Gå til innhold

Hvor tidlig bør man kontakte lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 4-5 (fosteret er 2-3 uker). Når er det vanlig å kontake lege? Er førstegangsgravid så har ingen peiling på hva som er "vanlig".

Anonym poster: f535e0f10fc5952c1234fa3908535539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig ha legetime en gang mellom åtte og tolv uker (dine uker, altså). Når du bør kontakte lege kommer jo dermed an på hvordan timebestillingsopplegget er på legesenteret ditt - har du time på dagen kan du ta det med ro, er det lang ventetid bør du ringe snart.

Anonym poster: 8a1850ad1cbdf34759d8ee9db1912544

Gjest MamsMø
Skrevet

Jeg tok test et par dager etter ventet mens og ringte lege samme dag. Fikk legetime rundt uke 8 :)

Skrevet

Du kan like gjerne ringe med en gang og få time om noen uker, men du trenger ikke å ringe før du er ca uke 8 eller noe.

Jeg har i alle fall fått beskjed av legen min begge gangene at det var passelig tid å ha første "kontroll".

Skrevet

Det er vanlig ha legetime en gang mellom åtte og tolv uker (dine uker, altså). Når du bør kontakte lege kommer jo dermed an på hvordan timebestillingsopplegget er på legesenteret ditt - har du time på dagen kan du ta det med ro, er det lang ventetid bør du ringe snart.

"Mine uker", er det fosterets uker? eller ukene fra siste mens? Litt nytt for meg dette her:D

Skrevet

Du kan like gjerne ringe med en gang og få time om noen uker, men du trenger ikke å ringe før du er ca uke 8 eller noe.

Jeg har i alle fall fått beskjed av legen min begge gangene at det var passelig tid å ha første "kontroll".

Ok, takk for svar:) Men regnes det 8 uker gammel foster? dvs når jeg er i uke 10? eller når fosteret er 8 uker? hehe

Skrevet

Når du er 8 uker, ikke fosteret. Blir alltid regnet i dine uker.

Om du vil ha jordmor kan det være lurt å ringe å bestille time nå om du bor på plass med lang venting. I Trondheim må du bestille time når du finner ut at du er gravid om du være sikker. Gratulerer forresten :)

Skrevet

Første kontroll blir anbefalt i tidsrommet 8-12 veker (graviditetsveker, ikkje alder på foster), men du kan likegodt gjere avtalen no. Min lege har ca ein måneds ventetid for tida.

Skrevet

Jeg er gravid i uke 4-5 (fosteret er 2-3 uker). Når er det vanlig å kontake lege? Er førstegangsgravid så har ingen peiling på hva som er "vanlig".

Jeg har ville ringt legekontoret på mandag og forhørt meg der jeg. Tar du bio-folin? Hvis ikke så bør du begynne å ta det, kjøpes på helsekost. Det inneholder folat som fosteret trenger for å ikke være så utsatt for ryggmargsbrokk. :)

Skrevet

Jeg har ville ringt legekontoret på mandag og forhørt meg der jeg. Tar du bio-folin? Hvis ikke så bør du begynne å ta det, kjøpes på helsekost. Det inneholder folat som fosteret trenger for å ikke være så utsatt for ryggmargsbrokk. :)

Eller eit hvilket som helst anna folattilskot på 0,4 mg, det vere seg frå helsekost, daglegvare eller apotek :)
Skrevet

Ok, takk for svar:) Men regnes det 8 uker gammel foster? dvs når jeg er i uke 10? eller når fosteret er 8 uker? hehe

I omtrent alle sammenhenger regnes dine uker/svangerskapsuker. Og det er altså fra siste mens, ikke fra befruktning.

Du bør ta folsyretilskudd. Du får kjøpt folat på apotek (eller helsekost, for den saks skyld, samma det).

Skrevet

I omtrent alle sammenhenger regnes dine uker/svangerskapsuker. Og det er altså fra siste mens, ikke fra befruktning.

Du bør ta folsyretilskudd. Du får kjøpt folat på apotek (eller helsekost, for den saks skyld, samma det).

HI igjen. Tusen takk for svar, nå skjønner jeg at det regnes fra siste mens. hehe. Jeg tar allerede folsyre. Gjort det i ett år, tok litt tid å bli gravid kan du si. Skal ringe legen til uken om time jeg, tror det er litt vente tid.

Hilsen nybegynneren;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...