Gå til innhold

Kontantstøttebarn gjør det bedre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får vel ikke kontantstøtte for å ikke bruke sfo?

Anonym poster: a6576a54bb2aac11f33a03a6351f41ec

Skrevet

det er den dårligste artikkelen jeg har lest på lenge. Håper forskningen hadde mer substans.

Anonym poster: 8743cceadd694fc20531f23ac68fdf68

Skrevet

Det er jo ikke overraskende. Min førsteklassing hadde sfo, henta der Før halv fem.

Da var han sulten, trøtt, ikke gjort lekser. Så var de hjem, lage middag, spise middag og legge seg. Sur, sulten o trøtt unge i beina på oss under middagsforberedelser ble ofte parkert forran tv. Positiv stimulering var han ikke mottakelig for, så cel som lite praktisk å få det til.

Så hjmme med meg. Spise skiver, prate, gjøre lekser og så leke mens jeg lager middag klar til halv fem, ferdig å spise til nabolaget våkner, og naboer vil leke og aktiviter egynne.

Alternativet i midten, er å kmme hjem til tomt hus, spise matpakke, se på tv alene eller spille wii alene. Helt passiv, ingen input og kanskje litt småredd, særlig uten tv eller nintendo. Drar ikke akkurat frem legoen, eller sykkelen. Bare vente på oss.

Heldagsskole hadde nok vært edre ltetnativ.

Anonym poster: 3a80a4fa41edc832556b0770b82f7e1c

Skrevet

Ps. Alene hjemme noen timer er bedre alternativ enn sfo, i alle fall for oss. Ikke så trøtt sur og utkjørt. I tllegg vinner vi en 15-20 minutt til bruk på middagslaging fordi vi slipper å hente.

Takk gud for redusert arbeidstid og fleksibel arbeidsgiver.

Anonym poster: 3a80a4fa41edc832556b0770b82f7e1c

Skrevet

Artikkelen var håpløs. Jeg tror imidlertid at barnehage for alle fra 10-12 mnd er et usikkert sosialt eksperiment med en hel generasjon.

Vi hadde barnet hjemme til hun var 2,5 år. Da hun begynte i barnehagen snakket hun helt rent og grammatikalsk korrekt. Hun var bleiefri. Begge disse tingene var hun alene om. Det ble mange uvaner å plukke av det første halvåret.Hun hadde 6-timersdager første året. Etterhvert var hun klar for lengre dager (det merker man lett på barnet) og som 5åring er hun der ca 7,5 timer om dagen.

Anonym poster: 4d787476617d20ac67335d23808e0626

Skrevet

Ikke overraskende. Bhg til 1 åringer er for foreldre, ikke for barnas skyld.

Anonym poster: 972f33b796eeedc406282de2e6aef44b

Skrevet

Her fikk jeg flere spørsmål enn jeg fikk svar. Betyr det at mor som er hjemme med lite barn og får kontantstøtte og som samtidig har et skolebarn vil være positivt for skolebarnet? Skjønner ikke hva vitsen med kontantstøtte var, poenget var kanskje at mor (eller far?) var hjemme når skolen sluttet. Hvis poenget er at de som er hjemme og har kontantstøtte var bedre, tror jeg det sier mer om hvem det er som benytter seg av det tilbudet enn hvilken dagsrutine som gir best resultat.

Jeg tror mye på det som var fokus i slutten av artikkelen. Nå som Norge er på vei nedover i utvikling vil jeg tro det er viktig å ta med i beregningen hvor mye et framtidig samfunn (til barna det dreier seg om) vil tape på at småbarnsforeldre er hjemme framfor i jobb. Kanskje forskjellen i barns prestasjoner ikke er store nok til at det lønner seg i det store og hele? Jeg sier ikke at det er sånn, men jeg synes det er et viktig poeng de tar opp. I alle fall når en av doktorgradsstudentene hennes sier at mødre med kontantstøtte sjeldnere kommer tilbake til full jobb enn andre...

Anonym poster: 3130aa82c6f719d97eeab5673d7795f6

Skrevet

Hadde kontantstøtten vært høyere hadde nok flere gått hjemme lenger og, men Desverre må noen jobbe igjen etter ett år for å ha råd til hus,strøm,mat og klær.. Og når det gjelder SFO, men sønn elsker det og vil gjerne være der til frukt etter halv fire :) han er mye blidere og trives mest når han får lekt litt med vennene sine før middag,lekser og andre ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...