ikke får så mye sprut inn på det viset. Ellers har jeg bare en trøst: det går over. Anonym poster: a0c960739da259f541e3dd3a9882139b
Trultemor85 Skrevet 29. april 2013 #9 Skrevet 29. april 2013 Jeg har hatt to gulpe babyer. Prøvde mye kjerring råd, men måtte nok leve med at de var slik Ikke så trøstende kanskje
Siamese Hellhound Skrevet 29. april 2013 #10 Skrevet 29. april 2013 Du kan prøve å pumpe helt tomt, for så å begynne å amme igjen. Da kan det hende at produksjonen stabiliserer seg. Les mer om for mye melk på ammehjelpen.no. Ta pause når du kjenner at utdrivingsrefleksen slår inn (når det spruter), bruk pausen til å få ut en rap. Bruk samme brystet flere ganger, du kan f.eks bytte hver 3. time. Babyen din er liten, så han er sikkert sulten ofte, men av og til er det også vanskelig å vite om de bruker puppen som smertelindring. Håper dette kan hjelpe noe?
1anonym Skrevet 30. april 2013 #11 Skrevet 30. april 2013 Flaskebarn o gulpeunge her. Gir seg nå ser det ut til. Han er 8 mnd. På Helsestasjon fikk jeg ingen spesielle råd. Bare at så lenge de legger på seg er det ikke noe farlig. Men Gud så slitsomt det er å fly rundt å tørke gulp. Håper noen av tipsene du får her kan hjelpe deg:-)
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #12 Skrevet 30. april 2013 2 gulpebarn her og. Brukte enormt mye gulpekluter, og slike sikle trekanttørkler med fleece bak. Da klarte vi å unngå å bytte body hver gang. Fant og ut at det ofte var tidlig på dagen gulpingen var verst og gikk da med baby høyt opp på skulderen og forsiktig bakover slik at gulpen gikk i gulvet bak oss. men beste tipset er en tur til manuellterapaut, der var det låsnnger hos begge som gjorde at gulpingen ble værre. Etter noen behandlinger stabiliserte det seg litt, men forsvant ikke før fast føde ble introdusert og de begynte å gå. Lykke til! Anonym poster: 2359a935fd6f2893b6e3d2fbf34861e2
IceNose Skrevet 30. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 30. april 2013 Tusen takk for svar og tips! Jeg tror ikke han er allergisk mot noe..Er det kanskje noe de kan teste han for på helsestasjonen?Kan de gulpe mer pga allergi? Legge han på høyre side kan jeg jo prøve Jeg lar han ligge litt før jeg tar han opp ellers så kommer gulpen i full fart. Ja pleier å stoppe han når jeg ser melken står og når jeg skjønner det på han.Da renner det masse melk ut av munnen hans stakkar før det kommer gulp..Lar han og da få ligge skrått og hvile litt før jeg tar han opp. Jeg har måttet pumpe veldig de siste dagene pga voldsom spreng og fikk nok tømt de ganske godt den ene dagen.Vet ikke om det har hjulpet noe særlig på mengden gulp.Gulpen er lysgul,litt tykkere og noen ganger med litt slim. Jeg har de siste fire-fem dagene tatt annethvert bryst.. Sikle-trekanten med fleece har jeg akkurat fått tre stk av i gave!Da skal de brukes!Kjøpte noen runde med plast under..Kanskje ikke det samme? Manuellterapeut ja.Låsninger son gjorde at gulpingen ble verre?Oj!Det hadde jo vært litt intrrssant å prøvd.Hvor mye koster behandling? men det spørs da siden det kommer så mye melk på meg da..Men er jo kanskje verdt forsøket?
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #14 Skrevet 30. april 2013 Tusen takk for svar og tips! Jeg tror ikke han er allergisk mot noe..Er det kanskje noe de kan teste han for på helsestasjonen?Kan de gulpe mer pga allergi? Legge han på høyre side kan jeg jo prøve Jeg lar han ligge litt før jeg tar han opp ellers så kommer gulpen i full fart. Ja pleier å stoppe han når jeg ser melken står og når jeg skjønner det på han.Da renner det masse melk ut av munnen hans stakkar før det kommer gulp..Lar han og da få ligge skrått og hvile litt før jeg tar han opp. Jeg har måttet pumpe veldig de siste dagene pga voldsom spreng og fikk nok tømt de ganske godt den ene dagen.Vet ikke om det har hjulpet noe særlig på mengden gulp.Gulpen er lysgul,litt tykkere og noen ganger med litt slim. Jeg har de siste fire-fem dagene tatt annethvert bryst.. Sikle-trekanten med fleece har jeg akkurat fått tre stk av i gave!Da skal de brukes!Kjøpte noen runde med plast under..Kanskje ikke det samme? Manuellterapeut ja.Låsninger son gjorde at gulpingen ble verre?Oj!Det hadde jo vært litt intrrssant å prøvd.Hvor mye koster behandling? men det spørs da siden det kommer så mye melk på meg da..Men er jo kanskje verdt forsøket? Hvis du finner en manuellterapi som spesielt jobber med barn, så er det gratis. Oversikt finner du på manuellterapi.no Det er noen som gulper mer enn andre de første mnd. Ofte skyldes det umoden lukkemuskel, og det bruker å ordne seg i løpet av noen mnd. I mellomtiden må man bare holde ut med klesskift og klesvasking. Å beskytte med gulpekluter under måltider reduserte klesskiftene noe for vår del. En annen ting det kan være er reflux. http://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Gastroosofagealrefluks-GOR.aspx Anonym poster: 1460e3038d7efb75404441cfe3d9ef8d
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #15 Skrevet 30. april 2013 Sønnen min gulpet masse, og det viste seg at han hadde noe som kalles Kiss syndrom - skjevhet i nakken. Det er mye mer vanlig enn man skulle tro. Det fikses lett av en manuell terapeut. Anonym poster: 89478672c209eb9511b5634afbd69752
sillyfilly og Olivia Skrevet 30. april 2013 #16 Skrevet 30. april 2013 Har ikke lest alle svarene her så vet ikke om noen har foreslått det enda. Svigerinna mi ammet en gulpe-baby, alt kom opp igjen og måtte ha med seg 3 skift overalt. Det gav seg så snart hun sluttet å drikke melk(altså svigerinnen min). Kanskje verdt et forsøk hvis du har prøvd å håndmelke litt først, evt pumpe ut og gi på flaske.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2013 #17 Skrevet 30. april 2013 Her og prøvde vi alt. Det ga seg straks vi sluttet å amme ved 10 mnd... Ingen trøst, men det gir seg etterhvert:) Jeg hadde også MYE melk. Spruten bare sto. Følte jeg ikke kunne dra noen plasser fordi det bestandig lakk. jeg prøvde det tipset med å pumpe puppene tomme. Virket ikke som noen umiddelbar virkning, men etter noen dager ble det faktisk mye bedre:) Om det hjalp på gulpinga vet jeg ikke, men er verdt et forsøk:) Anonym poster: fcf5957d1c082e44dc08be770f05dc63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå