Gå til innhold

6ukers kontroll for mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør fastlegen på 6ukers kontrollen mor skal på etter fødsel??

Anonym poster: 55a4db76961401624e3d2cd4bfcdde01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prater. Oftest om hvordan det står til, om eventuell amming går greit og om behovet for prevensjon fremover.

Om du opplyser å ha problemer med noe i underlivet etter fødselen, får du tilbud om gu.

Om du ikke har behov for verken gu, prevensjon eller småprat kan du like gjerne droppe timen. :)

Anonym poster: e9f8295d6a96f7350fd2b7c0802f9193

Skrevet

Ingenting... prater litt. Spør om du vil ha resept på p-piller... Bortkasta tid...

Anonym poster: 4c8c58fab5f00a22e35ef4d918b482eb

Skrevet

I tillegg til prat om fødsel og barseltid, tlbud om prevensjon og evt Gu, er formålet med timen også å avdekke om mor kan ha fødselsdepresjon. Det er ofte lettere å ta en "obligatorisk" legetime enn å selv oppsøke lege/helsestasjon om man ikke har det så bra etter fødsel.

Ofte har man større behov for å snakke om fødselen enn man tror. Når jeg fikk min første var det ingen på helsestasjonen som tok opp noe rundt fødselen og det var liksom aldri anlednign til å ta det opp selv heller. Så da følte jeg et lite behov for å snakke litt på 6-ukers kontrollen.

Når jeg fikk min andre bodde vi et annet sted hvor det var barselgruppe på helsestasjonen, og på første møtet fikk vi fortelle om fødsel, veldig greit syns jeg. Da følte jeg ikke behovet for 6 ukerskontroll så stort.

Anonym poster: 4b2d8e8bed518988b87cb5bf48ec5822

Skrevet

Det er vel for å sjekke at alt er som det skal. Jeg tok på en måte gu men ikke helt. Hadde ruptur så legen ville se at stingene var som de skulle, noe det ikke var så jeg ble henvist vidre til sykehuset. Jeg hadde ikke merket noe eller tenkt over at det var lurt om ikke denne timen var noe jeg måtte på. Jeg var jo ellers i toppform.

Anonym poster: a42fa49f0bb500368af946fbd5fe11cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...