Gå til innhold

Borettslag - må man søke om å sette opp vinterhage ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er jo egentlig mulig å demontere igjen, og kan anses som en midlertidig installasjon.

Men blir dette som fasadeendring å regne ?

Det er aktuelt på baksiden av huset, der ingen har innsyn.

Og hva med drivhus ?

Husker nabodamen klikket da vi skulle sette opp et huskestativ til 4 åringen. Fordi det ble forankret i jorda, ble det regnet som fast installasjon. Flyttet det til baksiden, og hun var fornøyd.

Hun ville ikke ha sånt bråk på fremsiden.

Fikk egentlig lyst å sette trampolina ved siden av gjedet hennes i stedet (denne tas inn hver vinter, og er ikke fast) , for det er her ungene virkelig tar seg ut. Men droppet det for nabofredens skyld.

Anonym poster: 98412c2a3e801566068ba165f49c1689

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Jeg vet ikke reglementet her, men jeg vil tro det anses som fasadeendring og må søkes styret om tillatelse.

Vet det ofte er veldig strengt i brl, husker selv vi måtte søke om å få bytte ut hekken med et gjerde. Fikk kun lov om gjerdet hadde samme stil og farge som husene.

Skrevet

Så vidt jeg vet må du søke komunen om byggetillatelse, med nabovarsler og hele pakka.

Anonym poster: 071feec7e06f4ce6b0b861a575224a70

Skrevet

Så vidt jeg vet må du søke komunen om byggetillatelse, med nabovarsler og hele pakka.

Det er jo bare en liten firkant, så det må vi ikke.

Folk søker ikke kommunen om å sette opp et lite drivhus ?

Problemet med brl er at det kun er generalforsamling en gang pr år, og det er i februar. Hadde håpet å få satt det opp i sommer, men får undersøke litt mer.

Hi

Anonym poster: e50df9279a52fbe385a71f8f144f717d

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Problemet med brl er at det kun er generalforsamling en gang pr år, og det er i februar. Hadde håpet å få satt det opp i sommer, men får undersøke litt mer.

Hi

Men det er ikke på generalforsamling sånt blir bestemt...?...

Styret skal jo ha et visst antall styremøter ila året.

Nå er jeg bare vara i vårt styre, så jeg kjenner som sagt ikke reglene. Vi er bare 30 leiligheter, men allikevel har styret minst 6 møter i året. Minst!

Jeg vil ikke tro dere vil få avslag om det ikke er av sjenanse for naboene, men å søke styret blir mer en formalitet..

Skrevet

I vårt borettslag er det meste lov så lenge det er fornuftig Og rimeligpog ser bra ut, feks bygge på veranda, men styret må søkes.

Her har de møte hver måned.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Der mamma bor er ingenting lov!! Så kommer vel ann på hvor firkantet de er?

Skrevet

Hi

Allepåbygg på huset, uansett hvor små de er er søknadspliktige. Noen helt små ting slipper du unna med en enklere saksgang på, men om det sitter fast på huset må du snakke med kommunen først. Det gjelder også ting sim for eksempel en terasse som kommer 50 cm opp fra bakken ol. Noen steder kan man ette opp små frittstående konstruksjoner, som et lite drivhus eller et vedskjul på under 12 elle 15 m2, men det er ikke alle steder. Du må uansett passe på at avstanden til huset og til nabogrensen er stor nok (brannforskrift) og at du ikke overskrider utnyttelsesgraden av tomten. I tillegg kommer eventuelle krav og regler i boretslaget.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...