Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 far er sterkt preget av angst og ikke er i stand til å ta seg av baby? Far er nå sykmeldt pga angst, men permisjonen hans starter om kort tid. What to do?? Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Hvis han ikke er i stand til å ta seg av barnet, så ja
Sunnybeach4gull :) Skrevet 27. april 2013 #3 Skrevet 27. april 2013 Om han får så kraftige angstanfall at han ikke er istand til å ta vare på babyen, kan du få hans permisjon. Men han må få en utvidet legeerklæring fra legen der det står hvorfor han ikke er istand til å ta vare på babyen. God bedring til mannen din og håper han får behandling!
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #4 Skrevet 27. april 2013 Mener han ikke er i stand til å ta seg av barnet når han har behov for å ligge under dyna hele dagen. Tør ikke dra på jobb jeg.... Går i bølger selvsagt, men mens det står på så har han det helt forferdelig! Vet ikke om han ønsker at jeg skal overta alle 12 ukene og jeg kan vel ikke akkurat forlange det heller? Eller? I verste fall må jo jeg sykmelde meg pga "barnepassers sykdom". Skal også sies at vi står på randen av brudd også. Er bare så lei meg og bekymret Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #5 Skrevet 27. april 2013 Ja, det skal være mulig å overta fedrekvoten når far ikke er i stand til å ta hånd om barnet. Utvidet legeerklæring kreves. Du kan selvfølgelig ikke sykmelde deg på grunn av barnepassers sykdom. Du kan eventuelt ta ut omsorgspengedager, de har du ti av i året (om færre enn tre barn under tolv). Anonym poster: e3a9798e6205856aa5661fa725f81f3f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #6 Skrevet 27. april 2013 Da må far bli sykemeldt (ikke "sykemelder seg", ingen kan det), og så må legen hans skriftlig forklare til NAV at han er ute av stand til å ta seg av barnet. Husk at legen må være meget tydelig os spesifikk i det han skriver, det er ikke nok at han leverer sykemeldingen. Dette vet jeg fordi jeg ble sykemeldt i min permisjon pga. kreft. Det var likevel ikke nok at jeg leverte sykemeldingen, legen måtte skrive en egen erklæring om dette. Lykke til, og bedring til samboeren din! Anonym poster: 076cf1b30f735db2da763acf5e9411a6
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #7 Skrevet 27. april 2013 Ja, det skal være mulig å overta fedrekvoten når far ikke er i stand til å ta hånd om barnet. Utvidet legeerklæring kreves. Du kan selvfølgelig ikke sykmelde deg på grunn av barnepassers sykdom. Du kan eventuelt ta ut omsorgspengedager, de har du ti av i året (om færre enn tre barn under tolv). Anonym poster: e3a9798e6205856aa5661fa725f81f3f Han er ikke i stand til å ta seg av barnet nå i hvert fall. Kan ikke bare ta noen dagers fri fra jobb, jeg trenger nok mer enn som så. Han skulle være hjemme med minsten frem til barnehagestart i august. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #8 Skrevet 27. april 2013 Ja, det skal være mulig å overta fedrekvoten når far ikke er i stand til å ta hånd om barnet. Utvidet legeerklæring kreves. Du kan selvfølgelig ikke sykmelde deg på grunn av barnepassers sykdom. Du kan eventuelt ta ut omsorgspengedager, de har du ti av i året (om færre enn tre barn under tolv). Anonym poster: e3a9798e6205856aa5661fa725f81f3f Han er ikke i stand til å ta seg av barnet nå i hvert fall. Kan ikke bare ta noen dagers fri fra jobb, jeg trenger nok mer enn som så. Han skulle være hjemme med minsten frem til barnehagestart i august. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a Nei, jeg forstår det. Men å sykmelde deg grunnet din partners sykdom er ulovlig og vil være stønadssvindel. Som sagt: Han må få en utvidet legeerklæring, så skal dette la seg gjøre greit ved at du overtar hans permisjon. Lar det seg av en eller annen grunn ikke ordne, så er alternativene dine de ti dagene med omsorgspenger og eventuelt ulønnet permisjon. Anonym poster: e3a9798e6205856aa5661fa725f81f3f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #9 Skrevet 27. april 2013 Da må far bli sykemeldt (ikke "sykemelder seg", ingen kan det), og så må legen hans skriftlig forklare til NAV at han er ute av stand til å ta seg av barnet. Husk at legen må være meget tydelig os spesifikk i det han skriver, det er ikke nok at han leverer sykemeldingen. Dette vet jeg fordi jeg ble sykemeldt i min permisjon pga. kreft. Det var likevel ikke nok at jeg leverte sykemeldingen, legen måtte skrive en egen erklæring om dette. Lykke til, og bedring til samboeren din! Anonym poster: 076cf1b30f735db2da763acf5e9411a6 Han føler seg liten og ynkelig pga angsten fra før. Syns det er vondt hvis han må få det skriftlig at han ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt. Det vil knekke ham enda mer antakelig. Huff, jeg syns jo så synd på mannen, men jeg kan ikke overlate barnet til ham slik han er nå Takk for alle svar forresten. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #10 Skrevet 27. april 2013 Har ikke tenkt å drive med noe stønadsvindel jeg altså.... Mente bare å huske at man kan sykmeldes pga barnepassers sykdom, men da husket jeg visst feil. 10 dager holder jo ikke... Ulønnet permisjon? Hvem betaler regningene mine da? Nei huff, skjønner at du prøver å hjelpe altså og takker for det Blir nok en utvidet legeerklæring da ja, så får jeg overta permisjonen. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #11 Skrevet 27. april 2013 Da må far bli sykemeldt (ikke "sykemelder seg", ingen kan det), og så må legen hans skriftlig forklare til NAV at han er ute av stand til å ta seg av barnet. Husk at legen må være meget tydelig os spesifikk i det han skriver, det er ikke nok at han leverer sykemeldingen. Dette vet jeg fordi jeg ble sykemeldt i min permisjon pga. kreft. Det var likevel ikke nok at jeg leverte sykemeldingen, legen måtte skrive en egen erklæring om dette. Lykke til, og bedring til samboeren din! Anonym poster: 076cf1b30f735db2da763acf5e9411a6 Han føler seg liten og ynkelig pga angsten fra før. Syns det er vondt hvis han må få det skriftlig at han ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt. Det vil knekke ham enda mer antakelig. Huff, jeg syns jo så synd på mannen, men jeg kan ikke overlate barnet til ham slik han er nå Takk for alle svar forresten. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a Bare tenk dere om to ganger før dere melder far som uegnet. Skulle noe skje deg, er det da noen som kan ta seg av barnet? Anonym poster: 3bd29bc42d8e7d99d84298085f836f8f
Anastasia Beaverhausen Skrevet 27. april 2013 #12 Skrevet 27. april 2013 Da må far bli sykemeldt (ikke "sykemelder seg", ingen kan det), og så må legen hans skriftlig forklare til NAV at han er ute av stand til å ta seg av barnet. Husk at legen må være meget tydelig os spesifikk i det han skriver, det er ikke nok at han leverer sykemeldingen. Dette vet jeg fordi jeg ble sykemeldt i min permisjon pga. kreft. Det var likevel ikke nok at jeg leverte sykemeldingen, legen måtte skrive en egen erklæring om dette. Lykke til, og bedring til samboeren din! Anonym poster: 076cf1b30f735db2da763acf5e9411a6 Han føler seg liten og ynkelig pga angsten fra før. Syns det er vondt hvis han må få det skriftlig at han ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt. Det vil knekke ham enda mer antakelig. Huff, jeg syns jo så synd på mannen, men jeg kan ikke overlate barnet til ham slik han er nå Takk for alle svar forresten. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a Bare tenk dere om to ganger før dere melder far som uegnet. Skulle noe skje deg, er det da noen som kan ta seg av barnet? Anonym poster: 3bd29bc42d8e7d99d84298085f836f8f Er far uegnet så er han uegnet uansett om mor er frisk, er syk eller er død. Da er det bedre at barna er hos noen andre som ER egnet til å ta vare på barn.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #13 Skrevet 27. april 2013 Han må jo selv forklare legen sin om plagene og at han/vi mener det er best at mor overfører permisjonen til seg. Ingen som skal melde ham som uegnet på livstid akkurat.... Han vil jo få hjelp håper jeg! Ja, hvis jeg blir syk eller dør så har vi familie, men dette blir litt storm syns jeg. Jeg er lei meg og bekymret for angsten hans, men vi tar kontakt med lege og NAV til uken. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
ellen-propellen Skrevet 27. april 2013 #14 Skrevet 27. april 2013 (endret) Om far er sykmeldt kan du overta han sin permisjon ja. Det samme gjelder såklart om mor blir sykmeldt, da kan far overta hennes del av permisjonen hun er sykmeldt i. Tror ikke dere må forklare noe spesielt til NAV. Sykmeldingen er dokumentasjon nok Endret 27. april 2013 av ellen-propellen
jente_80 Skrevet 27. april 2013 #15 Skrevet 27. april 2013 Vi leverte kun sykemelding. Null problem med overføring av permisjon fra far tul mor :-)
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #16 Skrevet 27. april 2013 Vi leverte kun sykemelding. Null problem med overføring av permisjon fra far tul mor :-) Det avgjørende er hvorfor man er sykemeldt, det er mye man kan være sykemeldt for og likevel være i stand til å ta seg av et barn. Det eneste nav bryr seg om er om det er mulig å ta seg av barnet eller ikke, og noen sykemeldingsårsaker trenger en utvidet legeattest på at det er umulig å ta seg av et barn. Anonym poster: cda7ceea186ca5eda4e3061145123df9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #17 Skrevet 27. april 2013 Dette er klippet fra paragraf 14-12 i folketrygdeloven: I de tilfeller der faren på grunn av egen sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet eller er innlagt i helseinstitusjon, er det ikke et krav til at han må ta ut 12 uker med foreldrepenger av den totale stønadstiden. I slike tilfeller kan perioden overføres til moren. Det er krav til særskilt legeerklæring. Anonym poster: cda7ceea186ca5eda4e3061145123df9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #18 Skrevet 27. april 2013 Om far er sykmeldt kan du overta han sin permisjon ja. Det samme gjelder såklart om mor blir sykmeldt, da kan far overta hennes del av permisjonen hun er sykmeldt i. Tror ikke dere må forklare noe spesielt til NAV. Sykmeldingen er dokumentasjon nok Det stemmer IKKE at en vanlig sykemelding er god nok dokumentasjon. Det må leveres en funksjonsbeskrivelse som sier noe om fars funksjonsevne og evne til å ta seg av et barn... Mor må søke om å overta fedrekvoten og legge ved legeerklæring... Hilsen nav dame... Anonym poster: a05c7a8d621f0056c6c4817b363ce5d3
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #19 Skrevet 27. april 2013 Jeg fikk ta over fars permisjon pga diabetes ute av kontroll. Jeg bestilte time til hans fastlege, og under den timen forklarte jeg hvordan hverdagen var mens legen skrev legerklæringen. Samboer var også med, og mulig han følte seg litt underlegen der og da, men han skjønte jo også at sykdommen hans begrenset han en god del. Han var allerede sykmeldt pga dette, men dette var ikke nok for nav. Og det holdt ikke med den første erklæringen legen skrev, for han ringte meg og måtte ha det enda mer detaljert siden nav krevde det... Jeg tror også avgjørelsen om du får ta over eller ikke kommer helt an på den saksbehandleren som ser på saken. Du får bare håpe at samboeren din ikke går helt i kjelleren pga dette. Prøv å forklar hvor utrolig vanskelig det blir for deg å være borte så mange timer, og hele tiden gruble på hvordan det egentlig går hjemme. Lykke til! Anonym poster: c59d69b6fb9c1e8fbeb6c2ee67b3e2f4
ellen-propellen Skrevet 27. april 2013 #20 Skrevet 27. april 2013 Om far er sykmeldt kan du overta han sin permisjon ja. Det samme gjelder såklart om mor blir sykmeldt, da kan far overta hennes del av permisjonen hun er sykmeldt i. Tror ikke dere må forklare noe spesielt til NAV. Sykmeldingen er dokumentasjon nok Det stemmer IKKE at en vanlig sykemelding er god nok dokumentasjon. Det må leveres en funksjonsbeskrivelse som sier noe om fars funksjonsevne og evne til å ta seg av et barn... Mor må søke om å overta fedrekvoten og legge ved legeerklæring... Hilsen nav dame... Anonym poster: a05c7a8d621f0056c6c4817b363ce5d3 Hmmm, min mann er på aap og jeg bare søkte om å overta fedrekvoten. Nå er det 2 år siden da. Ikke snakk om noen funksjonsbeskrivelse eller evne til å ta seg av barn. Men jeg vet det kommer inn i bildet om man skal overta sykt barn dager. Sikker på at du ikke blander de to nå?
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #21 Skrevet 27. april 2013 Om far er sykmeldt kan du overta han sin permisjon ja. Det samme gjelder såklart om mor blir sykmeldt, da kan far overta hennes del av permisjonen hun er sykmeldt i. Tror ikke dere må forklare noe spesielt til NAV. Sykmeldingen er dokumentasjon nok Det stemmer IKKE at en vanlig sykemelding er god nok dokumentasjon. Det må leveres en funksjonsbeskrivelse som sier noe om fars funksjonsevne og evne til å ta seg av et barn... Mor må søke om å overta fedrekvoten og legge ved legeerklæring... Hilsen nav dame... Anonym poster: a05c7a8d621f0056c6c4817b363ce5d3 Hmmm, min mann er på aap og jeg bare søkte om å overta fedrekvoten. Nå er det 2 år siden da. Ikke snakk om noen funksjonsbeskrivelse eller evne til å ta seg av barn. Men jeg vet det kommer inn i bildet om man skal overta sykt barn dager. Sikker på at du ikke blander de to nå? Jeg svarte lenger oppe om at mannen min fikk permisjonstiden min fordi jeg ble kreftsyk (#6). Jeg er HELT sikker på at det kreves en spesiell legeerklæring, og ikke bare sykemelding. Vi måtte levere dette inn to ganger, det på tross av at jeg gikk gjennom både cellegift og operasjon. De av dere som har fått overta permisjon kun ved å levere sykemelding har "snille" saksbehandlere ... Anonym poster: 076cf1b30f735db2da763acf5e9411a6
Gjest Sekretøsa Skrevet 27. april 2013 #22 Skrevet 27. april 2013 Jeg måtte og levere egenerklæring fra legen for at mannen skulle få permisjonen min når jeg var syk. Holdt ikke med sykemelding. Husker jeg ble irritert fordi legen ikke visste det og jeg måtte gå tilbake å få en attest, og gå tilbake igjen. Intense magesmerter som gjorde at jeg nesten kasta opp bare jeg rørte meg
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #23 Skrevet 27. april 2013 Tror hvem du får som saksbehandler har litt å si jeg altså. Det står i loven at du trenger en utvidet attest, men selv med det er det ikke sikkert du får gjennomslag, det skjedde noen venner av oss. Mannen skadet seg og måtte operere den ene armen, var store smerter, gips en periode, opptrening osv, klarte overhodet ikke løfte en baby. De fikk som svar fra nav at de godkjente at han utsatte permisjonen, men siden har kom til å bli bedre innen fristen for fedrekvoten går ut (innen barnet fyller 3 år) fikk ikke mor ta over... De måtte skaffe barnevakt/dagmamma når mor sin foreldrepermisjon var over og frem til far var frisk nok til å ta seg av barnet selv... Anonym poster: cda7ceea186ca5eda4e3061145123df9
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #24 Skrevet 27. april 2013 Det at folk har forskjellige erfaringer ift nav skyldes nok at dere har møtt på ulike folk og hvor "strenge" de er. Vil tro at det egentlig er slik at man skal ha en spesiell erklæring men at noen har vært mindre strenge på det. Har jo også vært litt omlegging i de siste åra så har nok blitt strenger også. Her kan det nok være litt forskjeller på små kontor med mer fleksible grenser og store kontor som må ha mer regler og kontroller. Men som du ene her så sier du at mannen var på aap, da var kanskje de legeerklæringene og annen informasjon tilgjengelig så åpenbart i forhold til evne å kunne ta vare på sitt eget barn i forhold til sykdommen, at det ikke var behov for en erklæring som hadde vært nødvendig dersom man ikke kjente noe til vedkommende. Anonym poster: ee4c637ee7d81888a163169da200dddc
Anonym bruker Skrevet 29. april 2013 #25 Skrevet 29. april 2013 En liten oppdatering fra HI: Jeg trengte visst ikke bekymre meg for dette med erklæringer osv, for nå har han forlatt meg.... Rett og slett bare flyttet ut! Så tok kontakt med NAV og de sa at permisjonen hans nå overføres til meg. Måtte bare sende inn skjemaet og så er det i orden. Vet nesten ikke hva jeg skal si. Er litt stum kjenner jeg. Visste at forholdet hang i en tråd, men totalt brudd nå? Ja ja, da ble det litt mer tid sammen med lille gull alene da. Anonym poster: dc47d67e11503ce85fc54df5cb3b011a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå