Gå til innhold

Baby og søvn, trenger tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min sovner BARE på brystet mitt eller i armene mine. Så snart jeg legger han fra meg våkner han og vil ikke sove. Tar jeg han opp sovner han fort igjen. Etter amming sovner han med en gang, men våkner om jeg legger han bort. Begynner å bli temmelig sliten og tar imot tips med stor takk :)

Anonym poster: 20bc80147761ef16a26433f833225b69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går over, men ja det er slitsomt. Jeg ville latt ham få den nærhen han trenger :-) kjøp deg et bæresjal som du kan knyte tett inntil deg så har du ihvertfall hendene fri. Det hjalp ihvertfall mg så jeg ikke eksploderte av så mye fysisk nærhet og behov som jeg måtte fylle :-)

Skrevet

Min lille var og slik frem til 3-4mnd, eneste som hjalp her var 5 dager med avvenning (satt ved siden av mini i senga og holdt hånden på magen får å roe ned den verste gråtingen, Men etter 5 dager godtok mini senga på dag og natt, og jeg slapp å bare rundt på mini hele tiden i armer og sjal. Det var 5 vonde dager, men de var sååååå verdt det.

Anonym poster: a8a38ae3223ecf7739626f3091c206bc

Skrevet

Hvor gammel er han?

Jeg tenker at du må nesten bare venne ham av med nærkontakten mens han sover. Kan bli noen slitsomme netter men det pleier å gå seg til rimelig kjapt.

Du kan evt. legge ham i sengen og holda ham i hånden for å vise at du er der til han sovner. Stryke litt på ham ol. Men bare litt slik at han ikke får en ny vane igjen. Og gi masse nærhet og kos når han er våken.

Førstemann hos oss var helt umulig med sovingen men i utgangspunktet var det helsemessige grunner til at han var slik, (kolikk, nakkeskade og seinere veldig mye sykdom og tilslutt operasjon) men da alt dette var over var vanen der og jeg måtte ligge med ham opptil to timer hver eneste kveld og igjen hver gang han voknet om nettene. Det var et slit! Nå har alt blitt mye bedre, han er 3,5 år. Og når vi nå får nr to har jeg planer om å være konsekvent med legging og soving fra begynnelsen av for å unngå dette en gang til.

Nærhet, kjærlighet og omsorg skal han få riiikelig av, men akkurat sovingen skal inn fra rutiner og vaner kan innføres.

Lykke til!

Anonym poster: bef4c20a8a3931d218346f75f97986e0

Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet (endret)

Hvis du vet at han er trøtt, og du skal amme, kan det være en ide å amme i senga di? Altså liggende begge to. På den måten kan du snike deg vekk (kanskje) uten å vekke han når han er ferdig å spise. Ser at det kan bli et problem å snike puppen ut av munnen da.. Kan muligens fungere å putte smokken inn samtidig som du lurer puppen ut. Vet at det er vanskelig, men kan være verdt et forsøk. Du kan trøste deg med at det går over!

Endret av Hyacinth Bouquet
Skrevet

Avvenning er et forferdelig ord! Nyt babyen og tenk på hvor kort denne babyperioden faktisk varer, alt tatt i betraktning :)

Skrevet

Sønnen min sovner BARE på brystet mitt eller i armene mine. Så snart jeg legger han fra meg våkner han og vil ikke sove. Tar jeg han opp sovner han fort igjen. Etter amming sovner han med en gang, men våkner om jeg legger han bort. Begynner å bli temmelig sliten og tar imot tips med stor takk :) Har samme problem her, men har begynt å bli bedre nå. Min er kun 4 uker så jeg lar han sovne med puppen og så lirker jeg den ut etter at han har fallt i dyp søvn. Det fungerer stort sett. Nå tar vi kvrldsammingen i sengen, da er det lettere å bare trekke seg forsiktig bort når han har sovnet. Hvor gammel er babyen?

Anonym poster: 878876230b61a53d1b05c49c00083a9f

Skrevet

Putt en varmeflaske i sengen hans, så han ikke kjenner den endringen i temperatur når du legger han i sengen og tar bort varmeflasken. Fins små madrasser med kant man kan brette ned. Du kan legge han på denne i sengen din med sin egen dyne over seg slik at når du er ferdig og amme og han sover, kan du vippe opp kanten og løfte hele madrassen med baby og alt over i egen seng :)

Hvis du går med kosekluten på innsiden av trøyen noen timer så den får din lukt, kan det også hjelpe.

Skrevet

Det var nylig en artikkel hvor dette var tema. Forskerne gikk ut og sa at man ikke skulle avvenne et barn med den nærkontakten. Grunnen til at de sover i armene våre, og våkner når de legger de bort, er rett og slett overlevelsesmekanisme. De trenger det, og de har veldig godt av det :)

Jeg synes også at "avvenning" er et vondt ord. Man kan ikke skjemme et barn bort med nærkontakt og kjærlighet, det er helt umulig.

Nyt babyen din :)

Skrevet

Vent til det går over!! Ikke la han ligge og gråte stakkar, han gjør det jo fordi han føler seg trygg hos deg og utrygg alene. Det går over! Om noen måneder vil han ikke ha kos på samme måte og da savner du det sikkert :) viktigere at babyen får sove godt og har det trygt enn at den på død og liv må ligge i egen seng. Kjøp en god ergonomisk bæresele og la han sove i den :-) Prøv senga med jevne mellomrom, så plutselig godtar han å ligge alene :-)

Skrevet

Takk for mange gode svar, fikk litt å tenke på :) nei jeg lar aldri lillegutt ligge å gråte alene, tar han opp etter kort tid om han gråter og er alltid i nærheten.

Han nekter å bruke smokk, så det går ikke ;)

Hvis jeg ammer i senga og lar han ligge så sovner han ja, men etter 25 min våkner han helt hysterisk pga luft. Så tar han opp for å rape hver gang, og legger jeg han ned igjen så våkner han.

Varmeflaske og mammalukt på kosekluten skal prøves!

Jeg nyter virkelig babyen og babytida, men etter et døgn med baby i armene så er man temmelig lei uansett hvor kos det er ;p skal ikke avvenne han med kosen og nærheten, men prøve å venne han til å sovne alene i hvert fall om natta ved hjelp av tipsene deres :) har troa på varmeflaske (kanskje med min singlet på) og mammalukt på favorittkosekluten :)

Skrevet

Kjøp bæresjal, da får du gjort det du skal, mens babyen får kose seg inntil deg og sove trygt :)

Finnes et ferdig knyttet, veldig enkelt og godt sjal som heter Caboo, som man slenger fort på seg og bare strammer med ringer- slipper å streve med knyting og lange reimer. Anbefales!

Anonym poster: 1a19c3384d261aa498f535dae8f77522

Skrevet

Bruker du bæresele da? Da kan du jo gjøre alt du vanligvis gjør, og blir ikke like lei av å bære han :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...