Gå til innhold

Dere som handler for en hel uke i slengen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan dere dele handlelisten? Vi bruker så mye penger på mat, siden vi går å handler hver dag for noen hundrelapper.. Trenger tips :)

Anonym poster: 50fc00c261921df4c072aa8abaf54490

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil jo variere fra familie til familie...

Alle har forskjellige vaner, det kommer an på hvor mange dere er, hvor mange som skal ha matpakke osv.

Begynn med å lage en plan for middagene for hele uken.

Finnes mange gode tips på forskjellige matblogger, Rema osv hvis dere trenger inspirasjon.

Og så er det bare å gå gjennom uken, hva spiser dere til frokost, lunsj/matpakke osv.

Vi klarer oss med en hovedhandel i uken, men hender vi stikker innom for å handle til middag hvis vi får lyst på noe spesielt. Og så handler vi alltid inn litt forskjellig av frukt og grønnsaker, og sørger for å ha basisvarer som pasta, ris, hermetikk osv. Så klarer man alltids å finne noe å lage mat av selv mot slutten av uken!

Tar lenger tid de første ukene, etterhvert går det litt av seg selv - og da er utfordringen å ikke bare handle på rutine, men bli flink til å tenke nytt!

Lykke til!

Anonym poster: a6c645c8d5fd2223b3c4f9c3d89ae93c

Skrevet

Bruker appen til rema. Finner middager der + noen utenom.

Så ser jeg over om det er noe til husholdningen vi trenger. Dopapir, tannkrem, vaskepulver osv.

Skriver ned alt. Det som ikke står nedskrevet blir avglemt.

Det som er fast på handlelisten vår er melk og frukt. Også passer jeg på å ha et lager av ting som brukes ofte, som f eks hvetemel, havregryn, div tørrvarer etc.

Jeg syntes selv det var litt vanskelig i begynnelsen. Man må jo huske på alt. Men man kommer fort inn i det :)

Skrevet

Nytter jo ikke om jeg deler min handleliste om dere er 4 personer mer enn vi er:)

Anonym poster: a5ea9448742d43b9786159d0c89d6830

Skrevet

Den varierer jo litt fra uke til uke, alt etter hvor mye basisvarer jeg trenger å handle og hva vi skal ha og trenger til middagene.

Men hovedsaklig ser den slik ut:

Poteter, gulrot, paprika, løk, agurk og tomat og annet som trengs til middagene

Frukt, her varierer det.

Pålegg: varierer her også, 3-5 typer.

Kjøtt og fisk til middagene. Jeg planlegger for en uke i gangen, ja ofte flere også og handler på tilbud om jeg finner det. Fryser og er flink til å huske å bruke av det.

3 Brød og og 1 pk knekkebrød.

1 1/2 l appelsinjuice og av og til eplejuice.

2 l melk(vi bruker lite melk, supplerer heller hvis behov)

Yoghurt

Brelett og meierismør

Bleier

Kaffe og te.

Cluet er å skrive middagslister og gå gjennom skuffer og skap for å lage detaljert handleliste. Og gjerne merke seg hvor mye som går av brød, pålegg, melk osv(dette tar gjerne noen uker, men er en bevisst så setter en raskt inn i det).

Anonym poster: 71d9a691e4db0a8b3706772548ae8c71

Skrevet

Vi er 5 personer annenhver uke. Så jeg handler i grove trekk;

Seifiletblokker(lager fiskegrateng)

Kjøttdeig

Pasta

Pålegg

Annen middag som jeg kan hive i frysa

Brød for hele uka

Melk

Tørrvarer

Grønnsaker

Frukt

Poteter

Så går det på ting jeg ikke trenger å handle hver uke

Shampo, dusjsåpe, dopapir osv...

Anonym poster: da04b5c4aac6eabfb2b53b7c4340ff41

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Blir vanskelig å dele liste, siden alle har forskjellig på det meste av hva de spiser og ikke osv osv... Men slik jeg gjorde det i starten, for å komme i gang: Fører opp liste for mat fra mandag- søndag, vet jo hvor mye jeg trenger for å mette familien.. Så sjekker jeg ang pålegg, hva vi har, og hva vi trenger, fører opp det som trengs på listen. Frukt og grønnsaker kjøper jeg ekstra av. Så sjekker jeg alt av dagligvarer uten mat, dopapir, tørkepapir, oppvaskmiddel osv, er det noe det er lite av, så kjøpes det, sjekker også beholdning av plaster osv, passer på at vi har godt med smertestillende, plaster, strips, sårrens ol... Det viktigste er å alltid være sikker på hva du har i skap, skuffer, kjøleskap og fryser... Jeg har lister jeg fører på det, samboeren mener jeg er litt for kontrollerende, men, det gir meg full oversikt på alt.. Kjøper store mengder av alt som har lang holdbarhet, så jeg slipper det hver uke :)

Skrevet

Punkt en er at du lager en middagsplan sånn at du vet hva du trenger til den

Så er det de vanlige punktene

brød (om du ikke baker)

melk

yoghurt

knekkebrød

kjøttpålegg

salatpålegg

ost

frukt

grønt

Og så kjøper jeg alltid det som er på tilbud av kjøtt og fisk sånn at vi kan spise det neste uke etc.

Skrevet

Denne ukens middagsplan:

Lørdag: hjemmelaget lasagne

Søndag: kjøttkaker med surkål og grønnsaker. Dessert: hjemmelaget jordbærsorbet

Mandag: brokkoli og skinkegrateng med salat

Tirsdag:Blomkålpanne med pølser

Onsdag: Tomatsuppe (hjemmelaget) og pannekaker

Torsdag; kokt torsk m poteter og grønnsaker

Fredag: engelske fiskekaker m poteter og stekt løk.

Handlelisten

Melk x 6

Soyamelk x 3

Biola x 2

Yoghurt 3x 4 pakninger og 2x 4-pakninger med soyayoghurt

Kjøttdeig x 2

Salat, tomat, agurk, paprika, stangselleri, løk,blomkål, brokkoli, poteter, gulrøtter

epler x 8, druer og bananer.

Skinkeboks, surkål, 2 pk torsk,

Litt lørdagsgodt til ungene,

saft,

bleier og våtservietter og sviskesaft til minstemor som er litt forstoppet.

frosne brød x 7.

bratwurst 2 pakker

pålegg: kokt skinke, ost, kalkunpålegg, leverpostei og eplesyltetøy

egg

frosne grønnsaker; blomkålblanding og brokkoliblanding

Resten av det som trengst til middagene har vi i skap og fryser. Totalsum denne uken 1383. Dette er mat til 5 personer i 1 uke.

Skrevet

Før hadde vi en 4 ukers meny på middagen ;) da fulgte vi denne menyen og startet på nytt igjen når vi hadde vært igjennom hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...