Gå til innhold

Dere som bruker menskopp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan i huleste får man den ut igjen? Man skal jo ikke dra i tappen, men klemme ut vakumet først. Men seriøst, jeg ble svimmel og uvel etter så mye fikling og livredd for ikke å få den ut. Hadde klipper av tappen litt fordi jeg kjente den da jeg satt. Hva gjør jeg galt?

Anonym poster: 24ed06eb6fe95df4c3949b1cf24545a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er lettest å ta ut når du sitter på do, synes jeg. Putt tre fingre inn slik at du får tak i bunnen av koppen. Klem litt sammen, og dra den ut. Det er ikke mye klemming som skal til før den følger greit med ut. Om du fortsatt synes det er vanskelig så kan du presse litt samtidig.

Skrevet

Og prøv å slappe av, hvis du spenner musklene blir det værre å få den ut...

Skrevet

Jeg syntes det var skikkelig vanskelig de første gangene, men nå er det veldig enkelt.

Det jeg må gjøre er at jeg må slappe av i muskulaturen, og presse litt som om jeg var på do, samtidig som jeg gjør meg klar til å ta den ut. Så tar jeg bare tak i nederste del av koppen og drar den ut. Jeg har også klippet bort tappen, men kjenner hvor den satt når jeg skal ta den ut, og det er jo litt greit så jeg tar tak i bunnen av koppen.

Anonym poster: 7c241f2fd454aa6ef02b11ae8ce4f1cd

Skrevet

Har klippet den helt bort. Bruker tre fingre, klemmer koppen litt sammen og vrir litt mens jeg drar den ut. Brukte et par dager på å bli komfortabel med den. Nå er den uunnværlig. Ingen lekkasjer og ingen lukt.

Google diva cup. Det finnes et par nettsider som har gode tips til ulike måter å sette den inn og ta den ut på.

Skrevet

Ok, tak for svar - jeg får prøve igjen.

Ble bare så stressa sist da jeg ikke fikk tak i den, men likte godt hele konseptet med å slippe tamponger og bind:)

Skrevet

Ok, tak for svar - jeg får prøve igjen.

Ble bare så stressa sist da jeg ikke fikk tak i den, men likte godt hele konseptet med å slippe tamponger og bind:)

Takk heter det visst ..;)

Skrevet

Jeg har diva cup, funker fint for meg!

Til HI: nå har jeg brukt min i et halvt års tid, og det tok meg kanskje...4 måneder å bli superkomfortabel med den. Jeg googla og leste og sjekka youtube-videoer for hvert minste problem, nå er det til gjengjeld lett som en plett å bruke den! Vil aldri aldri gå tilbake til bind&tampong.

Anonym poster: 07143c68039eb07d81156e2d87af17c0

Skrevet

Mitt tips. Sitt på huk, stort sett nok å sitte vanlig, da kommer den lenger ned. Begynn å presse med muskler langt oppe i magen mens de nederste er slappe, så presser du mer med musklene lenger og lenger ned helt til du finner de som hjelper, viktig å slappe av helt nederst. Som regel er det nok å ta tak med tre fingre for å bryte vakuumet, men om den skulle være ekstra vrien kan en finger litt lenger inn vippe koppen sidelengs for å slippe litt luft forbi, og da kommer den lett. Gi den noen mnd før du gir opp. Den er verdt det :)

Jeg har Ladycup og trives med den.

Anonym poster: 6fae0cbba3b62c1832b21928bf4d5cd2

Skrevet

Ligger jeg under en stein?

Hva er en menskopp???

Skrevet

Hvor kjøper dere disse da?

Skrevet

Jeg syntes også det var litt ubehagelig i starten, men nå har jeg fått dreisen på det. Jeg stikker fingrene opp til kanten, klemmer forsiktig slik at vakuumet ikke holder det fast lenger, også drar jeg forsiktig ut. Ingen søl, ingen smerter :)

Skrevet

Hva er en menskopp???

En silikonkopp som samler opp mens :) Den skal ikke like langt inn som tampong, tørker ikke ut underlivet og kan brukes i 4-8 timer før den tømmes. Du har den samme menskoppen opptil 15 år og den skal bare kokes etter mensperiode. Den holdes på plass ved hjelp av vakuum.

Jeg kjenner ingenting når jeg bruker den, kommer aldri mer til å bruke bind eller tamponger, for dette produktet er så bra at det ikke finnes ord :)))

Skrevet

Da er en bestilt også får vi se hvordan dette blir. :-)

Skrevet

11jan.jpg

Ekle dere eeeeeeer!! jeg grøsser

Anonym poster: a77e8f472a44f63d3b6afcbb95f38eb7

Skrevet

Da er en bestilt også får vi se hvordan dette blir. :-)

Jeg bestilte meg nettopp en ny på ebay. 60 kroner....

Anonym poster: 3955ccf16736012d26af34f0674848af

Skrevet

11jan.jpg

Haha, jeg ler rått. Det er akkurat det jeg ser for meg når jeg hører ordet menskopp :lol:

Skrevet

11jan.jpg

Haha, jeg ler rått. Det er akkurat det jeg ser for meg når jeg hører ordet menskopp :lol:

Huff! De kunne i det minste ha kalt det noe annet! OG folk trenger iallefall ikke skrive det ordet hele tiden, som om det er verdens mest naturlige ord. " I dag nappet jeg litt i menskoppen, og det skvulpa litt, men det gjør ikke no. også putta jeg inn den møkkete uten å ha kokt den igjen. Det er bare så himla deilig med menskopp. Menskoppen reddet livet mitt, altså underlivet. OOG menskoppen er fantastisk! Glemte jeg å si at det heter menskopp?".

Jeg grøsser.. brrr!

Skrevet

Hva er en menskopp???

En silikonkopp som samler opp mens :) Den skal ikke like langt inn som tampong, tørker ikke ut underlivet og kan brukes i 4-8 timer før den tømmes. Du har den samme menskoppen opptil 15 år og den skal bare kokes etter mensperiode. Den holdes på plass ved hjelp av vakuum.

Jeg kjenner ingenting når jeg bruker den, kommer aldri mer til å bruke bind eller tamponger, for dette produktet er så bra at det ikke finnes ord :)))

Tusen takk for info :)

Dytter man den oppi da? Og hva er den tynne stilken til ?

Haha dette var rare greier:)

Skrevet

Det HETER jo menskopp. Ingen som har betenkeligheter med å si bind eller tamponger? Vanskelig å finne substituttord for det også.

Man bretter den sammen og dytter den oppover skjeden, og når man slipper taket så folder den seg ut.

Jeg har veldig problemer med tamponger så for meg funker det supert. Mye lettere å få de opp og ut igjen (i motsetning til tamponger- for min del iallfall, med livmorfremfall/skjedeveggprolaps). Men siden vi først snakker om MENSKOPPER... jeg har likevel et problem, av og til så renner det ut blod likevel, selv om koppen tilsynelatende sitter riktig. Og jeg har brukt de nå i et års tid så er ikke nytt for meg lenger altså, men dette skjer bare sånn innimellom og jeg aner ikke hvorfor. Er spesielt når det bør mye. Jeg kan merke at blodet renner ut og kommer i do hvis jeg tisser feks, men når jeg tar ut koppen så er det lite oppi (mer utenfor). Noen råd eller tips?

Skrevet

Det HETER jo menskopp. Ingen som har betenkeligheter med å si bind eller tamponger? Vanskelig å finne substituttord for det også.

Man bretter den sammen og dytter den oppover skjeden, og når man slipper taket så folder den seg ut.

Jeg har veldig problemer med tamponger så for meg funker det supert. Mye lettere å få de opp og ut igjen (i motsetning til tamponger- for min del iallfall, med livmorfremfall/skjedeveggprolaps). Men siden vi først snakker om MENSKOPPER... jeg har likevel et problem, av og til så renner det ut blod likevel, selv om koppen tilsynelatende sitter riktig. Og jeg har brukt de nå i et års tid så er ikke nytt for meg lenger altså, men dette skjer bare sånn innimellom og jeg aner ikke hvorfor. Er spesielt når det bør mye. Jeg kan merke at blodet renner ut og kommer i do hvis jeg tisser feks, men når jeg tar ut koppen så er det lite oppi (mer utenfor). Noen råd eller tips?

Prøv en annen bretteteknikk. Min lakk som ei sil når jeg brukte C-brett.

Anonym poster: 3955ccf16736012d26af34f0674848af

Skrevet

Hva er en menskopp???

Tusen takk for info :)

Dytter man den oppi da? Og hva er den tynne stilken til ?

Haha dette var rare greier:)

Slik jeg oppfatter det, er den tynne stilken kun for å enklere kjenne hvor den er. Jeg prøvde menskoppen først uten å klippe stilken, men da stakk den ut. Så det er faktisk så langt nede menskoppen skal være... Klipte den til det kun var 2-3 riller igjen, men vet om noen som har klipt den helt bort. Det utrolige er at man ikke kjenner noe til menskoppen, selv om den sitter så langt nede. Det overrasket meg veldig når jeg begynte å bruke den. Hos meg tok det kun en mensperiode å venne seg til den, men det er vel vanlig at det tar opptil flere mensperioder før man blir vandt til den.

Man bretter koppen først, det finnes forskjellige brettemetoder. Jeg synes det er vanskelig å få den inn med bretten som er vist på bruksanvisningen (C-brett), så jeg bruker en annen bretteteknikk. Jeg trykker ned en av sidene, slik at det blir nesten som en pil som er tynn øverst og tykkere nede. Den bretten passer bedre for meg ihvertfall. Så pleier jeg å sjekke at koppen har brettet seg ut ved å stikke en finger ved siden av kanten øverst og kjenne.

Anbefaler menskopp til alle! Det er enkelt, miljøvennlig, billig og vennlig for underliv. Den tørker ikke ut slik som tamponger gjør, den legger ikke igjen lukt slik bind pleide å gjøre hos meg og jeg har ikke fått sopp når jeg har brukt den (som jeg ofte fikk med bind/tamponger).

• 3 år senere...
Skrevet

Kan du bruke den om du har livmorfremfall, altså? Sitter cervix langt nede hos deg?

Anonymous poster hash: bad48...ee2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...