Gå til innhold

Akkurat det vi ikke trengte!!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har et barn som ligger langt over gjennomsnittet på alle evnetester. Barnet ligger 2 trinn over i alle fag (norsk, matte, engelsk). Barnet driver i tillegg med mye idrett, både lag idrett og egen idrett og gjør det veldig bra på begge.

Og vet du hva? Han har både gått på SFO og vært hjemme etter skoletid. Ser ikke helt logikken ;-)

Skrevet (endret)

Har et barn som ligger langt over gjennomsnittet på alle evnetester. Barnet ligger 2 trinn over i alle fag (norsk, matte, engelsk). Barnet driver i tillegg med mye idrett, både lag idrett og egen idrett og gjør det veldig bra på begge.

Og vet du hva? Han har både gått på SFO og vært hjemme etter skoletid. Ser ikke helt logikken ;-)

Eg ser logikken, sjølv om eg meinar bevisste foreldre fint kan oppveie dette. Ei mor som er heime med minsten hjelper statistisk sett meir til med lekser enn ei som kjem heim kl 17. Og leksehjelpa i skulens regi er ein vits, fleire stader kunne du fått jobb som skuleassistent som funsksjonell analfabet og det er ingen krav til pedagogisk kompetanse i leksehjelpa. At dine barn gjer det såpass bra er sikkert ein kombinasjon av tildelte evner og dykkar evne som foreldre til å prioritere barna sjølv om kvardagen er hektisk. Ikkje alle har det slik.

Men dei skulebarna med mødre som er heime med småsøsken er ei snever gruppe også, alle i tette søskenflokkar og alle minstebarn har mødre som ikkje lenger kan heve kontantstønad når barnet går på skule. Så noko argument for kontantstønad er det ikkje.

Endret av ★
Skrevet

Jeg har et barn som trenger ekstra oppfølgning på grunn av språkproblemer. I første klasse gikk han på SFO, og hadde leksehjelp. Leksehjelpen er som stjerne sier bare tull. Her fikk de ikke engang hjelp, de ble sittende alene med leksene (noe som gjorde at vi likevel måtte gjøre de om igjen etterpå når han kom hjem), og de kunne velge om de ville gjøre lekser, eller å tegne...

I år har jeg vært hjemme, og jeg har jo derfor hatt en helt annen tid tilgjengelig til å hjelpe med lekser, og på et tidspunkt der ikke han er totalt utslitt etter en lang dag. Og det har vært himmelvid forskjell, han har hatt voldsom fremgang i år, både språkmessig og faglig. (Han er overhodet ikke "dum", han har et skarpt hode, men språkproblemene gir følgeproblemer i lesing og skriving)

Jeg er ikke i tvil om at barna har godt av å kunne gjøre lekser før sent på kveld og ha en til en-hjelp tilgjengelig, kontra å sitte og gjøre de i et rom med 30 andre, og en assistent som ikke har tid til å hjelpe.

Anonym poster: 10e5179bf2f97670930ae5e098a5affb

Skrevet

Ja nettopp, ser så mange barn som sitter med lekser kl 1730 på kvelden - selv er jeg dautrøtt på det tidspunktet! Kan umulig være godt for noe...

Anonym poster: 48a04cde775d66acc15fb89432f59957

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...