Gå til innhold

Dette med tørket frukt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lager grøten selv til jenta mi på snart 6 mnd og har jo lest at jeg kan bruke tørket økologisk aprikos for å tilsette jern. Men nå er det jo ikke bra å spise tørket frukt heller......arg. Hva gjør dere da? ( dere som lager selv)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? Jeg bør vel lage en krangletråd for å få svar her nå ;)

Skrevet

Tror du vil oppdage at de ferreste her lager grøten selv. Derfor får du nok ikke svar, dessverre.

Jeg lagde en del grøt selv, men brukte mest risk frukt f.eks. revet eple eller pære m.m. Jeg vet ikke noe om tørket frukt, dessverre.

Anonym poster: 04e9229a046f7581981eceb322796286

Skrevet

Nå er det ikke nok jern i tørket aprikos så hold deg til industrifremstilt grøt, så vet du at ungen får det den trenger. Bruk de som ikke er tilsatt tørket frukt. Feks. Nestle godnattgrøtene.

Anonym poster: 6e2c85d307479b6492e4cd8a2d420d54

Skrevet

Jeg koker opp aprikoser og lager aprikosmos. Da får du en bra jernkilde:)

Kokes møre og moses med stavmikser til passe konsistens. Jeg bruker en god del av kokevannet for å jevne ut.

Skrevet

Hvordan lager dere den hjemmelagede grøten? Er det noe andre jernkilder?

Anonym poster: 87b9b2f5a404cbc54dbea6550f9a5fbe

Skrevet

Nå er det ikke nok jern i tørket aprikos så hold deg til industrifremstilt grøt, så vet du at ungen får det den trenger. Bruk de som ikke er tilsatt tørket frukt. Feks. Nestle godnattgrøtene.

nei jeg er klar over at det ikke er nok jern i aprikos, men det er mye annet som inneholder jern, blandt annet broccoli, kjøtt osv. Må bare være flink til å servere henne middager med mye jern i tillegg til brød med jernrikt pålegg etterhvert.
Skrevet

Aprikos er en veldig bra jernkilde:)

Skrevet

Kokes møre og moses med stavmikser til passe konsistens. Jeg bruker en god del av kokevannet for å jevne ut.

det samme gjør jeg ;) griser og søler masse men det blir bra hehe
Skrevet

Avokado inneholder også veldig mye bra. Moser opp med stavmixer og fryser ned med isterningsbrett. Før servering blander jeg i litt rapsolje eller linfrøolje. Det stabiliserer også blodsukkeret, så veldig bra å spise på kvelden:)

Jeg bruker hipp sin risgrøt og havregrøt som base. Tar så frukt i grøten eller gir som "dessert".

Skrevet

Avokado inneholder også veldig mye bra. Moser opp med stavmixer og fryser ned med isterningsbrett. Før servering blander jeg i litt rapsolje eller linfrøolje. Det stabiliserer også blodsukkeret, så veldig bra å spise på kvelden:)

Jeg bruker hipp sin risgrøt og havregrøt som base. Tar så frukt i grøten eller gir som "dessert".

Avokado var en hit her ;) hun var grønn fra topp til tå og kjempeblid. Det som blir til overs havner på mors brødskive ;)
Skrevet

I tørket aprikos er det 4 mg per 100 gram tørket vare. Det betyr at i en porsjon utvannet aprikospure er det omtrent ingenting. i èn porsjon grøt er det ca 10 mg jern (litt mindre for grøt beregnet for mindre barn). Aprikos er med andre ord ikke en god kilde, fordi man må spise STORE mengder for å få det i seg. Så store mengder kan ikke tilrådes av flere grunner.

Skrevet

I tørket aprikos er det 4 mg per 100 gram tørket vare. Det betyr at i en porsjon utvannet aprikospure er det omtrent ingenting. i èn porsjon grøt er det ca 10 mg jern (litt mindre for grøt beregnet for mindre barn). Aprikos er med andre ord ikke en god kilde, fordi man må spise STORE mengder for å få det i seg. Så store mengder kan ikke tilrådes av flere grunner.

men nå er det vel ikke sånn at barnet bare skal spise grøt? Man kan lage middager og grønnsaker slik at jernbehovet blir dekket i tillegg til grøten. Man må bare være nøye med det man lager.
Skrevet

Jeg lager grøten selv til jenta mi på snart 6 mnd og har jo lest at jeg kan bruke tørket økologisk aprikos for å tilsette jern. Men nå er det jo ikke bra å spise tørket frukt heller......arg. Hva gjør dere da? ( dere som lager selv)

Joda, er det ikke bare rosiner da??! Økologiske aprikoser brukte vi masse! :)

Anonym poster: 8fee53a0adf6f34399a875cb6f7f28ac

Skrevet

men nå er det vel ikke sånn at barnet bare skal spise grøt? Man kan lage middager og grønnsaker slik at jernbehovet blir dekket i tillegg til grøten. Man må bare være nøye med det man lager.

Helt klart :) Men man kan ikke tro at hjemmelaget grøt med tørket aprikos er det samme som de industrifremstilte grøtene og det er mange av de minste barna som ikke spiser brød og kjøtt.- eller igjen i så små mengder at det ikke vil dekke jernbehovet.

Skrevet

Men, det er vel noe med at c-vitaminene blir noe borte når du koker..? Man kan også dele de opp og legge de i bløt over natta, og SÅ mose de! ;) Og så bare røre litt inn mos i grøten. Jern får man da også gjennom grøten!

Vi brukte også litt tilstelolje i grøten, olje og omega 3.

Anonym poster: 8fee53a0adf6f34399a875cb6f7f28ac

Skrevet

Jeg lagde også mos av tørkede aprikoser og ga det til dessert etter (hjemmelaget) grøt. Blandet banan/avokado/finmalte valnøtter (varierte litt) i grøten for smak og ekstra næring.

Men poenget med aprikosen er vel ikke at den er så rik på jern, men er rik på vitamin c som gjør opptak av jern fra grøten lettere (hvis jeg ikke husker feil...). Havre og hirse er de mest jernrike kornsortene å koke grøt på.

Skrevet

Helt klart :) Men man kan ikke tro at hjemmelaget grøt med tørket aprikos er det samme som de industrifremstilte grøtene og det er mange av de minste barna som ikke spiser brød og kjøtt.- eller igjen i så små mengder at det ikke vil dekke jernbehovet.

Det er utrolig viktig å sette seg inn i dette hvis man skal lage all mat selv, derfor skal jeg bestille noen bøker og lese masse om dette. Har veldig lyst til å gi henne hjemmelaget. Er utdannet kokk og liker derfor å gjøre det, men har veldig respekt for dette med jern til de små. Vi skal begynne med broccoli om et par dager ;) håper hun spiser hehe
Skrevet

Vi kjøper ikke industrigrøt. Ungen her spiser nesten aldri grøt, men har fått havregrøt noen få ganger.

Jeg gir grovt, hjemmelaget brød (gode jernkilder), med fisk, leverpostei, prim osv som pålegg.

Noen ganger kavring eller knekkebrød.

Aprikosmos og andre fruktpuréer (laget selv) i isterninger, gis med babyfeeder.

Diverse frukt rett i hånda. Avokado i båter er populært.

Vår middag, eller deler av den, uten salt, i store biter som er lette å holde selv. (F eks i dag: brokkolibuketter, gulrotstaver, kokt potet i båter, fisk...)

Han har spist selv siden 6 mnd, aldri blitt matet. Er nå 9 mnd.

Får mer enn nok av jern, og mer variert næring enn de fleste "nestle-barn".

Anonym poster: 64d16d85bd5f32532e3bf8f63f265be0

Skrevet

Alle mine har kun spist hjemmelaget grøt og middagsmat. Har testet jernnivået deres på helsestasjonen og det har vært helt fint. Har stort sett brukt quinoa og hirse, da det er disse grøtene som er mest jernrike.

Anonym poster: ef82a43cfa3113a6b53c75c6e2a7a9c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...