Gå til innhold

Hjelp! Angående samlivsbrudd og felles bolig..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer og jeg eier et hus sammen, jeg eier 30% og han 70%. Vi har helt separate huslån i forskjellige banker, men han står som realkausjonist på mitt lån. Min bank har førsteprioritetspantet, hans bank 2.prioritet. Nå vil jeg ut av forholdet. Jeg har ingen økonomisk mulighet til å kjøpe han ut, han har gode muligheter til å kjøpe ut meg. Om han nekter å kjøpe meg ut - hva skjer da? Må jeg misligholde lånet og framprovosere at banken begjærer tvangssalg? Da får jeg vel aldri noe huslån i en bank igjen....?

Anonym poster: 12947ab475fc9d6db2d0d6619806aa15

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han nekter å kjøpe deg ut så må dere jo selge huset og så får du 30% av overskuddet og han 70%... Igjen MÅ vel beholde huset? Dere står vel begge på skjøtet av eiendommen?

Anonym poster: 0a12ddb1bd925a3dbca0b2a5c1bb05d4

Skrevet

Hvis han nekter å kjøpe deg ut så må dere jo selge huset og så får du 30% av overskuddet og han 70%... Igjen MÅ vel beholde huset? Dere står vel begge på skjøtet av eiendommen?

Anonym poster: 0a12ddb1bd925a3dbca0b2a5c1bb05d4

Ja, begge står på skjøtet med andeler 30/70. Kan han nekte at huset selges da? Jeg er redd for å bli sittende med lån på et hus jeg ikke kan bo i.. Det mest realistiske er at han overtar hele huset på et eller annet vis, men å selge det på markedet er jo selvsagt også en mulighet..

Skrevet

Min samboer og jeg eier et hus sammen, jeg eier 30% og han 70%. Vi har helt separate huslån i forskjellige banker, men han står som realkausjonist på mitt lån. Min bank har førsteprioritetspantet, hans bank 2.prioritet. Nå vil jeg ut av forholdet. Jeg har ingen økonomisk mulighet til å kjøpe han ut, han har gode muligheter til å kjøpe ut meg. Om han nekter å kjøpe meg ut - hva skjer da? Må jeg misligholde lånet og framprovosere at banken begjærer tvangssalg? Da får jeg vel aldri noe huslån i en bank igjen....?

Hvis han nekter å selge må du kontakte advokat og gå rettens vei. Ikke mislighold og la lånet gå til tvangssalg.

Hus på tvangssalg selges gjerne en for en god del lavere pris enn hus som selges ordinært. I tillegg kan misligholdet gjøre at det blir vanskelig for deg å få lån senere.

Men du kan jo true med å misligholde for å se om det hjelper

Anonym poster: 49a9d36bea29ef57e3e828cb006c59fc

Skrevet

Hvis han ikke vil kjøpe din andel (sørg da for at du får med deg verdistigningen siden dere kjøpte det) så er han pliktig til å gå med på salg. Skulle han ikke gjøre det frivillig så må du kontakte advokat snarest.

Anonym poster: 4993cc1591e284272c9b74ba33b22f33

Skrevet

Tusen takk for svar! Har også sett litt på lov om sameie siden jeg skrev innlegget, og blitt litt roligere... Huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...