Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #1 Skrevet 28. april 2013 Hører stadig foreldre som "snakker for barna sine". Har en venninne som er slik blant annet. Altså når jeg sier hei til hennes tre år gamle datter svarer hun ikke. "Hei sier vi da!" Sier moren til henne og jeg ser at datteren blir småflau og gjemmer seg ennå mer bak mor. Samme med ting som hadet, og "da sier vi Takk!" Osv. Hvis folk min lille ikke kjenner sier hei så svarer han ikke. Er det feil av meg da å ikke påpeke for ham at han må si ditt eller datt. Hva tenker dere? Anonym poster: fdec8d598b387bceb460a01cd24a886d
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. april 2013 #2 Skrevet 28. april 2013 (endret) Jeg tenker at det er normalt høflighet å si hei, takke for ting, og si Hade. .. Og det må læres Endret 28. april 2013 av Sekretøsa
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #3 Skrevet 28. april 2013 Jeg tenker at det er normalt høflighet å si hei, takke for ting, og si Hade. .. Det har du rett i, men et barn på to-tre år, skal det påpekes der og da at han/hun skal si hei, bare for å gjøre barnet blyg? Det handler ikke om høflighet eller mangel på sådan men sjenanse. Anonym poster: 6a29e6d5cbb82d5c2f31e4b5a77ac701
Plutselig_gravid Skrevet 28. april 2013 #4 Skrevet 28. april 2013 Jeg påpeker det ikke foran andre nei. Jeg snakker med barnet om det siden. Av og til pusher jeg henne litt, av og til lar jeg være. Kommer an på situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #5 Skrevet 28. april 2013 Jeg er kanskje den mammaen du snakker om. For jeg er selv i bedaring når folk snakker til min lille som er veldig sjenert. Vil gjerne at mitt barn skal svare, men det er ikke alltid det skjer og jeg vet at mitt barn er mer sjenert enn andre barn i den alderen. Men jeg svarer noen ganger for at barnet mitt skal "forstå" at det er riktig på dette tidspunktet å svare tilbake enten hei, takk eller hade. Anonym poster: a0cf15360e297103cadf4ffa81eabb63
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #6 Skrevet 28. april 2013 Jeg syns absolutt det er positivt at foreldrene svarer for barnet hvis det ikke svarer selv. Det er normal høflighet å takke, hilse og si hade. Dersom barnet ikke gjør det selv er det bra at foreldrene prøver å oppdra barnet og oppfordre til å svare. Anonym poster: 4414cb17b591b8e7c418f7b127e00d2f
Gjest Sekretøsa Skrevet 28. april 2013 #7 Skrevet 28. april 2013 Jeg tenker at det er normalt høflighet å si hei, takke for ting, og si Hade. .. Det har du rett i, men et barn på to-tre år, skal det påpekes der og da at han/hun skal si hei, bare for å gjøre barnet blyg? Det handler ikke om høflighet eller mangel på sådan men sjenanse. Anonym poster: 6a29e6d5cbb82d5c2f31e4b5a77ac701 Usikker faktisk min sønn var ikke noe særlig på å si det, og jeg påpekte jo at man sa hei til de som sa hei til han. Aldri gjort det for å skjemme ut barnet, men for å lære. Kanskje jeg gjorde feil og
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #8 Skrevet 28. april 2013 Jeg var veldig sjenert som barn, og opplevde at jeg ofte var usikker på hva som var riktig å si/gjøre. Har tenkt en del på at det ofte ville vært greiere å få veiledning i situasjonen (i stedet for kjeft/korrigering etterpå fordi jeg ikke sa noe, da var det jo for sent å gjøre noe med det, og jeg ble skikkelig fortvilet...) Datteren min virker også litt sjenert, men er bare 2 enda, så det er vanskelig å si. Jeg pleier å si f.eks. "Kan du si hadet?" Enten sier hun det, eller hun snur seg vekk eller sier bare "Ja", og da lar jeg det bli med det. Men vet ikke hva som er riktig å gjøre i forhold til større barn egentlig... Anonym poster: e15b3552d4498a465a784cd263d2bb0a
Bustehue Skrevet 28. april 2013 #9 Skrevet 28. april 2013 Jeg mener det er litt uhøflig å ikke svare når man blir snakket til. Selvfølgelig er det ikke mange som reagerer på det for 2-3 åringer, men man må jo lære seg hvordan man skal oppføre seg likevel. Jeg påpeker det til guttungen på 3 når han er sjenert. Nå skal det sier at han er absolutt ikke en sjenert type, men han finner på å gjøre seg sjenert selv for folk han kjenner. Jeg vet at det ikke handler om sjenanse, og da føler jeg at jeg må gi beskjed om at slik oppførsel ikke er høflig.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 28. april 2013 #10 Skrevet 28. april 2013 Når gutten min har sine blyge dager, så unnskylder jeg med at han er litt blyg i dag, jeg sier ikke til han at det heter "hei, hade" osv. Når jeg viser han forståelse for at han er blyg, pleier han å stikke hodet frem bak meg og gi et lite svar... Om det gjelder ordet "takk", så svarer jeg takk, om han ikke gjør det, fordi det er høflig. Man ser jo som regel når ungen er usikker, sjenert eller bare ikke vil svare, de få dagene han ikke vil svare, eller er usikker, så sier jeg at det heter "hei, hade" osv. Han er fortsatt bare 2 år, så jeg er ikke "på han" om det med hei og hade ol enda.. Men høflighet når han får noe, det har jeg nok påpekt lenge alt..
Anastasia Beaverhausen Skrevet 28. april 2013 #11 Skrevet 28. april 2013 Du kaller det å overstyre. Jeg kaller det å sosialiseres inn i samfunnet
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #12 Skrevet 28. april 2013 Mener man skal gjøre dette så sant de kan snakke selv. Har to fettere som må er 18 og 13 og fremdeles så svarer ikke de når vi prater til de. Sier ikke takk, når farmor hadde bursdag kom han yngste inn og sa ikke Gratulerer engang...da sa farfar npr noen har bursdag sier vi gratulerer med dagen. Nei de to er motbydelige og så utrolig uselvstendige...foreldrene har aldri pushet dem og latt de gjøre som de vil Anonym poster: 7f7e91e7311810dce59b282b57726732
Galskapens overhode Skrevet 28. april 2013 #13 Skrevet 28. april 2013 Hvis mine barn ikke svarer på det folk sier til dem, så gjør jeg også det på samme måten- 'da sier vi......' Og barna gjentar det som oftest. De lærer å bli hyggelige, høflige mennesker.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #14 Skrevet 28. april 2013 Vi har en 8åring med selektiv mutisme så det er et stort barn som til tider prater hull i hodet på folk, og allerede neste dag kan hun omtrent ikke se på deg.. Jeg har faktisk slitt litt med akkurat dette for enkelt mennesker forstår ikke hvor tøft det er for dette barnet og bli "presset" til og si disse enkle ordene som hei og hadet.. Om noen spør henne om ting, lar jeg nesten alltid det gå noen sekunder så hun har sjangsen til å svare eller nikke selv, men som regel må jo jeg snakke for henne og jeg kan ikke presse henne, da blir det bare værre.. Anonym poster: 10014d12f2faf6570796513c5efe2608
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #15 Skrevet 28. april 2013 Dette mener jeg å ha lest om. Det er ikke anbefalt å la være å svare, da oppstår en unaturlig taushet som det kan være vanskelig for et sjenert barn å takle. Jeg venter slik st datteren min på 3,5 år får anledning til å svare selv, dersom hun blir sjenert sier jeg bare Hei, Ha det og Takk for henne, slik st hun forhåpentlig etterhvert lærer seg vanlige høflighetsfraser. Anonym poster: b76aae8e0399e42fd04b27f0709b4cbc
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #16 Skrevet 28. april 2013 Jeg har et barn som fort kan bli innesluttet og sjenert når noen snakker til ham. Det er litt rart, for han er egentlig en veldig utadvendt person som ofte kan snakke hull i hodet på folk. Hvis noen sier hei eller spør ham om noe, og han ikke svarer sier jeg ofte "du må si hei tilbake når noen sier hei til deg" eller "du må huske å si takk når du får gave" med blid stemme, og så sier jeg ofte at han er litt sjenert idag. Har aldri tenk på at det er negativt, bare at det også er noe man bør lære seg. Anonym poster: dea372bfcba0d2af5cb3b3c32b2852e1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #17 Skrevet 28. april 2013 Kjenner så godt til den følelsen fra da jeg var liten. Jeg var ekstremt sjenert. Mine barn er akkurat like, så jeg venter litt og ser om de svarer, og hvis ikke de gjør det, så svarer jeg for dem. Og når vi er alene snakker jeg med dem om at det er fint om de klarer å si hei e.l. om noen sier det til dem. Husker faren min alltid pushet veldig mye på det og kjeftet på meg for jeg var så uhøflig, og jeg gikk alltid med følelsen av at det var noe feil med meg. Var mye tryggere med mamma, så jeg prøver å være litt som henne. Anonym poster: 85411f0123532402c44edb21a71ab5e8
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #18 Skrevet 28. april 2013 Jeg liker ikke når barn blir påtvunget å si takk, hei eller lignende. La oss ta ordet takk da. "Takknemlige mennesker, er lykkelige mennesker" sies det, men barnet lærer seg jo ikke om takknemlighet, og barnet blir heller ikke lykkeligere av å påtvinges å si takk. Jeg vil heller se takknemligheten i øynene og uttrykket til barn, enn at en forelder skal stå å sjenere barnet med påtvungne ord. Så å lære barnet å være takknemlig, synes jeg er mye viktigere og finere enn å tvinge dem, da vil de også etterhvert ha lettere for å uttrykke med ord og på eget initiativ når de selv er klar for det. :-) Har en sønn, og her hjemme kan han si takk for de enkleste tingene som feks at jeg hjelper med av og på kledning, tørker etter toalett besøk osv uten at vi har måtte be eller lære han å si takk. Og han sier takk, hei osv til folk han kjenner godt. Men han åpner ikke munnen et sekund en gang for fremmede eller mennesker han ikke kjenner godt, og jeg forstår han veldig godt jeg. Men han uttrykker med hele kroppen og ansiktsuttrykket sitt at han er takknemlig eller at han hører, ser og forstår personen. :-) Anonym poster: d1bf1a40d0436cbb8c82f8dfa6f782c9
Anonym bruker Skrevet 28. april 2013 #19 Skrevet 28. april 2013 Jeg liker ikke når barn blir påtvunget å si takk, hei eller lignende. La oss ta ordet takk da. "Takknemlige mennesker, er lykkelige mennesker" sies det, men barnet lærer seg jo ikke om takknemlighet, og barnet blir heller ikke lykkeligere av å påtvinges å si takk. Jeg vil heller se takknemligheten i øynene og uttrykket til barn, enn at en forelder skal stå å sjenere barnet med påtvungne ord. Så å lære barnet å være takknemlig, synes jeg er mye viktigere og finere enn å tvinge dem, da vil de også etterhvert ha lettere for å uttrykke med ord og på eget initiativ når de selv er klar for det. :-) Har en sønn, og her hjemme kan han si takk for de enkleste tingene som feks at jeg hjelper med av og på kledning, tørker etter toalett besøk osv uten at vi har måtte be eller lære han å si takk. Og han sier takk, hei osv til folk han kjenner godt. Men han åpner ikke munnen et sekund en gang for fremmede eller mennesker han ikke kjenner godt, og jeg forstår han veldig godt jeg. Men han uttrykker med hele kroppen og ansiktsuttrykket sitt at han er takknemlig eller at han hører, ser og forstår personen. :-) Anonym poster: d1bf1a40d0436cbb8c82f8dfa6f782c9 Jeg svarer da evnt på følgende måte "Tusen takk, den var fin" ol, eller svarer hei, hade for barnet, men jeg sier aldri "du må si takk, du må si hade" så jeg prater ikke ned til barnet, men til personen vi da står med. Anonym poster: d1bf1a40d0436cbb8c82f8dfa6f782c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå