Gå til innhold

Saltvannspapler, gir de det på alle sykehus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forrige fødsel hadde jeg så uendelig vondt i ryggen, men hørte ingenting om at dette var en mulighet. Nå skal jeg snart føde igjen og i en bok jeg har fått står det at dette kan hjelpe mot ryggsmerter, men er det noe kun enkelte sykehus tilbyr eller fikk jeg bare ikke tilbud om det sist fordi jeg ikke hadde hørt om det og derfor ikke spurte? Jeg gruer meg så mye fordi jeg er redd for å få like vondt i ryggen.

Anonym poster: 0b1711ac86d4a7ec528ce713b8ed82b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Diskuterte dette med en fødslege for litt siden. Han sa rett ut at det ikke virker i det hele tatt og at det bare var tøys. :(

Skrevet

jeg fikk for bekkensmerter, og det var bare dritt. Vondt som bare det når de settes (ikke uten grunn at de kalles vepsestikk), og null effekt........

Skrevet

Forrige fødsel hadde jeg så uendelig vondt i ryggen, men hørte ingenting om at dette var en mulighet. Nå skal jeg snart føde igjen og i en bok jeg har fått står det at dette kan hjelpe mot ryggsmerter, men er det noe kun enkelte sykehus tilbyr eller fikk jeg bare ikke tilbud om det sist fordi jeg ikke hadde hørt om det og derfor ikke spurte? Jeg gruer meg så mye fordi jeg er redd for å få like vondt i ryggen.

Hei!

Har ikke brukt dette da jeg valgte å droppe all form for smertelindring under fødselen.

Men fikk informasjon om det noen dager før...

"vepsestikk" blir satt av de som er kyndige til det. Dvs; ikke alle vet hvordan man setter det. Her på mitt sykehus ble jeg fortalt at selvom smerten akkurat på ryggen ble borte så kunne da smertene foreksempel i magen kjennes mye bedre.

Du får fire stikk, og de sa på sykehuset at om de setter en så skal de sette alle fire med en gang. Er visstnok såpass svie når du får det at noen ikke vil ha det allikevel.

Anonym poster: c7075de724f6cac6f98caf40e2607ef9

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg trodde dette hjalp siden det står på en side om smertelindring og trodde ikke det gjorde så veldig vondt siden det skal rett under huden. Jeg er livredd nåler så epidural er ingen alternativ så da må vel far trå til med massasje på fødestue også håpe på at det hjelper på de verste smertene.

Skrevet

Jeg prøvde det og det hadde ingen efekt med unntak av litt ekstra smerte der det ble satt. Tror ikke det har annet for seg enn eventuelt å flytte fokuset litt bort fra den smerten du har fra før og kansje noe plasebo.

Anonym poster: 30dc0e91c6e4d1e10ddb2087922ec240

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg trodde dette hjalp siden det står på en side om smertelindring og trodde ikke det gjorde så veldig vondt siden det skal rett under huden. Jeg er livredd nåler så epidural er ingen alternativ så da må vel far trå til med massasje på fødestue også håpe på at det hjelper på de verste smertene.

Skjønner det.

Jeg har hatt såpass raske fødsler at jeg ikke har rukket smertelindring så derfor ville jeg ikke ha noe siden det gikk så fort.

Men en ting;

Hvis du klarer å bruke lystgass korrekt og treffer riktig mtp når riene begynner så løser det opp toppen av riene. Det synes jeg i hvertfall.

Min jordmor sa også at å brøle eller skrike er også en form for å slippe ut smerten.

Anonym poster: c7075de724f6cac6f98caf40e2607ef9

Skrevet

Man får så vondt av stikkene at kropen selv skal produsere masse endorfiner, som er kroppens eget smertestillende middel. Jo mer vondt man får et sted jo mer endorfiner lager man selv. Det er disse endorfinene som blir det smertestillende "middelet", ikke saltvannspaplene :)

Skrevet

Man får så vondt av stikkene at kropen selv skal produsere masse endorfiner, som er kroppens eget smertestillende middel. Jo mer vondt man får et sted jo mer endorfiner lager man selv. Det er disse endorfinene som blir det smertestillende "middelet", ikke saltvannspaplene :)

Det er nok det som er teorien, ja. Om det virker er en annen sak. Jeg ble bare sinna fordi det gjorde enda mer vondt.

Skrevet

Det er nok det som er teorien, ja. Om det virker er en annen sak. Jeg ble bare sinna fordi det gjorde enda mer vondt.

Jeg og :) Ble dritsur!

Skrevet

Er iallfall ikke interessert i å få mer vondt, så da lar jeg nok være å spørre om det i det hele tatt siden ingen har gode erfaringer med det! Takk for svar.

Skrevet

Her hadde det en viss effekt. Om jeg husker rett fikk jeg 2 stikk 3 ganger med 20 min mellomrom. Det tok liksom det verste. JEg hadde en tøff fødsel, men kan jo hende jeg innbilte meg at det ble hakket bedre. Jeg turte dog ikke epidural. Hadde sett ei som blødde så mye etter det at det skulle jeg IKKE ha. Ser jo nå i ettertid at jeg burde tatt det:)

Anonym poster: e3fee99abfe8157c8c8329c55ae3b508

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...