Gå til innhold

Skravlekopper på kino da, hysjer dere på dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av kino-innlegget. Når man går på kino midt på dagen og på familiefilmer så synes jeg at man må forvente litt uro. Små barn glemmer seg litt, og det er helt ok så lenge foreldrene minner dem på å være rolige og stille. Men dessverre så er det noen foreldre som ikke alter til å ha snakket med barna sine om oppførsel på kino i det hele tatt. Barna skravler i vei gjennom filmen, ofte med høye stemme, og foreldrene sier ikke et pip.

Nå lurer jeg på om det sitter noen slike foreldre her inne. I så fall har jeg ett spørsmål og en oppfordring. Spørsmål: Hvorfor i alle dager hysjer dere ikke på barna deres? Og oppfordring: Hysj på barna deres og snakk med dem om at de må være stille/hviske på kino, det er faktisk ufattelig irriterende for alle andre når deres "søte" små ødelegger filmen for alle rundt seg med skravlingen sin!

Anonym poster: 270237eccd8adbf80e97f0a2c21f517c

Videoannonse
Annonse
Gjest FinogFjong
Skrevet

Ja, det koster jo rundt 100 kroner billetten, så er det forstyrrende så gjør jeg det.. Myye kortere lunte til voksne enn unger da ;)

Skrevet

Om ikkje foreldra hysjar gjer eg det.

Skrevet

Jeg har ingen hemninger med å hysje på/irettesette andres barn; be dem sitte i ro, ikke sparke i seteryggen min på fly, be dem gå på bena innendørs, være stille (på kino) etc.

Så lenge man sier det på en noenlunde pedagogisk og ok måte ser jeg ikke problemet.

Det er forskjell på å si "nå må du være stille for nå er det ikke lov til å prate" og "hold kjeft, jævla drittunge" når man sitter f.eks. stillevogn på toget.

Skrevet

Jeg har også lurt på hvorfor folk ikke en gang prøver å dempe ungene sine. Selvfølgelig er barn, barn, og jeg tåler litt lyd (særlig på filmer for de helt små), men når foreldrene ikke en eneste gang gjør et forsøk på å dempe, blir jeg temmelig irritert.

Glemmer ikke da jeg var på Harry Potter-premiere for noen år siden. Ble sittende ved siden av en femåring som selvfølgelig ikke kunne engelsk eller lese undertekster, og pappaen satt og simultanoversatte hele veien... Som om ikke det var godt nok, måtte ungen kommentere absolutt ALT som ble sagt og skjedde... Herlig!

Anonym poster: 61867386fcaaaa68ce756ab40f4fb3e0

Gjest Antarctica
Skrevet

Har sittet i operaen med en STORFAMILIE bak meg... Det var ca 5 barn og 4 voksne, de yngste av barna var 9-10 år og syntes det var kjedelig. Det er nå greit nok, hvis foreldrene liker å pine unga sine.

Det som ikke var greit, var at de fikk lov å spille på DS for å slå ihjel tida, MED lyd på... Og deretter sammenligne resultater høylytt.

Etter å ha hysjet mange nok ganger på ungene og foreldrene tok jeg kontakt med personalet mellom 1. og 2. akt sånn at de flyttet ungene fra hverandre og fikk lyden av på DS-en. Hva foreldra tenker med, kan man jo lure på; "Aida" varer i ca 4 timer...

Skrevet

Bare hvis det er ekstremt og forstyrrer veldig. Må regne med litt uro og småprating på barnefilmer Men også barna skal jo øve seg på å være rolige på kino, så hvis noen bråker mye så har det hendt at jeg har spurt pent om de kan være litt stillerr. En gang hang barnet på raden bak over setet til barnet mitt hele tiden, mistet godteri og dryppet saft ned på henne hele tiden. Da ba jeg han sette seg ned i setet sitt...

Skrevet

Jeg er relativt overbærende med små barn som lager litt lyd på kino eller på konserter. Til gjengjeld har jeg ingen tålmodighet med oppegående, voksne mennesker som ikke klarer å klappe igjen. Sist jeg var på konsert, en nydelig, sart og stemningsfull kirkekonsert, så satt det et par damer foran meg som hvisket og tisket, og ikke veldig stille en gang, under numrene. Jeg hysjet på dem, de som satt ved siden av hysjet på dem, og til slutt snudde mannen som satt foran dem seg og sa: "Jeg har betalt for å lytte til vakker musikk. Om jeg ville høre på damer som skravler hadde jeg gått på kafe! Dere ødelegger opplevelsen for alle rundt dere." Da ble det stille.

Noen mennesker greier ikke å skjønne at ikke alle andre synes at det fantastisk å høre på dem, og når sånne mennesker tar barna med seg ut i verden, så blir det dessverre kræsj. Det er da jeg håper at barna er mottakelige for input fra andre, slik at de ikke skal bli like plagsomme som sine foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...