Gå til innhold

Ikke amme ditt barn mer enn 4-6 mnd sa legen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos en overlege på Ca 60 år. Han anbefalte meg og stoppe å amme mitt barn etter 6 mnd fordi morsmelken inneholder miljøgifter som kan gi barn uheldige virkninger!

Hva slags virkning bjeffer jeg tilbake til legen!

Ja. Allergier, kreft....

Syntes det er vanskelig å forholde seg til en slik påstand. Men igjen, han. virket troverdig, veldig trygg og overbevisende.

Han jobbet med bryst/amming/mammografi.

Noen som har hørt noe lignende?

Føler meg ekkel som gir barnet mitt gift... Liksom "stopp før ungen blir syk!!"

Anonym poster: 35340b9a16edd5f9b9e9317f97f06f2e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er ikkje aleine om å meine dette, og det er eit faktum at mennesker er øverst i næringskjeden og at melka inneheld mykje miljøgifter. Diskusjonen går på om fordelane er større enn ulempene med amming. I noreg er dei fleste av den meining at amming er bra for barnet.

Skrevet

Jeg har hørt noe lignende. Det er ganske allment kjent. En del forskning tilsier at moderne kvinners morsmelk inneholder ganske høye nivåer av miljøgifter, som på sikt kan ha skadelige virkninger.

Det har ikke ført til endringer i den generelle anbefalingen om at amming er bra. Antagelig fordi det ikke finnes voldsomt mange studier som sier dette, og fordi det er vanskelig å vurdere fordeler og ulemper opp mot hverandre når de er såpass diffuse som ved amming (mange andre faktorer som også spiller inn hele tiden).

Det er forsåvidt riktig at det ikke finnes enormt mange og store fordeler ved amming utover ca 4-6 måneders alder.

Anonym poster: 3831a495a79667271413fa2fe83c8b93

Skrevet

Ja, for kupupp inneholder ingen miljøgifter......?!

Skrevet

Jovisst. Men kumelk har stort sett lavere innhold av dette enn morsmelk. Det er nå heller ikke den mest relevante sammenligningen når man snakker om fire-seks måneder gamle barn, med mindre kumelkproteinene som benyttes i morsmelkerstatning drar med seg disse miljøgiftene - det tviler jeg nesten på.

Skrevet

At det var miljøgifter i morsmelken var jeg klar over og er derfor jeg fikk spørsmål om å være med på en morsmelk undersøkelse hvor jeg jevnlig sendte inn prøver av melken min, men jeg har aldri hørt at jeg måtte stoppe ammingen etter 4-6 måneder.

Anonym poster: db66b8e8d7b1cf9836345da9efa37981

Skrevet

Dette med miljøgifter er kjent, men jeg trodde det i Norge var opplest og vedtatt at fordelene ved amming er større enn ulempene/farene med den miljøgiften? De lærde strides da tydeligvis..

Anonym poster: 3339271f57baf350dc662f895b4e8750

Skrevet

Da går han mot de alminnelige helserådene som gjelder både for norge og resten av verden. Det skal ikke en lege gjøre.

Anonym poster: d3c81de267f5bd815763ebc92ac1d87b

Skrevet

Da går han mot de alminnelige helserådene som gjelder både for norge og resten av verden. Det skal ikke en lege gjøre.

Anonym poster: d3c81de267f5bd815763ebc92ac1d87b

Det kan en lege selvfølgelig gjøre om det er faglig begrunnet.

WHO sine råd om amming er basert på hele verden. I veldig mange u-land vil ernæringen bli betydelig dårligere om man bytter ut morsmelk med det andre de har tilgjengelig, samt at hygieneforholdene er såpass dårlige mange steder at amming selvfølgelig er å foretrekke.

Norge har valgt å følge WHO sine råd. Det kan absolutt diskuteres hvorvidt de er helt relevante i et i-land med god hygiene og god tilgang på morsmelkerstatning og annen egnet babyføde. Jeg kjenner flere barneleger som mener at amming er helt fint og flott, men ikke noe man behøver å stresse med - og at det særlig etter ca 4-6-måneders alder ikke finnes de helt store fordelene. Det er dokumentert at gluten kan være greit å innføre for barnet under en "morsmelkparaply," da dette reduserer cøliakirisiko hos de barna som i utgangspunktet er disponerte.

Skrevet

Jeg holder meg legen din, i alle fall delvis. Jeg tror ikke morsmelk bare er positivt, så jeg mener man bør trappe ned fra 6-12 mnd.

Skrevet

Jeg holder meg legen din, i alle fall delvis. Jeg tror ikke morsmelk bare er positivt, så jeg mener man bør trappe ned fra 6-12 mnd.

Men det gjør da de fleste?

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Dette er faktisk helt nytt for meg, jeg har alltid ment og hørt at mm er best for barnet til det nærmer seg året og kan gå over på kumelk.

Når det er sagt, så blir det jo ofte en naturlig nedtrapping fra 6 mnd alder når man begynner med fast føde i tillegg, og også gjerne vann som tørstedrikk.

Jeg kjenner at jeg blir litt matt, det er jammen ikke bare enkelt å orientere seg i jungelen av helseråd - og nå er altså en av få ting alle har vært enige om var bra heller ikke uproblematisk :unsure:

Skrevet

Jovisst. Men kumelk har stort sett lavere innhold av dette enn morsmelk. Det er nå heller ikke den mest relevante sammenligningen når man snakker om fire-seks måneder gamle barn, med mindre kumelkproteinene som benyttes i morsmelkerstatning drar med seg disse miljøgiftene - det tviler jeg nesten på.

Jeg spiser sunt og spiser mye økologisk mat, bruker økologiske kremer og tar chlorella og greens som renser giftstoffer ut fra kroppen via tarmene. Jeg tror det er litt bakventland og tenke at man skal slutte og amme tidlig pga. giftstoffer. Hva med å gjøre en innsats for å minimere inntaket av giftstoffer inn i kroppen?!

Amming er bra!

Skrevet

I følge denne legen fikk man ikke bare giftstoffer pga mat men også luftforurensing, sprøyting av jorder, kremer osv...

Jeg ble helt sjokkert fordi jeg mener som noen skriver her at en lege bør ikke komme med råd som strider helt i mot norske helsevesenets anbefalinger. Jeg spurte ikke om råd ved amming, jeg kom inn pga kul i brystet og ville vite om det var ufarlig! Så kommer han med en tale om amming og hva jeg burde gjøre...

Videre sa han at konsekvens hvis man ammet lenge var mulig større allergier hos barnet og kreft!!

Det er jo helt hinsides all fornuft å si at barna kan få kreft av for lang amming. Og hvis de skulle få det vil man klandre seg selv for å amme for lenge!?!

Jeg fortalte at jeg hadde ammet mitt første barn til kun 6 mnd fordi hun ikke ville lenger... Svaret var at barnet mitt kanskje smakte giftstoffer så sluttet selv ! Særlig !!

Anonym poster: 35340b9a16edd5f9b9e9317f97f06f2e

Skrevet

Alt jeg smører meg inn i er økologisk, jeg farger ikke håret og hårproduktene jeg bruker er øko.

Når jeg i tillegg spiser greens og alger så er mye gjort bare der. Kjøper mye økologisk. Mye er gjort bare der.

Luftforurensing får jeg ikke gjort så me med annet enn å begrense mitt utslipp.

Denne legen har nok ikke vitenskapen bak seg da den viser til færre tilfeller av kreft hos de som blir ammet, og særlig typen blodkreft (barneleukemi). Det er nok heller det at han personlig er overbevist og kanskje ikke har satt seg inn i begge sidene av saken.

Skrevet

Men det gjør da de fleste?

Ja, de gjør jo det. Men jeg har lenge tenkt på dette med at det følger med en del giftstoffer i morsmelk. Derfor er ikke morsmelk bare positivt. Men det har allikevel mer positive sider enn morsmelkerstatning, derfor er jeg for å amme til barnet er rundt 6 mnd. Nå for tiden blir jo morsmelk presentert som rene trylledrikken for babyer. Jeg mener den er overvurdert.

Skrevet

Jeg er ammestøtter!

Ammet til barnet nesten var 2 år. Og det gjør jeg med mine fremtidige barn også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...