Gå til innhold

Er jeg en dårlig mor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

For 8 måneder siden fødte jeg en nydelig gutt. Han kom tre uker før pågrunn av sv.forg. Han veide kun 2.3kg.

Da vi kom ammet han og virket fornøyd, helt til 3 uker senere da han fikk kolikk av værste slag.

Dette tæret på både meg og far, vi var våkne hver natt i 3 måneder.

 

Men problemet var egentlig ikke kolikken-men amminga!

Jeg likte ikke å amme, følte meg litt medforfatter og kvalm under ammingen.

Begynte da å pumpe og gi gjennom flaske. Etter 4 måneder hadde jeg for lite melk og vi gikk over til Mme.

Jeg har såå dårlig samvittighet for at jeg ikke ammet og stod på. Men jeg likte det ikke. Føler jeg er den eneste her i verden som ikke likte å amme..... :(. Føler meg elendig.

Hva tenker dere om dette?

 

(Gutten er idag en fin og frisk kar på 10,2 kg!)

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skulle stå nedfor ikke medforfatter....

Stavekontroll..

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Skrevet

Du er IKKE en dårlig mor pga det. du burde fått mer ammehjelp kanskje, men som du sier gutten er en fin og frisk gutt så han har det tydelgivis godt, og da vet du at du ikke er en dårlig mor :D

 

Anonym poster: 3ad9e98b1c2b97f6571ea8467be86816

Skrevet

Du er IKKE en dårlig mor pga det. du burde fått mer ammehjelp kanskje, men som du sier gutten er en fin og frisk gutt så han har det tydelgivis godt, og da vet du at du ikke er en dårlig mor :D

 

Anonym poster: 3ad9e98b1c2b97f6571ea8467be86816

 

Jeg tenker vi kunne fått en fin tid sammen om jeg hadde stått på..

Men jeg følte meg ikke vell under amming, vet ikke hvorfor?

 

Tusen takk for ett fint svar..

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Skrevet

Nei, kjære deg, du er selvsagt ingen dårlig mor selv om du ikke ammet til han ble ett! Du ammet jo en del! Til tross for at du ikke likte det. Vi er flere som ikke liker å amme av ulike grunner.

Selv presset jeg meg gjennom det likevel, og fikk dermed ødelagt store deler av barseltiden. Begynte å mislike babyen og gruet meg til neste gang det var ammetid.

Det var overhodet ikke verdt det! Mye bedre slik du har gjort det!

Ikke kast bort verdifull tid på dårlig samvittighet!

 

Anonym poster: e4a535995178ea93283d6c42c214397c

Skrevet

Vet du jeg synes du har vært flink! Slik jeg forsto innlegget har du, til tross for kolikk og at du ikke likte å amme stått på og pumpet og gitt gutten din mm i 4 mnd. Det er mye ekstra styr, med pumping og flaskemating.

Jeg har ammet tre barn og for meg var det bare en jobb som måtte gjøres. Jeg opplevde ikke det å amme som veldig koseli.

Skrevet

Nei, kjære deg, du er selvsagt ingen dårlig mor selv om du ikke ammet til han ble ett! Du ammet jo en del! Til tross for at du ikke likte det. Vi er flere som ikke liker å amme av ulike grunner.

Selv presset jeg meg gjennom det likevel, og fikk dermed ødelagt store deler av barseltiden. Begynte å mislike babyen og gruet meg til neste gang det var ammetid.

Det var overhodet ikke verdt det! Mye bedre slik du har gjort det!

Ikke kast bort verdifull tid på dårlig samvittighet!

 

Anonym poster: e4a535995178ea93283d6c42c214397c

 

Tusen takk for at du svarer slik du gjør. Tenker mye på det. Hører alle venninnene mine snakke om det og de elsker den tiden..

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Gjest sug lut
Skrevet

Men i stedet fikk dere en finere tid etter amminga var over, ikke sant? Man kan ikke gjøre mer enn prøve, og du har da sannelig holdt ut lenge, pumping i fire måneder høres ut som en maraton uten like, så tøff du var! Ikke bebreid deg selv, du er bra nok i massevis på mat-fronten :)

Skrevet

 

 

Ja jeg pumpet så lenge jeg hadde nok melk.. Åå så godt å høre fra andre at de også opplever det slik.. Følte meg utrolig utenfor og dårlig mor fordi jeg tenkte mye på meg selv. Nb det var en vanskelig tid for meg, fikk ikke bearbeidet fødselen særlig da det skjedde under en rutinekontroll, plutselig var såret keisersnitt samme kveld...

Så kom babyen og masse kolikk og grining, jeg var vell igrunnen livredd den nye situasjonen. Ammingen hadde jeg liksom ikke tid til, koste meg aldri. Husker ei vennine var innom den første uka og jeg ammet og hun sa: åååå er det ikke den beste følelsen i verden?? Jeg tenkte bare -egentlig ikke.......

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Skrevet

Sug lut- takk for svaret. Jeg tenker så mye på det, derfor jeg spør dere her inne..

 

Men han lider jo ingen nød. Han ser ut som en liten klump :)

Men det var liksom den tilknytningen alle snakket om- den kjentenjeg aldri under amming..

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Gjest sug lut
Skrevet

Du tok ansvar, både for deg selv og ungen, ved å pumpe i stedet. Det er det som er å være en god mor.

Skrevet

Tror du vet svaret på dette selv, egentlig ;) Det er ganske godt gjort å amme i 4 mnd også! Og mme er ikke noe dårlig valg det heller. Han hadde jo uansett fått massevis av antistoffene dine i sine første fire måneder. Jeg likte heller ikke å amme, men her hadde jeg overflod av mat så ammet av "plikt" og praktiske hensyn helt til det var "ok" å slutte... Har aldri skjønt hva som er så koselig med å slenge ut puppen enhver plass hvor babyen finner på å bli sulten, og sitte en halvtime med en som ligger å suger på den. Men det ble jo en vane, etter hvert.

 

Anonym poster: 8d33fd5436870bdfce47e81f0b8f9405

Skrevet

Vi er alle forskjellige. Og jeg syns du gjorde en formidabel jobb med pumpingen. Da valgte du jo å gjøre det beste for barnet ditt likevel :)

 

Ta en prat med helsesøster om du trenger, men du er absolutt ingen dårlig mor!

Skrevet

Ikke jeg heller, med den tilknyttingen. Dette tror jeg er enda en av de tingen som er helt normalt og oppleve i barseltiden, men som ikke er "lov" å si, slik der er med at alt bare skal være kooos og happyhappy når babyen endelig er kommet.

Skrevet

Det var gjennom jordmor at jeg fikk litt dårlig samvittighet, hun maste om at jeg ikke måtte gi opp. Dette kommer til å gå bra, barnet trenger morsmelken, bla bla bla.. Og jeg satt der som ett spøkelse i min egen boble, hadde ikke sovet på 90 dager og der satt hun og skrevet om amminga? Da jeg trillet med mini hjemover begynte jeg å klandre meg selv, andet var for dårlig å slenge puppen i pumpa og gi gjennom flaska.. Men jeg fortsatte med det uansett.. Tenkte ikke så mye på det da.

Men det er nå jeg tenker mer på det, er ikke sikker på hvorfor..

Kanskje jeg aldri har fått bearbeidet de følelsene mine ang amming..

 

Men jeg tok ansvar, fordi hadde jeg ammet hadde jeg blitt grinete og sur, ble kvalm i tillegg. Og i tilleg kunne far gi flaske når jeg måtte kaste inn håndkleet....

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Skrevet

Du er ingen dårlig mor!

 

Alt du har skrevet til nå viser at du er utrolig reflektert og en god mor som vil det beste for sin baby.

 

 

Skrevet

De fire første månedene er jo de viktigste MM månedene og da ga du jo MM :)

 

Vi gjør alle det vi kan tenker nå jeg!

 

Om man får til ammingen eller ikke, har ingenting å gjøre med om du er en god mor eller ikke :-)

Skrevet

Min mor er verdens beste mor. Men hun ammet ikke i det hele tatt. De to tingene henger ikke sammen.

 

Anonym poster: 0c75be731b395f4799ddacefb44b3270

Skrevet

:) Takk alle. Nå skal jeg stryke han på kinnet og ta kvelden.

God natt alle sammen.

 

Anonym poster: 59d694dc30c9611be27b07d777a411e0

Skrevet

Det er ikke amming som tilsier om man er en god mor eller ikke :-)

Skrevet

Du sier at du ikke hadde dårlig samvittighet før du fikk beskjed på helsestasjon om at du burde fortsette fordi mm er det beste. Helsestasjon er god på mye, men de er ikke alltid så gode på å se hva mor takler og ikke takler. En på min barselgruppe hadde knapt sovet mer enn en time sammenhengende da babyen nærmet seg 4mnd fordi hun fullammet og han ville ha mat hele tiden. Rundt 4 mnd begynte hun med mme og tilvenning av fast føde. På neste kontroll da hun innrømmet det for helsesøster, fikk hun nesten kjeft fordi hun hadde gitt opp, hun burde jo fullamme til han var 6 mnd. Det at hun begynte med mme og fast føde tror jeg var det som skulle til for henne å komme seg litt mer ovenpå igjen. Hun fikk jo faktisk sove noen timer sammenhengede og hun kunne avlastes av mannen. Hun ville vært en dårlig mamma hvis hun fortsatte med å fullamme, hun var ikke en dårlig mamma fordi hun sluttet med det. Det samme gjelder nok deg også.

 

Anonym poster: fde1e7d5336f46a7dea5ef2c344ad3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...