Gå til innhold

Er det noen her som har erfaring med Egyptiske menn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De virker både moderne og gammeldagse på en gang, så jeg skjønner meg ikke helt på dem. Jeg opplever dem som at det er greit å være moderne hvis du bare skal være kjæresten deres, men at de vil gifte seg med "muslimske jomfruer" som skal være hjemme å stelle hus og barn, ikke moderne kvinner som er frigjorte og ønsker å jobbe selv. Tar jeg feil?

Anonym poster: 8f847a2d5523c9987a188490ade3bf44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde holdt meg unna, rett og slett. Bestevenninnen min giftet seg med en "moderne" Egypter og ble både banket og truet. Det var ikke måte på hvor "vestlig" han var, men etter det var gift kom den ekte fyren frem. Ungene ville han omskjære og hun skulle dekke seg til. Heldigvis kom hun og ungene seg bort intakte!!

Har vært i Egypt og mennene virker jo mer som dyr, følger etter deg og kommer med ekle kommentarer.

Anonym poster: 3a4b812b38a3bc6c5a8e340d5daf4a9d

Skrevet

"Egyptiske menn"...? Du finner ikke noen land der ALLE menn er like. Banket og truet kan du jo bli av norske menn oxo. Mn personlig synes jg allikevel at "like barn leker best" ;) Så er du usikker må du for all del ikke bli en prøvekanin.

Skrevet

De virker både moderne og gammeldagse på en gang, så jeg skjønner meg ikke helt på dem. Jeg opplever dem som at det er greit å være moderne hvis du bare skal være kjæresten deres, men at de vil gifte seg med "muslimske jomfruer" som skal være hjemme å stelle hus og barn, ikke moderne kvinner som er frigjorte og ønsker å jobbe selv. Tar jeg feil?

Nei, du tar ikke feil. Hold deg unna, vend ryggen til.

Anonym poster: 3212d115dafc3c2a82ebf0a8254cdba6

Skrevet

Nei, du har selvsagt rett. Egypt er det ene landet i verden der alle med utovertiss er helt like, tenker helt likt og føler helt likt.

Anonym poster: 481c9a1166a43280d83250eae3555eda

Skrevet

Selvfølgelig forskjell på dem også, men på generelt grunnlag vil jeg si at de har en kultur som er ganske ulik vår når det gjelder kjønnsrollemønster.

Skrevet

Vi var i Egypt i høst, og der hadde jeg en samtale med en mann. Han var på hotellet og solgte massasje, så vi snakket med han hver eneste dag. Nå var det overhodet ikke noe "han og meg" i denne settingen, så jeg følte vel at han var ærlig når vi snakket.

Uansett, han spurte om meg og mannen min, og hentydet at mannen min var far til mitt eldste barn, noe han ikke er. Fortalte at hun hadde en annen far, og han ble helt satt ut! Hvordan kunne det ha seg?? Så spurte han hvor lenge jeg hadde vært gift med hennes far, noe jeg heller aldri har vært, og han sa at dersom det hadde skjedd i Egypt hadde jeg blitt steinet og drept. Det er overhodet ikke lov!

Han ble og rystet over at jeg hadde fått barn med mannen min, FØR vi ble gift. Det var jo dødssynd!

Han sa han ikke forsto seg på vestlige kvinner, fordi de gjorde jo som de selv ville og var ikke underlagt menn på samme måte som de var der... Merket og at han var mye mer dominant med damene han jobbet sammen med kontra kundene. Han var ung og forsto at det var et skille, og respekterte for all del det, men alikevel var han sjokkert over hvordan vi levde....

Anonym poster: 8cd94f7428e62096706bfee75f17d383

Skrevet

Erfaring ja. Hold deg unna!

Anonym poster: 9668aff19f0c145c9dfcaaa97150847d

Skrevet

Les boken Naken i Hijab, skrevet av en norsk dame som har bodd lenge i Egypt og kjenner kulturen innenfra. Den er faktisk veldig bra siden den egyptiske familien også har en fortellerstemme kan du i mange situasjoner forstå hvorfor de tenker som de gjør også, selv om det overhodet ikke er akseptert her...

http://juritzen.no/nor/pages/363-naken_i_hijab

Anonym poster: ce79fcc5231772aa2857239c7e2b8a1b

Skrevet

Jeg har en i familien som er sammen med en egypter, har har vært gift med norsk dame før og har barn med denne. Han har og barn med hun i familine min. Han er en kjempekar! Joda, de har sine krasjer pga kultur, men har forlanger ingeting, de snakker om det og løser det sammen. Han ville aldri tvunget gjennom en omskjæring på gutten selvom han foreslo det.. Han har sine egyptiske kultur, og av og til krasjer den med vår, men har tilpasser seg. Han har til og med døpt barna sine siden det var viktig for mammaene.

Så det er helt klart forskjell, man kan ikke dra alle under en kam!

Vi har og vært i Egypt, og reiser gjerne tilbake. Jeg snakket og endel med mennene på hotellet (det var jo bare menn der..) og de reagerte ikke på at jeg og sambo ikke var gift når vi hadde barn. De skjønte at slik var det, og at det var normalt for oss. De fleste egygterene vi snakket med var veldig koselige, og de er kjempeflinke med barn. Minstejenta har vel aldri fått så mye oppmerksomhet som hun fikk da vi var der.

Jeg skjønner at det er forskjeller, og at noen er verre enn andre. Men alle er ikke like!

Anonym poster: d49958be92563f8f231c44b4abf93d34

Skrevet

Jeg har bodd 4 år i egypt der jeg både studerte med og hang med egyptere på fritida. Generelt sett vil jeg si at mennene har en tendens til å forskjellsbehandle menn/kvinner. Noen mer andre mye mindre. Men, det finnes også en hel del som har en veldig vestlig tankegang når det gjelder det meste, også kvinner og familie.

Mitt beste råd er å møte familien og få et innblikk i bakgrunnen hans. Det er veldig ofte en god pekepinn på hva slags mentalitet mannen han har, slik at du ikke opplever at han plutselig forandrer seg ut i forholdet. Egyptere er generelt herlige folk. Tar ikke seg selv høytidlig og er morsomme og finner på masse gøy :)

Anonym poster: 03c402e113355001b6a04eedd3dc5b42

Skrevet

Jeg hadde holdt meg unna, rett og slett. Bestevenninnen min giftet seg med en "moderne" Egypter og ble både banket og truet. Det var ikke måte på hvor "vestlig" han var, men etter det var gift kom den ekte fyren frem. Ungene ville han omskjære og hun skulle dekke seg til. Heldigvis kom hun og ungene seg bort intakte!!

Har vært i Egypt og mennene virker jo mer som dyr, følger etter deg og kommer med ekle kommentarer.

De virker mer som dyr en mennesker mener du? Det er overhodet ikke min erfaring. Noen av dem vet ikke helt hvor grensen går for meg som vestlig kvinne, men gir seg raskt når de ikke får respons. Det har muligens noe med fordommer mot vestlige kvinner som løsslupne og utro? 8 av 10 nordmenn er, i følge statistikken, utro.

HI

Skrevet

Vi var i Egypt i høst, og der hadde jeg en samtale med en mann. Han var på hotellet og solgte massasje, så vi snakket med han hver eneste dag. Nå var det overhodet ikke noe "han og meg" i denne settingen, så jeg følte vel at han var ærlig når vi snakket.

Uansett, han spurte om meg og mannen min, og hentydet at mannen min var far til mitt eldste barn, noe han ikke er. Fortalte at hun hadde en annen far, og han ble helt satt ut! Hvordan kunne det ha seg?? Så spurte han hvor lenge jeg hadde vært gift med hennes far, noe jeg heller aldri har vært, og han sa at dersom det hadde skjedd i Egypt hadde jeg blitt steinet og drept. Det er overhodet ikke lov!

Han ble og rystet over at jeg hadde fått barn med mannen min, FØR vi ble gift. Det var jo dødssynd!

Han sa han ikke forsto seg på vestlige kvinner, fordi de gjorde jo som de selv ville og var ikke underlagt menn på samme måte som de var der... Merket og at han var mye mer dominant med damene han jobbet sammen med kontra kundene. Han var ung og forsto at det var et skille, og respekterte for all del det, men alikevel var han sjokkert over hvordan vi levde....

Anonym poster: 8cd94f7428e62096706bfee75f17d383

Jeg må bare spørre: hvilket hotell og i hvilken by var dette? Jeg har ingen planer om noe forhold med en egypter, men ønsker gjerne å forstå kulturen og menneskene bedre. Mennene jeg har truffet når jeg har vært på ferie (det jobber kun menn på hotellene vi har bodd på) virker veldig åpne og hyggelige, men samtidig kommer det frem ulike meninger som ikke harmonerer med de vestlige verdiene de tilsynelatende har. Jeg har blitt fortalt av mange av dem at det er helt i orden å være moderne, og at man ikke trenger å bruke hijab osv, men at det ikke er så vanlig at egyptiske kvinner gjør det. Jeg ville aldri uansett funnet meg i å bli underlagt en mann, egyptisk eller ikke.

HI

Skrevet

Les boken Naken i Hijab, skrevet av en norsk dame som har bodd lenge i Egypt og kjenner kulturen innenfra. Den er faktisk veldig bra siden den egyptiske familien også har en fortellerstemme kan du i mange situasjoner forstå hvorfor de tenker som de gjør også, selv om det overhodet ikke er akseptert her...

http://juritzen.no/n...3-naken_i_hijab

Anonym poster: ce79fcc5231772aa2857239c7e2b8a1b

Tusen takk, den skal jeg lese!

Skrevet

Jeg har bodd 4 år i egypt der jeg både studerte med og hang med egyptere på fritida. Generelt sett vil jeg si at mennene har en tendens til å forskjellsbehandle menn/kvinner. Noen mer andre mye mindre. Men, det finnes også en hel del som har en veldig vestlig tankegang når det gjelder det meste, også kvinner og familie.

Mitt beste råd er å møte familien og få et innblikk i bakgrunnen hans. Det er veldig ofte en god pekepinn på hva slags mentalitet mannen han har, slik at du ikke opplever at han plutselig forandrer seg ut i forholdet. Egyptere er generelt herlige folk. Tar ikke seg selv høytidlig og er morsomme og finner på masse gøy :)

Anonym poster: 03c402e113355001b6a04eedd3dc5b42

Så spennende! Hvordan endte du opp med å studere i Egypt? Hvor og hva kan man studere der som man kan bruke i feks Norge etter endt utdannelse?

Mannen det er snakk om kommer fra en storby, har høyere utdannelse og jobber nå i en turistby. Han har også et barn med en vestlig dame han ikke lenger er sammen med og aldri var gift med. Jeg ønsker ikke noe forhold med denne mannen, men ønsker mer innsikt i kulturen siden jeg føler at det er noe som ikke harmonerer helt med hva som blir gjort og hva som blir sagt. Det er feks viktig å være en god muslim og å be fem ganger om dagen, vaske seg iht koranens bud osv, men det er likevel mange av dem som synes at det er helt ok å flørte og ha sex med en gift småbarnsmor. I mitt hode henger ikke dette sammen. Jeg tenker at de muligens er oppdratt slik at gutter får lov til alt mens jenter er hjemme å lærer å stelle huset og være gode piker? Det er begrenset hva man kan spørre dem om direkte uten å fornærme dem, derfor tenkte jeg å undersøke erfaringer og kunnskap i andre fora.

Jeg har ikke møtt så mange egyptere, men de fleste jeg har møtt har vært veldig respektfulle og hyggelige, og de smiler alltid og er i godt humør selv om de jobber lange og slitsomme arbeidsdager. Jeg har stor respekt for det, og beundrer at de klarer å jobbe så hardt for lav lønn og likevel være superhyggelige med oss turister :)

HI

Skrevet

De virker mer som dyr en mennesker mener du? Det er overhodet ikke min erfaring. Noen av dem vet ikke helt hvor grensen går for meg som vestlig kvinne, men gir seg raskt når de ikke får respons. Det har muligens noe med fordommer mot vestlige kvinner som løsslupne og utro? 8 av 10 nordmenn er, i følge statistikken, utro.

HI

Selvfølgelig er de ikke dyr mer enn mennesker når det gjelder alle ting, men når det gjelder sex og flørting (eller forfølging) så mener jeg det, ja. Det har vært min erfaring i Egypt, Morokko, etc.

De har heller ikke sluttet når jeg ikke har gitt noen respons, men fotfulgt meg, tatt bilder, sagt obskøne ting, osv. Hva statistikker sier bryr meg ikke, jeg er ikke og har ikke vært utro, og vil ha meg frabedt at dem prakker sine perverse fordommer på meg, på samme måte som at jeg ikke automatisk gikk ut ifra at de var perverse og dyriske i sin tilnærming mot kvinner, og at dette gjelder alle. Det gjør det selvfølgelig ikke, jeg bare deler min erfaring.

• 1 måned senere...
Skrevet

.

Skrevet

Jeg hadde aldri inngått parforhold til en egypter.

Og i det hele tatt muslimske menn. Det kan gå bra, men i det store og det hele har vi altfor ulik kultur/religion til at man kan bli lykkelig i et slikt forhold. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men man vet aldri hvem det kan være før man har ringen på fingeren, og da er det for sent.

Jeg har også lest den boken det blir referert til her, anbefales.

Også har jeg lest "ikke uten min datter", som omhandler en amerikansk kvinnes opplevelser med en muslimsk mann hun trodde hun kjente.

Anonym poster: 7511b6a20d3e3af54302f23357b810ce

Skrevet

De har heller ikke sluttet når jeg ikke har gitt noen respons, men fotfulgt meg, tatt bilder, sagt obskøne ting, osv.

Dette passer jo med beskrivelsen av den blonde Tv-dama som ble antastet av mange menn under den store demonstrasjonen.

Var det Tahir-plassen stedet het? Hun kom inn i en mengde av egyptiske menn og ble sterkt nedverdiget.

Når det er sagt, tror jeg det er mulig å gifte seg med en egyptisk mann og være lykkelig hele livet.

Men ville helst ikke tatt sjansen selv.

Anonym poster: 8551f0a33c9205370898c23260f07e84

Skrevet

De har heller ikke sluttet når jeg ikke har gitt noen respons, men fotfulgt meg, tatt bilder, sagt obskøne ting, osv.

Dette passer jo med beskrivelsen av den blonde Tv-dama som ble antastet av mange menn under den store demonstrasjonen.

Var det Tahir-plassen stedet het? Hun kom inn i en mengde av egyptiske menn og ble sterkt nedverdiget.

Når det er sagt, tror jeg det er mulig å gifte seg med en egyptisk mann og være lykkelig hele livet.

Men ville helst ikke tatt sjansen selv.

Anonym poster: 8551f0a33c9205370898c23260f07e84

Drittsekker finner man over alt, man kan ikke stemple et helt folkeslag basert på enkeltepisoder. Det jeg er skeptisk til er om man kan stole på det de sier. De som er ordentlige muslimer ønsker å leve i fred og samhandle med sine medmennesker, de er ikke selvmordsbombere og ekstremister. Islam, på samme måte som kristendommen, kan tolkes ulikt alt etter hvem som tolker den. MYE krig og elendighet har skjedd i kristendommens navn feks.

Det er i midlertidig mye dobbeltmoral ute å går. Egyptere har ikke lov til å ha sex før ekteskapet men mange gjør det likevel. Man skal være ærlig, men de snakker deg rundt og vet nøyaktig hva de skal si og hva som funker. Å holde avtaler er heller ikke så nøye. Enten kommer de akkurat når de skal, ellers kommer de leeeenge etterpå. Det er her jeg er skeptisk, for dette er jeg ikke vant til i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...