Gå til innhold

Ammeslutt = mere trass, misornøyd barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sluttet å amme 2 åringen, og tar vekk hånden hennes når hun sniker den ned i genseren min. Men i det siste har hun blitt til et lite "monster", sint nesten hele tiden, og trasser mer enn hva hun har gjort tidligere. Kan dette være en reaksjon på ammeslutt? I såfall, noen som har noen tips til hva jeg kan erstatte det med?

Anonym poster: bb629a461ca303fafdbf4c4c6a5cf08a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet helt til vesla var 3 år, først da kunne jeg lokke henne med at "dersom hun ikke tok pupp av mamma, så skulle vi gå i badeland på lørdagen". Vi hadde lapp på kjøleskapet, og satt en stjerne for hver dag vi telte ned. Gikk kjempefint! Hun lot faktisk puppen min være helt i en mnd. eller to, men så begynte hun plutselig å mase igjen. Vil ligge inntil, smake, holde hånda på puppen etc. Heldigvis hadde jeg endelig blitt kvitt melka (hadde melkeproduksjon som en ku), så hun skjønte at det ikke var noe å hente på den måten... Men, nå har det gått ett år, og hun sniker seg inntil puppen så fort hun får sjansen, og sier ting som "søte lille puppen" - en liten stabeis er hun ;-) Jeg har dermed egentlig ikke noen tips, annet enn at jeg tenker barn er ulike - og at noen har ekstra behov for nærhet og kropskontakt. Jeg synes ikke man skal ta ammeslutt før man merker at ungen er klar for det, og for din jente var det kanskje litt for tidlig? Synes ikke du skal stresse så mye med det at hun tar armen ned i genseren, det er noe hun forbinder med kos og trygghet. Det går an å ha regler da, og si at hun bare får lov hjemme, og ikke ute - hun skjønner nok det.

Anonym poster: e4bb7886d09c5303cc2c88ecc7f8cc1d

Skrevet

Ok, takk for svar. Jeg har selv drøyd lenge fordi jeg har følt at ingen av oss har vært klare til å slutte. Men så har jeg blitt klar for å slutte, men kanskje ikke henne som du sier. Jeg får prøve å kompensere med trippelt opp med kos. Tenker det er viktig å være konsekvent på selve ammingen nå siden vi akkurat har sluttet. HUn bruker smokk da, så den skal hun få ha litt til :)

Anonym poster: 9518059ab2f0730fb13ddad72a847074

Skrevet

Man føler mye press fra omverden i forhold til ammeslutt også... Mange slutter jo før barnet er ett år. Sjekk http://tilknytningsomsorg.no/amming

Anonym poster: e4bb7886d09c5303cc2c88ecc7f8cc1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...