Gå til innhold

Venninnen min lar ungen sin smake på ALT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen hennes er 7 mnd og uansett hva venninnen min spiser lar hun datteren få. Enten det er pålegg, melkeprodukter (og det ER jo ikke bra!?),

Kake etc.

Stakkars unge tenker jeg, hva er poenget. Hun bare flirer og sier jeg er hysterisk.

Anonym poster: df9cb21da3ba8338d19756fe15831705

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Hva er galt med det?? Som du sier SMAKER, ikke spiser i mengder!

Hun bruker nok sunn fornuft og gir ikke noe som direkte skader babyen!

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Synes egentlig ikke du virker som en spesielt god vennine som sitter å baksnakker henne på nett jeg.

Hva hun gjør med sitt barn er vel mer hennes sak enn din ?

Skrevet

Jeg er enig med deg HI, men så lenge hun holder seg langt unna din unge må hun jo bare få holde på.

Anonym poster: 406c42744c65e8101b75f01eee102b66

Skrevet

du er hysterisk. en smak skader ikke, men kanskje hun slipper å få en unge som er hyper kresen og bare spiser pølser, poteter og ketchup?

leste en gang at abrn må smake/spise ting 7 ganger før de blir vant til smak og tekstur og dermed liker maten. tipper hun gir barnet sitt ett kjempeforsprang!

Skrevet

Ser ikke problemet.

Og det er ihvertfall ikke din sak.

Skrevet

Ser ikke problematikken i det. Så lenge det er snakk om smaking. :)

Skrevet

Nei, du har rett i at melkeprodukter til et syv måneder barn ikke er bra.

Anonym poster: 6635a34e16e62da43f533ff2eb888d8a

Skrevet

Det er du som er hysterisk. Jeg har et barn på 2 år som har hatt spiseproblemer siden fødsel. Ernæringsfysiologen sa hun skulle få smake på alt, uansett hva det var, og da var hun 6 mnd. Så lenge det bare er en smak, så spiller det ingen rolle. Det er heller positivt enn negativt.

Skrevet

Det var da ikke så mye hysteri om dette da jeg ble født tidlig på 90-tallet. Fikk jo smake på hva enn jeg ville, og har masse bilder av at jeg både prøver å gumle små eplebiter, får en liten skje med is eller krem av noe slag, og da var jeg vel en 7-8 mnd og begynte å få tenner. Barna dør da ikke av å få en smakebit av noe, og jeg vil si det er sunt for barn å prøve å smake på ting, for en dag så er det faktisk det de smaker på som de skal spise så hvorfor ikke bli vant til det?

Skrevet

Det er bra for barn å smake mange forskjellige smaker. På den måten lærer de at det ikke er farlig å prøve noe nytt og legger grunnlaget for et sunt og variert kosthold i voksen alder :)

Skrevet

Og jeg angrer veldig på at jeg ikke lot ungene smake på nær sagt hva som helst av mat da de var såpass små. Straffen er at nå har vi unger som er utrolig skeptiske til å smake på nye ting. :-(

For anledningen anonym, gitt.

Anonym poster: 16f30cc77a02dcadd3198680fcd5165e

Skrevet

Så lenge den maten barnet får smake på er variert, og det kun er snakk om små mengder, har det ikke noe å si om det er litt melk i den.

Problemet er at mange foreldre bare lar barna sine smake på søte ting, slik som krem, is, kake, saft, juice, frukt o.l.

Jeg leste en gang et sted at så fort barnet begynner å vise tegn til at det ønsker å smake på den maten det ser, så skal du la barnet smake, så lenge det ikke er snakk om farlige ting, slik som tobakk og alkohol.

Hilsen mor som alltid har latt barna smake på alt, men som har vært litt restriktiv på det søte, og som nå har unger som spiser både fetaost, oliven, sushi, salat, grønnsaker, fisk, kjøtt, korn.

Det eneste de ikke er noe glade i, er potetmos fra pose, pølser og kjøpte boller. Og det går jammen helt fint ;)

Skrevet

Venninna mi gir ungen på 5 mnd bansemums, slå den!

Anonym poster: bf85016e10826d503d2ab46046fb4868

Skrevet

Min er 7 måneder ca og han får smake på alt. Vil ikke ha en super kresen unge som min venninne som bare spiser brød med smør. Unger kan læres til å like alt, men da må de få lov til å smake på ting. De tar ikke skade av smaksprøver.

Anonym poster: 792269b7d4108c70401119190aa0ac90

Skrevet

Lurt å la de smake! :)

Anonym poster: ee71df3fd8a15392e341498f347b4d1e

Skrevet

Her smakes det på alt. Til og med litt is har han fått :-O lever i beste velgående enda;-)

Gjest Anonym sommerbris
Skrevet

Venninnen din har rett her:) du er ganske hysterisk dessverre

Skrevet

Her er jeg faktisk enig med venninnen din. Unger har et "åpent vindu" (ikke mine ord, men hørt fra en barnelege) for nye smaker i en viss periode, og den er fra de er ca 6-7 mnd og noen mnd framover. Da kan man ikke vente med alle smaker til de er over året, eller eldre. Det er jo kun en smak, ikke snakk om et helt måltid.

Anonym poster: 777e593e241702d7208209d5a97b3210

Skrevet

Første her har fått smake på alt siden han var 6 mnd. Han er nå 5 år og spiser ALT! :) Vi koser oss med blåskimmelost- både på brød og som saus. Alt av grønnsaker, alt av middager, alt av frukter. Det er så deilig! Minste får teste alt hun vil, hun får ikke bli kresen hun heller! :)

Skrevet

Syns det høres kjempelurt ut. Smake og spise er ikke det samme. Folk ser rart på treåringen min som spiser fetaost, oliven, røkelaks osv. Smake tidlig har bare gitt oss fordeler. Holdt henne unna kumelk, honning, nøtter og syntetisk gotterier.

Skrevet

Jeg støtter kommentarene over om å la ungene smake på alt så tidlig som mulig. Når det gjelder kumelk har jeg oppfattet det sånn at faren er at kumelka forhindrer jernopptak ( og små unger får lett jernmangel). Det betyr jo at store mengder kumelk kan gi lave jernlager, men smaksprøver osv er ikke farlig? Jeg ser jo at barnemat fra nestle feks inneholder melk ( yougurt fra 6 mndr, fiskeboller fra 8 mndr for eksempel). Så direkte farlig i småmengder er det neppe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...