Gå til innhold

Barnefordelingssak.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at jeg nå skal gjennom en barnefordelingssak for å få til et samvær for min 15mnd gamle datter, håper på ett samvær som er tilrettelagt henne og hennes hverdag, men "vinner" far, så blir det et som fungerer for han. Fun fun fun!

Men jeg lurer på om noen som har vært igjennom en slik rettsak, og hva kom saksomkostningene seg på? Tenkte at det kanskje kan være lurt å legge til side skattpengene tilfelle disse faller på meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere hatt mekling på familievernkontoret?

Har selv akkurat vært på slik mekling, med bakgrunn i at far truer med rettsak. Er du helt sikker på at dere ender i retten?

Skrevet

Har hatt mekling, og flere runder m familievernkontor. Har nå fått stevning, så det blir nok rettsak ja. Bf er av den travle typen, og truet allerede med rettsak da hun var knapt 2 uker gammel for at han ikke fikk ha henne på overnatting. Nå er hun 15mnd og jeg har kun gjort små endringer for at hans forslag til samvær skal fungere fot jentungen, men da det ikke ble 100% som han forlangte, blir det altså rettsak.

Skrevet

Sånn er det her også. Belag deg på 10 - 15 000 kroner i første omgang, og vær forberedt på mer :( Er du heldig og det ender i rettsforlik slipper du kanskje unna med ca 8000 kr?

Ja, og lykke til, dette er både tøft og kjedelig, men fokuserer du hele veien på barnets beste kan du i prinsippet ikke tape. Mulig utfall i forhold til datteren din sin alder kan være noen timer to dager i uka, hvorav ene dagen kanskje 6-7 timer på helg. Den andre 2-3 timer på ettermiddag, og uten overnatting. Men det avhenger også av hvordan han har henne nå, og hvordan hun takler det. En sakkyndig kan være greit å involvere, men det koster penger. Fratrekk for samvær vedr bidrag regnes i antall netter pr mnd...

Søk om fri rettshjelp. Om du ikke allerede har gjort det. Jeg har ikke fått innvilget enda, selv om jeg er alene med 5 barn og dobbelt opp med boutgifter nå pga rettsak vedr et hus også. Skal mye til, men søk uansett!

Her har også bf trua med rettsak og advokat vedr samvær siden yngste ble født, og det er nå to år siden. Vi måtte 3 runder på fvk først, siden meklingsattest bare er gyldig i 6 mnd av gangen... Og flere runder hos advokat koster mer penger, så sørg for å få en tydelig avtale første gangen!

Skrevet

Sånn er det her også. Belag deg på 10 - 15 000 kroner i første omgang, og vær forberedt på mer :( Er du heldig og det ender i rettsforlik slipper du kanskje unna med ca 8000 kr?

Ja, og lykke til, dette er både tøft og kjedelig, men fokuserer du hele veien på barnets beste kan du i prinsippet ikke tape. Mulig utfall i forhold til datteren din sin alder kan være noen timer to dager i uka, hvorav ene dagen kanskje 6-7 timer på helg. Den andre 2-3 timer på ettermiddag, og uten overnatting. Men det avhenger også av hvordan han har henne nå, og hvordan hun takler det. En sakkyndig kan være greit å involvere, men det koster penger. Fratrekk for samvær vedr bidrag regnes i antall netter pr mnd...

Søk om fri rettshjelp. Om du ikke allerede har gjort det. Jeg har ikke fått innvilget enda, selv om jeg er alene med 5 barn og dobbelt opp med boutgifter nå pga rettsak vedr et hus også. Skal mye til, men søk uansett!

Her har også bf trua med rettsak og advokat vedr samvær siden yngste ble født, og det er nå to år siden. Vi måtte 3 runder på fvk først, siden meklingsattest bare er gyldig i 6 mnd av gangen... Og flere runder hos advokat koster mer penger, så sørg for å få en tydelig avtale første gangen!

Ja, det var de skattepengene ... Fri rettshjelp er helt utelukket grunnet for høy inntekt, dessverre :(

Det samværet du beskriver er det jeg har prøvd å få til i noen måneder nå, pga avstand må det foregå hjemme hos meg, noe som lenger ikke er aktuelt. Er vel unødvendig å si at konfliktnivået er høyt :P bf ønsker selvsagt overnattingssamvær, og kom med forslag til det, et forslag som jeg reviderte litt for at det skulle passe den lille, ikke store endringer, men ikke bra nok. Han er av typen "my way or the highway", og ser ikke at det muligens ikke alltid er forenelig med småbarn.

Krysser fingrene for rettsforlik så slipper vi unna billigst mulig :) men håper også at han snart innser at det er barnets beste som skal stå i fokus, ikke hva han vil ha.

Skrevet

Jeg har også for høy inntekt, men advokat skulle søke likevel pga høy forsørgerbyrde... Mens bf derimot, HAN har rett på fri rettshjelp og kan ture frem som han vil (gr!).

Her er det også slik at samvær burde foregått i mitt hjem av hensyn til ungene. Faren hadde ikke noe sted å bo frem til for ikke lenge siden og bodde litt her og der... Om nåværende bolig er egnet for samvær aner jeg ikke, jeg har ikke vært der og ikke snakker vi sammen heller. Ikke akkurat noe samværsutgangspunkt. Men her er konfliktnivået nå så høyt at vi ikke lenger kan befinne oss i samme rom, så en tredjepart er inne i bildet (les barnevernet pga fars behov for veiledning) for tilvenning for barna. Trenger vel ikke si at det ikke fungerer så greit dessverre. Samvær her er pr dags dato 1 time i uka...

Som jeg har sagt lengre oppe, fokuser på barnets beste så kan du ikke tape. Jeg las for øvrig en masteroppgave innen jus vedr praktisering av barneloven i forb med samlivsbrudd og samvær barn 0-3 år. Der stod det mange tips og en del aha-opplevelser...

Skrevet

Jeg får ikke til å lime den inn. Men søk på oppgave samvær barn 0-3 år. Du kjenner igjen deler av adressen.

Skrevet

Er i en ganske lik situasjon vi to, virker det som.

Her håper vi på at min mor får dekt en del av dette gjennom sin fagforening, ellers blir det trangt fremover.

Barnets beste er mitt eneste mål, og jeg vil ha en samværsordning som er optimal for henne, dessverre er uke jeg og barnefar på samme side der, da han skal ha henne da og da, så og så mye og på sone vilkår. Er jo ikke vanskelig å forstå at det ikke alltid vil fungere for en 1åring om det skal gå på en 25årings premisser.

Dette jeg frykter med en forestående rettsak er om advokater, dommere og sakkyndige lar seg lure av barnefar. Han har som hobby å forvrenge sannheter og påstander. Gjennomskuer de ham ikke, frykter jeg en samværsordning som ikke vil fungere for ungen med tanke på hennes alder, trygghet og rutiner.

Tror jeg har lest artikkelen du henviser til, men har ikke funnet den igjen senere, så takk skal du ha :)

Skrevet

Ja da er nok situasjonen lik, for min eks har også for hobby å forvrenge sannheter og påstander. Men her i gården har han nå barnevernet hos seg under samvær. Om det er en fordel eller ikke aner jeg ikke, for jeg mistenker at de ikke ser han slik han er. Jeg har jo bodd sammen med mannen, og man ser da det som er der. De sidene klarer han å holde skjult en time i uka...

Du er heldig om din mor kan få dekt noen av dine kostnader, den muligheten har jeg faktisk ikke tenkt på. Nå er jeg organisert selv, spørs om jeg ikke skal sjekke hva som finnes av muligheter der. Så takk for tips :)

Barnas beste er i sentrum her også, dessverre er det ikke til 5 barns beste at jeg ruinerer meg økonomisk av hensyn til de 2 minste - det får uheldige konsekvenser for oss alle. Problemer med samvær har spolert feriene våre de siste 2 årene, og økonomien min ble tappet i forholdet til eksen. Så konsekvensene har vi sett en stund. Dårlig valg av mann dessverre, men han fremstilte seg som en helt annen enn den han var.

Skrevet

Og ja, eksen min vil også hele veien ha det slik som det passer HAM. Går jeg ikke med på det straffer han meg ved å ikke ha samvær i det hele tatt. Logisk? Nope...

Skrevet

Dette jeg frykter med en forestående rettsak er om advokater, dommere og sakkyndige lar seg lure av barnefar. Han har som hobby å forvrenge sannheter og påstander. Gjennomskuer de ham ikke, frykter jeg en samværsordning som ikke vil fungere for ungen med tanke på hennes alder, trygghet og rutiner.

Jag är i en liknande situation och känner detsamma. Vi ska på vårt andra möte på familievernkontoret nästa vecka och att vi ska komma fram till något där känns omöjligt.

Just nu så får han 2 timmar med vår dotter (7mnd) på offentlig plats och jag är med. Han är inte längre välkommen hem till oss eftersom han tror att han kan komma in här och bete sig som han vill. Jag har vid ett flertal gånger bett honom att gå när han betett sig direkt otrevligt utan att lyckas få ut honom förrän han vill gå. Det gick så långt att jag en dag ringde polisen för att få ut honom, sedan dess är han inte välkommen.

Tycker verkligen att det är tråkigt att det är som det är men hellre att min dotter växer upp utan sin pappa än med en pappa som inte visar något intresse.

Men jag är också rädd som du skriver för att andra ska gå på hans "skådespeleri".

Det värsta av allt är att han fortfarande kan få mig att känna mig elak. Jag vet att jag inte är det egentligen men om det är någon som kan få fram mina dåliga sidor så är det han. Men när han säger saker som "kanske du skulle tänkt det här innan du behöll barnet" så är det inte lätt att vara tyst.

I mina öron låter det som att han menar att jag borde ha gjort abort när jag valde att inte leva med honom....

Skrevet

Kjedelig situasjon.

Dessverre så er det slik at vi plikter å gjøre alt for å få samvær på plass, svelge kameler osv. Og barna har samværsplikt med far om han vil ha samvær. Men far har ikke samværsplikt, så dersom jeg og ungene vil at han skal ha samvær så kan han si nei, men ikke omvendt. Forstå det den som kan...

• 7 måneder senere...
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig godt igjen i mye av det dere skriver.

Jeg lurer på om noen av dere vet om noen jeg kan snakke med før neste mekling. Har følt meg presset på meklingene av bf og behandleren.

Har forsøkt å få time alene på familievernkontoret, enten til en annen behandler eller den vi går til uten hell.

Ønsker noen andre enn helsesøster.

Gruer meg veldig til neste mekling og føler meg alene om å ta hensyn til barnet og hvilke behov barnet har.

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg lurer på om noen av dere vet om noen jeg kan snakke med før neste mekling. Har følt meg presset på meklingene av bf og behandleren.

Har forsøkt å få time alene på familievernkontoret, enten til en annen behandler eller den vi går til uten hell.

Gruer meg veldig til neste mekling og føler meg alene om å ta hensyn til barnet og hvilke behov barnet har.

Utenom fvk vet jeg ikke hvem du kan henvende deg til, men at en alenetime med fvk kan være lurt. Da får du luftet dine tanker og bekymringer i fred og ro. Jeg hadde flere samtaler med vår kontaktperson i enerom, noe som gjorde at jeg faktisk fikk sagt det jeg hadde på hjertet, da det var umulig m bf tilstede.

Det kan være lurt å ha notert ned det du mener er viktig å ta opp på mekling på forhånd, da kan du enkelt følge med på at det faktisk blir tatt opp.

Lykkelykke til :)

• 3 uker senere...
Skrevet

Från det till att jag lämnade bf (var då gravid) har jag haft en kontakt på ett familiesenter som jag pratat med regelbundet. Det har hjälpt mig mycket. Att få prata med en person som står helt utanför och som kan komma med tips på hur hantera situationen har varit guld värt.

Så har du ett familiesenter i närheten av där du bor så kan jag rekommendera att ta kontakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...