Gå til innhold

Fy søren, nå ble jeg provosert !

Anbefalte innlegg

Skrevet

En bekjent er vokst opp i det kristne miljøet, og har alltid vært en del av menigheten sammen med hele familien sin.

Hun har jobb innenfor misjonen, og er kjempeflink og plettfri.

Men nå skal hun gifte seg til sommeren. Problemet er at hennes kommende ektemann har vært gift før, noe som ikke faller i god jord. Hun risikerer å miste jobben, har fått beskjed om at hun ikke trenger å søke på andre stillinger innad i organisasjonen enten det er i barnehagen eller andre steder, fordi de ikke "vil ha sånne som henne" !

Herregud, vi lever i 2013.

Blir ås utrolig provosert over at enkelte opphøyer seg selv så til de grader, med dekning i kristendommen. Hva med toleranse og nestekjærlighet da ?

Anonym poster: 87d920b310e774cfa1cb221f64cb4fff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er en bekjent av meg og ;-). Men ja det er helt sykt..

Dårlig gjort!

Anonym poster: 0040775fd0fdfc085c6859c642c6eaf6

Skrevet

Spennende å se vinklingen i VG på lørdag. Håper de rette folka får så ørene flagrer.

Det som er med mange kristne er at de opphøyer seg selv og sine meninger, og ser ned på almuen.

HI

Anonym poster: 36771078edac5448990903200c3800ba

Skrevet

Vi lever i 2013 skriver du, og ja det stemmer. På tide å innse at religion ikke er annet enn dikt og oppspinn.

Anonym poster: 0f0827a9b6c0895d336c63ea68fe0220

Skrevet

Vi lever i 2013 skriver du, og ja det stemmer. På tide å innse at religion ikke er annet enn dikt og oppspinn.

Akkruat det må jo være opp til hver enkelt å velge. Jeg blander meg ikke borti akkurat det.

Selv er jeg ikke troende, og oppholder meg ikke i kirker mer enn høyst påkrevd. Men jeg mener jo at arbeidsmiljølov også må gjelde kristne organisasjoner.

Spent på utfallet i denne saken.

HI

Skrevet

Jeg er ikke religiøs. Men slike uttalelser er så kunnskapsløse at jeg får lyst til å grine.

Anonym poster: 9f4765876c6f1467359ced86687e3004

Skrevet

Jeg er religiøs

Skjønner at tro ikke er for alle og det respektere jeg, akkurat som jeg forventer respekt for min tro.

(Driver ikke å prøver å omvende noen, for det som passer for en passer ikke for alle)

Trosamfunn er delvis fristilt fra arbeidsmiljøloven, dette kan jo slå dårlig ut for en del.

F.eks i min kirke vil det nok gå veldig veldig lenge før en tar inn kvinnelige prester. Gammeldags ja, slår diskrimerende ut ja, men det er noe en vet om og må respektere.

Jeg er skilt en gang men jeg måtte søke kirken om skilsmisse i tillegg til rettsstaten den gangen jeg ble skilt. Om jeg ikke hadde fått innvilget begge steder hadde jeg måtte forberedt meg på ett liv i sølibat (ønsker ikke å skifte tro). Heldigvis var mine grunner sterke nok til at jeg fikk godkjent begge steder og er i dag gift for andre og siste gang,

Skrevet

Jeg er ikke religiøs. Men slike uttalelser er så kunnskapsløse at jeg får lyst til å grine.

Det har vel ingenting med mangel på kunnskap å gjøre. Å tro på en gud er noe av det mest selvmotsigende som finnes, men de som har behov for å gjøre det må få lov til det på lik linje med oss som ikke tror på noen gud.

Det er mange hyklere i trossamfunnene, men det er det også overalt ellers hvor det er sterke meninger og mye penger inne i bildet. Politikk og religion har mye felles i så måte.

Eksempelet til HI er desverre ikke enestående, men det finnes heldigvis trossamfunn som ikke er like radikale.

Anonym poster: 4bef92da73e0e8db1823faf345471e01

Skrevet

Når kommer dette? Jeg er veldig interessert i saker som dette siden jeg trenger å sammenlikne ekstreme kristne opp mot ektreme muslimer. Jeg har noen i min nære omgangskrets som tror at det kun er muslimer som er ekstreme.

Anonym poster: 8fdee02a0afbc281ddca55f7d32487bd

Skrevet

Vg på lørdag

Skrevet

Når kommer dette? Jeg er veldig interessert i saker som dette siden jeg trenger å sammenlikne ekstreme kristne opp mot ektreme muslimer. Jeg har noen i min nære omgangskrets som tror at det kun er muslimer som er ekstreme.

Anonym poster: 8fdee02a0afbc281ddca55f7d32487bd

Ekstremister finner en i alle leire.

Husk relgion i seg selv er bra, men endel av de som utøver relgion er maktmennesker og ekstremister. Dette er noe de personene hadde vært uansett om de var religiøse eller ikke, siden det er deres personlighet som de bare skjuler bak sin relgion.

Skrevet

Jeg er religiøs

Skjønner at tro ikke er for alle og det respektere jeg, akkurat som jeg forventer respekt for min tro.

(Driver ikke å prøver å omvende noen, for det som passer for en passer ikke for alle)

Trosamfunn er delvis fristilt fra arbeidsmiljøloven, dette kan jo slå dårlig ut for en del.

F.eks i min kirke vil det nok gå veldig veldig lenge før en tar inn kvinnelige prester. Gammeldags ja, slår diskrimerende ut ja, men det er noe en vet om og må respektere.

Jeg er skilt en gang men jeg måtte søke kirken om skilsmisse i tillegg til rettsstaten den gangen jeg ble skilt. Om jeg ikke hadde fått innvilget begge steder hadde jeg måtte forberedt meg på ett liv i sølibat (ønsker ikke å skifte tro). Heldigvis var mine grunner sterke nok til at jeg fikk godkjent begge steder og er i dag gift for andre og siste gang,

Altså, du måtte søke menigheten om å få lov å skille deg når du hadde gode grunner. Jeg mener at religion er et forhold mellom deg og Gud, og ikke opp til en forgubbet forsamling å snakke på vegne av Gud på hva du får lov og ikke lov til (for hva vet de egentlig om hva Gud synes i den konkrete saken?).

Anonym poster: 716e8f028b1a7ed698ab5395a0f93ce2

Skrevet

for å være djevelens advokat her nå, så er det jo opp til en privat arbeidsgiver å selv bestemme hvem de vil ansette, og heldigvis for det!!!

ønsker vi virkelig å innsnevre denne retten? å frata arbeidsgivere retten til å velge sine ansatte på selvbestemte kriterier?

her jeg bor vet alle at er du ikke pen nok, får du ikke jobb i klesbutikken. har du små barn får du ikke jobb i bedrifter der det jobbes mye kveld og natt og overtid. er du kvinne får du ikke jobb i transport selskapet osv... dette er private bedrifter der eier selv kan la sine overbevisninger avgjøre hvem han eller hun vil ha til å jobbe under seg.

kommunale barnehager og skoler tillater ikke de troende å "forkynne" i barnehagen/skolen. det skal ikke bes høyt, synges forkynnende sanger, bibelen skal ikke presenteres som sannhet osv.

så lenge kirken/organisasjonen er privat, ser jeg ikke noe "galt" (lovlig... moralsk er ett helt annet tema, men la oss, for morro skyld, skille mellom moral og lov) med at de stiller personlige krav til sine ansatte, akkurat som at jobber du med kundebehandling forventes det at du dusjer mer enn e gang annenhver uke...

Anonym poster: cacbdcd14772bfcb3167db8c4ea20cd2

Skrevet

Jeg er religiøs

Altså, du måtte søke menigheten om å få lov å skille deg når du hadde gode grunner. Jeg mener at religion er et forhold mellom deg og Gud, og ikke opp til en forgubbet forsamling å snakke på vegne av Gud på hva du får lov og ikke lov til (for hva vet de egentlig om hva Gud synes i den konkrete saken?).

Anonym poster: 716e8f028b1a7ed698ab5395a0f93ce2

Så faktisk ikke på det som ett problem. Har jo alltid visst at det var slik og en står fritt til å skifte kirke i de fleste land.

Men så er det no engang sånn at det som er rett for meg ikke nødvendigvis er rett for deg.

Skrevet

Vel lykke til i kampen med å avvikle religion. Ser for meg at muslimer, buddhister, hinduister, jøder, katolikker, osv er heilt enig med deg i dette resonnementet. Eller var det bare kristendommen du mener dette gjelder?

Er enig i at religion kan være trangsynt og firkantet. Men, hvorfor ikke forholde seg til de reglene som gjelder der? Vi må no det ellers i samfunnet?

Når det gjelder denne aktuelle saken så kan ikke de sparke denne personen. Det er brudd på arbeidsmiljøloven. Men, alle arbeidsplasser har stort sett selv mulighet til å bestemme hvem som skal forfremmes eller ikke. Og føler ikke de hun er rett person til ny stilling, så har de all rett til å velge den som de mener er.

Anonym poster: 5bc2c49d275a93c57814d46545adc877

Skrevet

Det har vel ingenting med mangel på kunnskap å gjøre. Å tro på en gud er noe av det mest selvmotsigende som finnes, men de som har behov for å gjøre det må få lov til det på lik linje med oss som ikke tror på noen gud.

Det er mange hyklere i trossamfunnene, men det er det også overalt ellers hvor det er sterke meninger og mye penger inne i bildet. Politikk og religion har mye felles i så måte.

Eksempelet til HI er desverre ikke enestående, men det finnes heldigvis trossamfunn som ikke er like radikale.

Kan du være så snill å gi et eksempel på hvilke trossamfunn som det ikke finnes radikale i?

Skrevet

Kan du være så snill å gi et eksempel på hvilke trossamfunn som det ikke finnes radikale i?

Jeg vil gjette på trossamfunn som ikke har en grunntanke som sier de skal omvende andre og at de som ikke tror på det samme er mindre verdt. Som f.eks paganisme og andre naturreligioner.

Dessverre er disse trossamfunnene i mindretall i dagens verden, fordi de bl.a har blitt angrepet av de store religionene.

Anonym poster: 8ccb1f1179e8ced6fa643794362065b8

Skrevet

Jeg vil gjette på trossamfunn som ikke har en grunntanke som sier de skal omvende andre og at de som ikke tror på det samme er mindre verdt. Som f.eks paganisme og andre naturreligioner.

Dessverre er disse trossamfunnene i mindretall i dagens verden, fordi de bl.a har blitt angrepet av de store religionene.

Anonym poster: 8ccb1f1179e8ced6fa643794362065b8

Gjetning er vel stort sett det samme som tro. Og sist jeg sjekket så er det noe man gjør i kirka....

Skrevet

Hvilken organisasjon jobber denne dama for? NLM?

Jeg er selv kristen, men styrer langt unna de mest konservative organisasjonene. Jeg har maaange ganger blitt skremt bl.a over kvinnesynet i disse organisasjonene. Det er hårreisende, og av og til er det slik at jeg nesten ikke vil tro det. Jeg studerte med en kjekk ung mann som på fritiden reiste litt rundt på forskjellige bedehus og forkynnte. Han traff en jente som han forelsket seg i. Hun hadde vært gift før, men måtte skille seg pga mishandling. Han jeg studerte med fikk ikke lenger lov til å fokynne for denne organisasjonen pga sitt forhold til denne kvinnen.

Nesten samtidig har den samme organisasjonen møtehelg. De har fått en mann til å stå for musikalske innslag under møtene. Altså han står fremme og synger salmer o.l mellom talene. Denne mannen er dømt for voldtektsforsøk under særdeles skjerpende omstendigheter. På en jente mye yngre enn ham selv. Han har alltid blånektet, men bevisene var såpass sterke at han ble dømt til 1,5 års fengsel. i to rettsinstanser. Dobbeltmoralismen lenge leve.......

Anonym poster: 2fb592fba96e0a33b71e70cfa6a24462

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at det er selvmotsigende? Hvis vi ser på vitenskapen har ingen så langt klart å bevis verken at det finnes en gud eller at det ikke finnes en gud. Siden de aller fleste mennesker er religiøse kan det ikke være så ille at det er et problem for å fungere i et moderne samfunn. Ellers tror jeg flere hadde vært ateister.

Anonym poster: e000672bae0d95271611aaf943ab9f7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...