Gå til innhold

Hvor mye koster jeg bedriften pr dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som ringevikar i en Bhg. Vår sønn går i denne barnehagen. Styrer sa de kunne bare trekke vekk regning fra det jeg jobbet. Lurer på hvor mye jeg må jobbe for å trekke det vekk. Jeg får ikke lønn men jobber inn regningen.

Anonym poster: 10635cf122b4ee325cb44acf4fd79372

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Er det i det hele tatt lov?? Du må jo regne timer oppimot det barnehagen koster da.

Skrevet

Hvis du hadde en lønn på 150 kroner timen så måtte du lagt på ca 50% for å finne ut hva du koster arbeidsgiver i timen. Når det er sagt så kan jeg ikke skjønne at det skal være lov å gjøre ting på den måten. Regnskapsmessig så blir dette vanskelig og ikke minst skattemessig både for arbeidsgiver og deg. Tilslutt har vi momentet med arbeidsgiveravgift. Nei, tror nok arbeidsgiver må tenke seg om en gang til her.

Anonym poster: eed697cdf6d20a9be68511d618b3f243

Skrevet

Jeg eier en barnehage, og dette synes jeg hørtes rart ut. Synes du skal sjekke om dette er lov (f.eks. arbeidstilsynet eller om du er organisert, ring dem). Det kan hende du synes dette er en grei måte å gjøre det på likevel da. Hos oss ligger timelønn for en ufaglært assistent med 6 års ansiennitet på kr. 143,- pr. time, litt under om mindre ansiennitet, så der har du noe å regne på. Samtidig må arbeidsgiver "legge" av feriepenger (12 % hos oss) og arbeidsgiveravgift (14 %), hvordan styreren i denne barnehagen velger å gjøre dette må jeg sannelig si jeg er usikker på.

Anonym poster: 973261b990f6d6e3e7c4207670017b85

Skrevet

Dette tror jeg blir veldig vanskelig å få til riktig, du skal jo skatte av det du jobber, det skal betales arbeidsgiveravgift og trygdeavgift.

Tror ikke sjefen din har tenkt seg skikkelig om her, eller har hun tenkt at du skal jobbe svart mot å få en redusert regning. Det er ikke lov og du vil tape alle dine trygderettigheter.

Jeg hadde ikke akseptert dette, jeg hadde forlangt lønn og betalt regningen min så alt er i ryddige og lovlige former.

Anonym poster: 896022e16f26f795301548babff09e68

Skrevet

Dette var fiffig! I praksis blir dette svart arbeid. Du står da uten sykepengerettigheter, arbeidsledighetstrygd etc om du skulle være uheldig. I tillegg til at det selvsagt er ulovlig... Det er selvsagt mulig å gjøre dette lovlig, men da blir dere enig om en timesats, også får du enten lønn eller regning avhengig av hvor mye du har jobbet.

At arb.giver har utgifter knyttet til lønn er ikke ditt problem...

Skrevet

De må uansett regne ut lønnen til deg og f.eks trekke av bhg plassen etter skatt er trukket av om dette skal regnes som lovlig! Hva om du blir syk f.eks? Hvordan skal lønnen din regnes ut f.eks? Nei det er ikke lov. Er du organisert så snakker du med fagforeningen din.

F.eks så jobber søsteren min i klesbutikk og kan handle på kreditt, det hun had handlet for når lønnen skal kjøres blir trukket av etter skatt og slike ting.

Anonym poster: 794dd3a5e67f19cf6f196d5f5e258334

Skrevet

Jammen da har du jo ikke krav på sykepenger, feriepenger eller pensjonspoeng. Dette må du ikke si ja til

Anonym poster: 603778ad9476fc0e50fdc3fb830f4306

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...