Gå til innhold

Datteren min er 3år kjøpe beltestol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun veier jo 15.5 kilo,kan jeg bare kjøpe beltestol?

Anonym poster: f92fa085948e6930d08525a848d185e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun bør jo sitte bakovervendt til hun er 4 da.

Det er nå helst nakken man er bekymra for.

Anonym poster: be923445089ec0cf3a8d8c4e773369de

Skrevet

Aldri om jeg hadde snudd ett så ungt barn. Vet ikke folk hvor farlig det er i forhold til å sitte bakovervendt? Dette emnet forundrer meg hver dag. Man er forsiktig med sukker og gud vet hva, men der det er viktigst der svikter man!!?

For meg er det uforståelig at noen som helst finner "argumenter" for å snu barna tidlig.

Anonym poster: a29a9dab6bdd57dfb783600a5ae361a1

Skrevet

Nei du kan ikke kjøpe beltestol. End off discussion.

Skrevet

Vekt sier hun er tung nok for beltestol, alder tilsier at det er lurt å vente.

Vi er veldig fornøyde med Acta graco cosmic comfort s, den kan man bruke bakovervendt til 25 kg :)

Skrevet

Min 3, 5 åring sitter i beltestol!

Skrevet

Du om det! Galskap!

Skrevet

Det velger du jo selv. ... de aller fleste beltestolene er fra 15 kg.

Her har eldstemann sitti i beltestol fra ca 3,5. Han var da 18 kg ca.

Skrevet

Min er 3,5 år og sitter i beltestol. Eller, hun har Cybex Pallas med sånn pute. Har sitter den et halvårs tid. Knallgod stol. Vi hadde Acto Graco Comfort S bakoverveldig midten, og hadde tenkt å ha henne i den til lillebror vokste ut av setet sitt (ca nå), men hun gråt og spydde ned bilen hver gang så vi måtte bare snu henne.

Skrevet

Regner med at du har gode grunner til å snu henne, og må glise litt av at det totalt galskap å snu et såå ungt barn, men om 6 mnd er det helt ok! Om 6 mnd er hun kanskje 2 cm lengre og en halvkilo tyngre liksom...

Anonym poster: 5be61d5eedc661d064e0a924dd2db41f

Skrevet

Vi hadde tenkt å vente til gutten vår var minst 4, helst eldre om det gikk, men han er lang og da han var 3,5 år gråt han for hver biltur fordi beina sovnet og det ble vondt. Forskjell på barn. Vi snudde ham da og satte ham i beltestol.

Regner med at du har en god grunn til å snu henne :-) ville ha valgt beltestol, og ikke forovervendt med 5-punkts, det er visst tryggere med beltestol når retningen er forovervendt.

Anonym poster: fc4fc1276322a09528b7829290c9916b

Skrevet

Det er ikke alder alene som avgjør om man skal snu. Vekt og lengde har også betydning.

Anonym poster: c8956a7e6d199c9798df6f090afd70bd

Skrevet

Du om det! Galskap!

Nå må du gi deg. Galskap, men om 6 mnd ok??

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Det er et valg du må ta. All forskning viser bakovervendt så lenge som mulig, mange velger kjøpe feks Cybex når barnet bikker maxvekt på 0-18. Personlig ville jeg aldri latt ungen min sitte forovervendt før jeg følte det av ulike grunner ville være nødvendig.

Skrevet

Vår jente måtte snus når hun var litt over 3,5 år pga at hun bikket 18 kg og er 110 cm lang. Vi ble frarådet å kjøpe bakovervendt sete som tåler 25 kg, og hun såg rett og slett for stor ut for det. Hater å ha henne forovervendt og såg hvordan nakken får en stor trøkk en gang jeg måtte bråbremse litt i ca 20-30 km/t. :( Hun er straks fire nå og vi kjører stort sett på strekninger der det er maks 50 km/t.

Er helt fylt av angst fordi vi skal til Mallorca, Alcudia, med henne på 4 og søsteren på 15 mnd. Da tenker jeg på bussturene mellom flyplass og hotell. Har hørt det er umulig å leie skikkelige seter i både leiebil og taxi. Er det noen som har erfaring fra Alcudia?

På den annen side tar jo folk (by)buss med løse barn og barnevogner i Norge også. Det har jeg heller aldri turt.

Anonym poster: 0f28e39a98f3e79766b7803d62fb2652

Skrevet

Jeg var fasr bestemt på å ha min i bakovervendt sete så lenge det var anbefalt, og hekst litt lengre enn det også. Men vi måtte rett og slett gi oss på det, og snu han før han fylte tre år. Med fare for pepper: JA, JEG SATTE UNGEN MIN I FOROVERVENDT SETE FØR HAN VAR TRE ÅR! Men det var fordi han da var blitt 110 cm, og selv om vi hadde stor bil med god plass, måtte han sitte med knærne nesten oppunder haka etterhvert stakkar.

Anonym poster: 6f71a32fe416ad501f50ff84b12c5753

Skrevet

Jeg var fasr bestemt på å ha min i bakovervendt sete så lenge det var anbefalt, og hekst litt lengre enn det også. Men vi måtte rett og slett gi oss på det, og snu han før han fylte tre år. Med fare for pepper: JA, JEG SATTE UNGEN MIN I FOROVERVENDT SETE FØR HAN VAR TRE ÅR! Men det var fordi han da var blitt 110 cm, og selv om vi hadde stor bil med god plass, måtte han sitte med knærne nesten oppunder haka etterhvert stakkar.

Anonym poster: 6f71a32fe416ad501f50ff84b12c5753

Du finner ikke et menneske her inne som forstår det argumentet. Har brukt det i noen år jeg og, men de hører ikke på det gitt. Ungene gjør visst ikke noe av det å sitte som et 3tall....

Anonym poster: 4dbfb561a31bafb710f4843dbdf28d78

Skrevet

Datteren min sitter i beltestol og hun er 3,5 år. Hun er også 110 cm, og 18 kg...men her er det vel KUN alderen som teller? Hun blir 4 i juli da...tenker meg hun er bedre rustet da?

Skrevet

Vi har Britax Twoway elite. Den kan brukes opptil 25 kg tror jeg, og er foreløpig vanlig selestol for for tusta på 3 år. Hun også kastet opp når hun satt bakovervendt så vi måtte snu henne. Men kommer ikke til å bruke den som beltestol(selvom den kan) før jeg vet 100% av barnet sitter i ro. Både stolen og barnet blir jo mye løsere enn nå når man fester i alle vinkler med bilens eget sete og i tillegg integrerte seler i stolen.

Da ville jeg heller kjøpt en stol som vi har. En som brukes forovervendt med seler(de er ganske høyt oppe på siste hakk så hvis ikke du har en unormalt høy 3 åring burde du kunne bruke de på henne) og vente til 4 års alder med å bruke den som beltestol. Vår går opp til 25 kg.

Anonym poster: 6b2766f1f1c903f16d3841f4972f0e81

Skrevet

Har kjøpt beltastol til datteren min som ikke er fylt 3 enda engang. Hun var rett og slett for stor for det andre sete. Selene gled ned på sidene for de var ikke høy nok bak. Da er det tryggere at hun sitter fremovervendt! Hun sitter kjempe fint !

Anonym poster: cc08b01e5aa8c1729d8157301f9cfcd4

Skrevet

Du om det! Galskap!

Nå må du gi deg. Galskap, men om 6 mnd ok??

Har ikke sagt at jeg synes det er ok om 6 mnd. Ikke i d hele tatt. Men 6 mnd til er bedre enn ingenting. Også er ikke bare forskjellen 1-2 cm og kg som noen sier oppi her, hele skjelettet modnes og barnet kan tåle mer. Bekynringsfullt at folk tar så lett på dette!!

Skrevet

Vi har Britax Twoway elite. Den kan brukes opptil 25 kg tror jeg, og er foreløpig vanlig selestol for for tusta på 3 år. Hun også kastet opp når hun satt bakovervendt så vi måtte snu henne. Men kommer ikke til å bruke den som beltestol(selvom den kan) før jeg vet 100% av barnet sitter i ro. Både stolen og barnet blir jo mye løsere enn nå når man fester i alle vinkler med bilens eget sete og i tillegg integrerte seler i stolen.

Da ville jeg heller kjøpt en stol som vi har. En som brukes forovervendt med seler(de er ganske høyt oppe på siste hakk så hvis ikke du har en unormalt høy 3 åring burde du kunne bruke de på henne) og vente til 4 års alder med å bruke den som beltestol. Vår går opp til 25 kg.

Anonym poster: 6b2766f1f1c903f16d3841f4972f0e81

Er verre å sitte fremovervendt med 5punktssele enn i beltestol. Når vi måtte snu valgte vi å kjøpe ny stol med pute foran.
Skrevet

Det kan du.

Det er ikke noe spesielt godt valg, men helt lovlig.

Anonym poster: 606a4eb0f4c2c11a36f8db881bad65fa

Skrevet

"Trygg Trafikk anbefaler sterkt å bruke en bakovervendt sete så lenge som mulig, helst til barnet er rundt fire år."

"Barnet har vokst ut av setet når hodet ved ørene når over kanten eller når den øvre vektgrensen passeres. Hvis barnet da har passert 18 kg/tre-fire år kan det gå over til en barnestol der det spennes fast med bilens egne belte."

Trygg Trafikk kan kun anbefale ikke pålegge eller kreve. De anbefaler att barn sitter bakovervendt til de er i tre-fire år. Det er vekt og høyde på barnet som gjelder. Noen barn når dette ved tre årsalderen og noen senere.

Det er heller ikke spesielt heldig å snu en fireåring bare p.g.a alder dersom barnet ikke har oppnådd høyde og vekt.

Anonym poster: e94524a7ba8c60656339e40db12c3339

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...