Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #1 Skrevet 27. april 2013 . Anonym poster: 0b96fbcaa7fd8481e38127a0f29fb91c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2013 #2 Skrevet 27. april 2013 Nå er min gutt snart 5 år men vi har hatt en del regler en god stund nå - det er vel de "vanlige" som mange har - bruke innestemme og ikke rope, ikke herje i sofaen, rydde opp leker etter å ha lekt (vi voksne hjelper til) osv.. Når han ble 4 kom litt flere regler - vi har jobbet med bordmanerer og det å være høflig (si tusen takk, spørre på en ordentlig måte osv) og han må hjelpe til å rydde på/av bordet ved måltider.. Vi har også en regel mot å kaste/kræsje med leker og han må spørre før han henter mat eller frukt på kjøkkenet.. Vi prøver å gi ansvar der vi kan og be han hjelpe til der han kan - han henter f.eks klær selv i skapet om morgenen, kler av/på seg selv og går på do selv (må iblant ha litt hjelp når det er avføring)... Dette tror jeg er med på å gi mestringsfølelse og positivt selvbilde - samtidig som han får klar og konsis veiledning (og konsekvenser!) når han gjør noe han ikke burde f.eks stikke av på butikken eller være vanskelig/slem med lillebror..... Har to gutter på snart 2 og 5, vil nok prøve å følge samme "oppskrift" med nummer 2 - har en høflig og omsorgsfull 4 åring som for det aller meste gjør det han skal utenom litt rampestreker som de fleste barn gjør.... (neida, har ingen illusjon om at min gutt er så snill og alle andre er fæle..) Anonym poster: f61754a20164ec2b7eece8bafe41a4d9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå