Gå til innhold

Hvordan få organisert huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et hus som stort sett er ryddig på overfalten. Vi rydder daglig og holder klesvasken i sjakk. Likevel synes jeg det er så kaotisk hos oss... Så jeg lurer på om noen har noen tips til hvordan få det gjennomført ordentlig over hele fjøla...

Jeg prøver på å få fast plass til hver ting, sånn at det blir lettere å rydde, men det er ikke så lett..

Hjeeeelp. Jeg blir så kaotisk i hodet av dette...

Anonym poster: 0b536012a02de10b666f3c38a0feac41

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det verste er papirer og leker, tror jeg.. Det er liksom overalt, i alle skuffer og skap..

Skrevet

Involvere hele familien? Vet ikke hvor gamle barna dine er, men her er i de 4-11 år og alle må bidra. Det er mye barn klarer selv dersom de bare får litt opplæring og tilpasninger. Våre går ut med bosset, tømmer oppvaskmaskinen, bretter egne klær og legger på plass, tar av sengetøy, holder rommene sine rene og ryddige osv (de minste får litt hjelp så klart).Tegninger legges i esker (barna har hver sin) og med jevne mellomrom sortere de ut noen som settes i mapper og resten kastes. Alle leker har sin plass osv. Men med barn i hus blir det som regel litt kaotisk.

Skrevet

Takk for tips:)

Barna er 1,5 3,5 og 5,5 år. De er ganske flinke, de setter på plass sko og jakke når de kommer inn, rydder bordet etter seg, og hjelper til med rydding hver kveld. De legger skitne klær til vask også.

Tegninger i esker hadde vært fint, for de flyter rundt overalt. Det må jeg finne en plan på. Hvordan har hver leke sin plass? Vi har noen kasser som vi sorterer oppi, lego, barbie, hesteting og duplo til minsten og dukkeklær. Men burde kanskje finne et system til kassene....

Skrevet

Ha kroker til "halvskitne" klær, de som ikke skal på vask og ikke i skapet.

Ha begrenset med jakker i gangen, skal man gå med en annen jakke kan den hentes fra bos, skap eller annen lagringsplass. Det samme med sko.

Finn et effektivt sted for tørking av klesvask, slik at det raskt kommer seg tilbake på plass.

Ha en skuff for kontorarbeid.

Ha en skuff for tegnesaker til barna.

Kast ut det du ikke treenger. Skifter su gardiner, kast de gamle, du kommer nok ikke til å henge de opp igjen.

Ikke ta vare på for mange ting.

Anonym poster: 06ba69e342e1369ccb077a215c43f89f

Skrevet

Ha kroker til "halvskitne" klær, de som ikke skal på vask og ikke i skapet.

Ha begrenset med jakker i gangen, skal man gå med en annen jakke kan den hentes fra bos, skap eller annen lagringsplass. Det samme med sko.

Finn et effektivt sted for tørking av klesvask, slik at det raskt kommer seg tilbake på plass.

Ha en skuff for kontorarbeid.

Ha en skuff for tegnesaker til barna.

Kast ut det du ikke treenger. Skifter su gardiner, kast de gamle, du kommer nok ikke til å henge de opp igjen.

Ikke ta vare på for mange ting.

Anonym poster: 06ba69e342e1369ccb077a215c43f89f

Takk for gode forslag.. Vi har altfor mye, selvfølgelig.. og vi strever med å ha kontroll på sesongklærne til ungene.. Dessuten arver jentene etter hverandre, og da pakker vi vekk klær som vi finner frem igjen n¨år de passer til neste, Det blir et herlig kaos!!

Skrevet

Vi har en sånn kassett på hvert barneran til tegninger. Det er enkelt for barna å putte tegningene sine oppi der selv. Når kassetter er full går jeg gjennom den. Det som er verdt å ta vare på setter jeg i en ringperm. Jeg har en perm for hvert barn. Resten kastes.

Vi har et greit system på "voksenpapirer" også. Ubetalte regninger settes i en spesiell hylle. Vi betaler regninger hver uke, fast tidspunkt. Betalte regninger settes i ringpermer. Jeg har en bokhylle på kontoret med nesten bare ringpermer. De er tydelig merket i ryggen, det er viktig.

Jeg strikker mye, og har en haug med oppskrifter. De står også i ringpermer. På kontoret.

Leker. Vi har ulike kasser til ulike typer leker. Til Lego har vi en lav, halvt gjennomsiktig kasse med hjul. Til dukker og bamser har vi en litt høyere grønn kasse. Togbana er i en gul kasse. Ogsåvidere.

Jeg kjenner noen som bruker legosekk. Klipp en stor sirkel i stoff og sy løpegang langs kanten, evt slå i maljer. Tre i en snor. Brett stoffet ut som et teppe. Ungene bygger med Lego på teppet, og når de er ferdige er det bare å snurpe det sammen med snoren til en pose.

Lag deg systemer som er så enkle at ungene greier å følge dem opp.

Skrevet

Vi har en sånn kassett på hvert barneran til tegninger. Det er enkelt for barna å putte tegningene sine oppi der selv. Når kassetter er full går jeg gjennom den. Det som er verdt å ta vare på setter jeg i en ringperm. Jeg har en perm for hvert barn. Resten kastes.

Vi har et greit system på "voksenpapirer" også. Ubetalte regninger settes i en spesiell hylle. Vi betaler regninger hver uke, fast tidspunkt. Betalte regninger settes i ringpermer. Jeg har en bokhylle på kontoret med nesten bare ringpermer. De er tydelig merket i ryggen, det er viktig.

Jeg strikker mye, og har en haug med oppskrifter. De står også i ringpermer. På kontoret.

Leker. Vi har ulike kasser til ulike typer leker. Til Lego har vi en lav, halvt gjennomsiktig kasse med hjul. Til dukker og bamser har vi en litt høyere grønn kasse. Togbana er i en gul kasse. Ogsåvidere.

Jeg kjenner noen som bruker legosekk. Klipp en stor sirkel i stoff og sy løpegang langs kanten, evt slå i maljer. Tre i en snor. Brett stoffet ut som et teppe. Ungene bygger med Lego på teppet, og når de er ferdige er det bare å snurpe det sammen med snoren til en pose.

Lag deg systemer som er så enkle at ungene greier å følge dem opp.

Tusen takk, superdolly! Jeg føler at vi ikke har kontroll på noen ting sånn egentlig, selv om det ser bra ut på overflaten.. Skal virkelig jobbe med papirene, ja.. Det er så pyton å få purringer på regninger som jeg har rotet vekk...

Skrevet

Mange godt tips her da! Rydder i boden og de ulike lagringsplassene jevnlig. D frigjør mye plass. Gir bort d meste som ser bra ut til familie, venner og veldedighet:) Inkl gardiner som ei foreslo å kaste. De blir lite slitt og kan fint brukes av andre. Ellers så klipper jeg i stykker gamle håndduker til gulv- og støvkluter. Er for gjenbruk jeg:)

Men d blir jammen fort rot i skuffer og skap. Skal kjøpe meg ei merkelappemaskin tenkte jeg. Så er d lettere for alle i familien å skjønne systemet ( er jeg som organiserer ting inne, mens mannen har orden i garasjen).

Anonym poster: 933c97a6bab0e2d6f11f2326c5ab01bd

Skrevet

1. Ha aldri flere sko og jakker i gangen enn de som brukes jevnlig

2. Ha et organisert vaskerom og orden i klessvasken.

3. kontorting,regninger og papirer. Ha orden! Ha mapper til forks betalite regninger, ubetalte osv osv.

4. Ha et fast skap eller skuffer til barnas tegne,perle,hobby saker.

5. Ha rimelig god oversikt i bod og skap der klær,sko,yttertøy som IKKE brukes jevnlig henger/ligger

6. Rydd litt hver dag. Aldri la det flyte over. Bedre å få gjort det enn at det hoper seg opp og blir enda mer rotete

7. Lag system i leker på barnas rom.

8. Ha faste rutiner HVER kveld/dag. Tømme søppel, støvsuge, vaske over border, vaske do etc

Anonym poster: 930510c11db99b4f06fb4d932c5c190e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...