Gå til innhold

Taushetsplikt som part i bidragssak???


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har da ikke skrevet under på noe som helst slags taushetsplikt, så hvordan kan NAV mene jeg kan straffes ved brudd på denne etter straffelovens §121?

 

Og hvordan skal jeg vite hva som er opplysninger i saken som er taushetsbelagte?

 

Jeg fikk brev fra NAV i dag, og der står det som eget kapittel nederst på første side. Aldri sett noe sånt før..... Står det i alle slike brev?

 

Nei, nå er jeg virkelig lei NAV........

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har da ikke skrevet under på noe som helst slags taushetsplikt, så hvordan kan NAV mene jeg kan straffes ved brudd på denne etter straffelovens §121?

 

Og hvordan skal jeg vite hva som er opplysninger i saken som er taushetsbelagte?

 

Jeg fikk brev fra NAV i dag, og der står det som eget kapittel nederst på første side. Aldri sett noe sånt før..... Står det i alle slike brev?

 

Nei, nå er jeg virkelig lei NAV........

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Tror det sto en gang jeg også fikk noe sånt. At det var taushetsplikt ang. den andre parten sine personlige opplysninger.

Syns det er greit at de informerer om det. Går jo andre veien også, og jeg tenker at det er vel noe en ikke trenger gå å prate om uansett.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

Skrevet

Jeg har da ikke skrevet under på noe som helst slags taushetsplikt, så hvordan kan NAV mene jeg kan straffes ved brudd på denne etter straffelovens §121?

 

Og hvordan skal jeg vite hva som er opplysninger i saken som er taushetsbelagte?

 

Jeg fikk brev fra NAV i dag, og der står det som eget kapittel nederst på første side. Aldri sett noe sånt før..... Står det i alle slike brev?

 

Nei, nå er jeg virkelig lei NAV........

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Tror det sto en gang jeg også fikk noe sånt. At det var taushetsplikt ang. den andre parten sine personlige opplysninger.

Syns det er greit at de informerer om det. Går jo andre veien også, og jeg tenker at det er vel noe en ikke trenger gå å prate om uansett.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

 

Må man ikke skrive under på at man har forstått hva taushetsplikten innebærer og gjelder, før noen kan mene man kan bryte den, da? Der står ikke noe spesifikt om hvilke opplysninger dette gjelder, heller. Bare at opplysninger kun kan brukes for å ivareta mine interesser, men det kan bety så mangt, det.

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er nå gjensidig det da. Du skal ikke misbruke "motpartens" personlige informasjon, som personnummer. Inntekt og arbeidssted er offentlig informasjon, at han er "en drittsekk" vet alle fra før osv.

I en bidragssak vil det vel i hovedsak være det som er "hemmelig", samt om han er pålagt tvangstrekk. Det vil vel kvalifisere som taushetsbelagt.

Skrevet

Jeg har da ikke skrevet under på noe som helst slags taushetsplikt, så hvordan kan NAV mene jeg kan straffes ved brudd på denne etter straffelovens §121?

 

Og hvordan skal jeg vite hva som er opplysninger i saken som er taushetsbelagte?

 

Jeg fikk brev fra NAV i dag, og der står det som eget kapittel nederst på første side. Aldri sett noe sånt før..... Står det i alle slike brev?

 

Nei, nå er jeg virkelig lei NAV........

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Tror det sto en gang jeg også fikk noe sånt. At det var taushetsplikt ang. den andre parten sine personlige opplysninger.

Syns det er greit at de informerer om det. Går jo andre veien også, og jeg tenker at det er vel noe en ikke trenger gå å prate om uansett.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

 

Må man ikke skrive under på at man har forstått hva taushetsplikten innebærer og gjelder, før noen kan mene man kan bryte den, da? Der står ikke noe spesifikt om hvilke opplysninger dette gjelder, heller. Bare at opplysninger kun kan brukes for å ivareta mine interesser, men det kan bety så mangt, det.

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Skjønner ikke problemet ditt egentlig? Hans personnumner, inntekt, arbeid, trygd osv er blitt gjort kjent for deg gjennom bidragsaken. Det er ingenting andre har noe med, og vil tro de fleste ikke trenger få forklart engang at det er taushetsbelagt.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

Skrevet

Det er nå gjensidig det da. Du skal ikke misbruke "motpartens" personlige informasjon, som personnummer. Inntekt og arbeidssted er offentlig informasjon, at han er "en drittsekk" vet alle fra før osv.

I en bidragssak vil det vel i hovedsak være det som er "hemmelig", samt om han er pålagt tvangstrekk. Det vil vel kvalifisere som taushetsbelagt.

 

Har ikke noe med spm til HI å gjøre, men tvangstrekk vises ikke på slikt mener jeg. Bidragsplikt går foran tvangsstrekk så det har ingenting med bidraget å gjøre.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

Skrevet

Jeg har da ikke skrevet under på noe som helst slags taushetsplikt, så hvordan kan NAV mene jeg kan straffes ved brudd på denne etter straffelovens §121?

 

Og hvordan skal jeg vite hva som er opplysninger i saken som er taushetsbelagte?

 

Jeg fikk brev fra NAV i dag, og der står det som eget kapittel nederst på første side. Aldri sett noe sånt før..... Står det i alle slike brev?

 

Nei, nå er jeg virkelig lei NAV........

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Tror det sto en gang jeg også fikk noe sånt. At det var taushetsplikt ang. den andre parten sine personlige opplysninger.

Syns det er greit at de informerer om det. Går jo andre veien også, og jeg tenker at det er vel noe en ikke trenger gå å prate om uansett.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

 

Må man ikke skrive under på at man har forstått hva taushetsplikten innebærer og gjelder, før noen kan mene man kan bryte den, da? Der står ikke noe spesifikt om hvilke opplysninger dette gjelder, heller. Bare at opplysninger kun kan brukes for å ivareta mine interesser, men det kan bety så mangt, det.

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Skjønner ikke problemet ditt egentlig? Hans personnumner, inntekt, arbeid, trygd osv er blitt gjort kjent for deg gjennom bidragsaken. Det er ingenting andre har noe med, og vil tro de fleste ikke trenger få forklart engang at det er taushetsbelagt.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

 

Poenget mitt er at hvordan i alle dager kan jeg kunne straffes, når jeg aldri har skrevet under erklæring på taushetsplikten??? Det er jo det som er spørsmålet mitt.

 

HI

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

Skrevet

Jeg regner med du har signert bidragspapirene? Der står det!

 

Anonym poster: db382083f49f822265fa169a3eb009ba

Skrevet

Jeg regner med du har signert bidragspapirene? Der står det!

 

Anonym poster: db382083f49f822265fa169a3eb009ba

 

Hvilke bidragspapir? Det er bidragsyter som herjer her, og jeg har enda ikke signert noen dokument.

 

HI

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

Skrevet

Hjelpes meg så vanskelig du er!!

 

Anonym poster: db382083f49f822265fa169a3eb009ba

Skrevet

Jeg regner med du har signert bidragspapirene? Der står det!

 

Anonym poster: db382083f49f822265fa169a3eb009ba

 

Hvilke bidragspapir? Det er bidragsyter som herjer her, og jeg har enda ikke signert noen dokument.

 

HI

 

Anonym poster: 445785058d964248bafbb34ae4eb6b39

 

Hva er problemet?

 

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er nå gjensidig det da. Du skal ikke misbruke "motpartens" personlige informasjon, som personnummer. Inntekt og arbeidssted er offentlig informasjon, at han er "en drittsekk" vet alle fra før osv.

I en bidragssak vil det vel i hovedsak være det som er "hemmelig", samt om han er pålagt tvangstrekk. Det vil vel kvalifisere som taushetsbelagt.

 

Har ikke noe med spm til HI å gjøre, men tvangstrekk vises ikke på slikt mener jeg. Bidragsplikt går foran tvangsstrekk så det har ingenting med bidraget å gjøre.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

-var det jeg mente, tvangsinndrivelse av bidrag alltså :)

Skrevet

Du har fått tilgang til dokumenter/opplysninger som i utgangspunktet er taushetsbelagte. Som part kan du ha rett til det, men kan bare bruke opplysningene til å ivareta ditt "trav". Taushetsplikten følger av forvaltningsloven 13b, og det er ikke slik at du må skrive under på noe for at taushetsplikten skal gjelde. For at du skal kunne straffes ved brudd på denne må du ha vært informert både om taushetsplikten og straffeansvaret.

Skrevet

Det er nå gjensidig det da. Du skal ikke misbruke "motpartens" personlige informasjon, som personnummer. Inntekt og arbeidssted er offentlig informasjon, at han er "en drittsekk" vet alle fra før osv.

I en bidragssak vil det vel i hovedsak være det som er "hemmelig", samt om han er pålagt tvangstrekk. Det vil vel kvalifisere som taushetsbelagt.

 

Har ikke noe med spm til HI å gjøre, men tvangstrekk vises ikke på slikt mener jeg. Bidragsplikt går foran tvangsstrekk så det har ingenting med bidraget å gjøre.

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

-var det jeg mente, tvangsinndrivelse av bidrag alltså :)

 

Ok:) Måtte bare nevne det, for barnefar her har masse slikt på seg og jeg så ikke noe info om det i brevene jeg har fått tidligere;)

 

Anonym poster: 011c1562793adc3ec5e88f6d7ceb7eb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...