Gå til innhold

Den perfekte familiehunden??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker og skaffe oss et 4 familiemedlem :)

Anonym poster: 5ee5a1933c47a7a1e85e876f3b7bcee9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dalmatiner!

Anonym poster: 3e165e78e36956b8f681697a3132db48

Skrevet

Cocker spaniel? Mamma har engelsk(?) cs, kjempefin og god hund. Hengiven og snill. Utover det har jeg lite peiling på hunder, bortsett fra den mamma har :)

Anonym poster: 38668ec14757a014d7ba86235b5a2a25

Skrevet

Labrador. <3 men vær nøye når dere velger oppdretter, ta kontakt med norsk kennel klubb.

Mange hunderaser er avlet så hardt at de får en del helseproblemer. Det er derfor viktig å kjøpe hund fra en seriøs oppdretter som ikke er "svartelistet". :-)

Skrevet

Vi har bestemt oss for og gå for lagotto! :) for oss, en kjempefin str, passe aktivitetsnivå og den røyter så og si ikke, men må klippes da! :)

Skrevet

Visst dere skal ha hund for første gang, så er raser som "Eurasier" og "labrador" som nevnt over, gode hunder. De har ikke så utfordrende aktivitetsnivå. Og er kjent for å være rolige og gode familiehunder. Googler du litt, så finner du fort lister med egenskaper hos de fleste rasene. Som førstegangs hadde jeg styrt unna hunder som har vaktinstinkt, og jaktinstinkt. Da dette kan være en utfordring å få under kontroll uten riktig tilrettelagt trening for hunden.

Anonym poster: a485e4e7c9054a5e4b1addfc7011e380

Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Venninna mi er hundetrener og hun sier, utrolig nok, at schæferen er den beste familiehunden ;) det hadde jeg aldri trodd selv ;)

Skrevet

Jeg vil ikke anbefale Dalmatiner som over her skriver om du har små unger.

Dette er ganske energiske dyr, Rasehunden trenger mye av trim.

Hundene kan være reservert, varsom og på vakt ovenfor gjester. Kan være noe aggresiv ovenfor andre hunder. Hundene kan være bra for eldre barn.

Skal du kjøpe deg hund, må du først finne ut hvor mye mosjon dere ønsker og legge inn i det.

Om dere vil ha en liten hund, så bjeffer den nok ofte

ALLE hunder kan bli verdens beste. til og med Dalmatiner, noe jeg selv har hatt. Men dei krever mye !

Du må google rundt og les.

Ta gjerne denne testen her, den stemmer for meg.

http://www.klikk.no/foreldre/article729810.ece

Anonym poster: 0603a1ece990f272588eaab27a79c076

Skrevet

Boxer er verdens kjent for og vere det beste familiemedlemmet.

Den passer på familien sin som ingen andre.

Men den blir jo stor og sterk, så litt kjedlig om ungene vil gå tur med den.

Anonym poster: 0603a1ece990f272588eaab27a79c076

Skrevet

Ser det anbefales schæfer, men der er jeg ikke enig. schæferen er en enmanns person og kan bli veldig territorial ovenfor den han ser på som sjefen i familien. I vår familie (tanter, onkler, foreldre, søster) og omgangskrets finnes det seks schæfere og alle uten unntak blir stresset og ikke til å stole på når mitt barn på to år nærmer seg de som regnes som sjefen i flokken til hver enkelt hund. Ingen har gjort henne noe, men de har en oppførsel som ikke akkurat gir meg grunn til å stole på dem (og før noen roper opp om at hund og barn aldri skal være alene så er selvfølgelig datteren min aldri alene med hverken dem eller vår hund). Når jeg og min mann skulle skaffe oss hund lette vi etter en rase som var tålmodig, rolig, krevde litt aktivitet mm og valget falt på Golden Retriver. Ikke den hunden vi egentlig ønsket da vi egentlig ville ha schæfer begge to, men etter å ha vært barn i familie med schæfer begge to var vi skjønt enige om at det ikke var det smarteste valget.

Anonym poster: 9c81006924dd77b6d78a71ff35d80c7c

Skrevet

Pappa hadde to schæfere. Den ene var den perfekte familiehund. Han var leken og god. Den andre schæferen, ei tispe, hun var helt forferdelig å være i hus med. Jeg torde til slutt ikke gå på besøk til pappa sin samboer, dersom pappa ikke var hjemme. Hun var en skikkelig enmanns-hund. Jeg var redd henne. Det skal sies at den hunden var egentlig en utstillingshund, som pappa overtok. Hun hadde aldri vært vant til å være i stua med mennesker, hun hadde et rom alene som hun fikk være på. Så til hundens forsvar var den nok ikke helt sosialisert heller i familiesammenheng...

Anonym poster: 38668ec14757a014d7ba86235b5a2a25

Skrevet

Boxer er ikke så egnet. Mange boxere blir svært sjalu. Og blir lett fornærmet. At en rase er leken betyr ikke at de passer rundt barn.

Anonym poster: 40e3b3812de069bf4aa79e4101743ba1

Skrevet

Jeg tror egentlig at de fleste raser kan bli veldig gode familiehunder, det gjelder bare å få de mens de er valp, så kan du forme de stort sett slik du ønsker, med tanke på lydighet, trygghet, sosialisering osv osv.. Men noen har selvfølgelig et hardere gemytt og trenger derfor dressur i større grad enn de lettere hundene.

Så kommer de jo en del an på hva dere ønsker å bruke hunden til, hvor aktive dere er, hvilke interesser dere har, hvordan dere bor, etc.

Er dere litt late eller har ofte litt dårlig tid så ikke sats på en hund med jaktinnstinkt f.eks.. De blir ofte urolige og rastløse om de ikke får nok trim, og vil fremstå som stressede og litt slitsomme..

Små raser bjeffer ofte mer enn de større, men krever selvfølgelig mindre trim og plass enn de store.

Bruk ialllefall god tid på å tenke igjennom hunde anskaffelsen, dette er et dyr dere skal ha ansvar for i +/- 10-12 år, og er som et barn som aldri blir voksen, for hunden trenger deres hjelp hele livet.

Og for all del ikke gå i fellen av å kjøpe en valp fordi den er sååååååå vakker som liten..... :-)

Lykke til. :-)

Skrevet

Jeg hadde kjøpt Biscon Frise. Har denne hunden selv, og den er kjempe snill og grei. Den røyter heller ikke, og det er et stort pluss! Den er også egnet for barn og voksne med allergi. Vi har en hann, som heter Lukas :)

Anonym poster: 880bf5deeeedb4fbf440aacab55ecbb3

Skrevet

Hvis ungen ikke er for voldsom vil jeg anbefale whippet. Raske, morsomme, vennlige, snille, elsker å leke, ungen kan gå tur med dem, krever lite. Men har man en brutal unge ville jeg gått for noe mer robust (eller helt ærlig, droppet det. Unger uten dyretekke er skummelt i kombinasjon med dyr).

Schæfer ville jeg ikke tatt, man kan være heldig, men jevnt over trenger de masse trening for å fungere og trives. Dersom man faktisk trener den som lavinehund, politihund, agility, lydighet eller noe vil den nok være en fin familiehund i tillegg, men de er arbeidshunder, ikke kosedyr, og kan bli destruktive hvis de ikke får en oppgave i livet. Så kommer an på hva du legger i familiehund, da tenker jeg en hund som ikke skal gjøre noe annet enn å kose, leke og være turkamerat.

Skrevet

Jeg vil også anbefale whippet. Selv har jeg italiensk mynde, og han er litt for liten og "skjør" - heller ikke spesielt glad i barn fordi de blir litt for voldsomme for han. Neste gang blir det whippet her i huset. :)

Skrevet

du vil få like mange forslag som der finnes raser.... se heller på familiens behov og ønsker ang størrelse, pels type, aktivitetsnivå osv. i stedet for å tenke "perfekte familiehund" fordi du da fåt forslag basert på enkelt hunder ("vi hadde den søøøøøøteste og snilleste dobermann ever!" trenger ikke å bety at alle dobermann hunder er like snille og greie...)

Skrevet

Flere av hundene nevnt over er ikke kjent som gode familiehunder! Enhver synes best om sine barn ;) Skriv en liste over ønskede kvaliteter, størrelse, pelsstell, aktivitetsnivå, div instinkter som er typiske for forskjellige raser, hvor mye alene den må/kan være, hvor mye mental trening den trenger for å trives, dominans ovenfor andre dyr osv osv. Lån en rasebok og stryk ut alle som ikke passer inn i kvalitetene. Ta så kontakt med oppdretter og hør hva de tenker ang rasen dere har funnet og hva dere kan tilby. Husk at det er vel så viktig for hunden å komme til riktig familie som det er for dere å finne riktig hund.

Ta alderen på barna med i betraktning også. Kan de bidra med turgåing? Skal du ha flere barn? Isåtilfelle kan det være lurt å vente og de hva man faktisk har tid og overskudd til. En hund lever gjerne i 12-18år, det holder ikke at det passer bra akkurat nå.

Lykke til!

Skrevet

Uten tvil dobermann :-)

Anonym poster: 04e1c79e482b986429e67cd0ec3842b4

Skrevet

Kommer alltid rekende en masse kjerringer som anbefaler doberman, rottweilere og bullterriere på disse trådene.

Det er jo ikke uten grunn at folk i tvilsomme og kriminelle miljøer tiltrekkes slike raser.

Skrevet

Kommer alltid rekende en masse kjerringer som anbefaler doberman, rottweilere og bullterriere på disse trådene.

Det er jo ikke uten grunn at folk i tvilsomme og kriminelle miljøer tiltrekkes slike raser.

Du kan jo ikke samenligne dobermann med kamphunder :-(

Dobermann sloss jo ikke! De er gode aktive hunder som er snille med alle :-) ta å les litt om de da vel!

Og at noen kriminelle har slike hunder,har jeg faktiskt aldri hørt om ... Derimot eng.staff og bullterrier osv JA det har kriminelle!!

Skrevet

Jeg har hatt schæfere og andre raser med vaktinstinkt. Nå har jeg Labrador, og i forhold til de andre jeg har hatt, er han så enkel! Har aldri hatt en valp som var lettere å oppdra, og som har vært så grei som han! Det er en rase det er vanskelig å mislykkes med, samt at den er kjent for å være blid og omgjengelig. Derfor er det en rase som passer til mange.

Labradoren har masse energi, og trenger både fysisk og mental trening. Den kan være svært vilter som valp og unghund, men igjen...her er kommer oppdragelse inn, og der er den som sagt enkel.

Skrevet

Dobermann sloss jo ikke! De er gode aktive hunder som er snille med alle :-) ta å les litt om de da vel!

Og at noen kriminelle har slike hunder,har jeg faktiskt aldri hørt om ... Derimot eng.staff og bullterrier osv JA det har kriminelle!!

Klippet ut av link.

Forskrift 25. oktober 1991 nr. 718 regner opp hvilke hundetyper som uten videre regnes som farlige hunder etter kamphundloven: Pitbullterrier, fila brasileiro, Tosu Inu og dogo argentino. Om en hund av annen type enn forskriften nevner, f.eks. rottweiler, schäfer, dobermann eller amerikansk staffordshire terrier, anses som en farlig hund, avhenger altså av en konkret bedømmelse av den enkelte hunden.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/regpubl/otprp/20022003/otprp-nr-48-2002-2003-/15.html?id=173055

Anonym poster: 40e3b3812de069bf4aa79e4101743ba1

Skrevet

Ikke kjent for å være noen nybegynner-hund heller da? Kan være på vakt og dominant ovenfor andre hunder. Regner med HI ikke har veldig mye erfaring med hund siden hun spør etter raseanbefalinger her.

Forøvrig er jeg enig med begge dere, stusser på at disse rasene stadig dukker opp i slike tråder hvor folk spør etter familiehunder. Det blir ikke en typisk familiehund/førstegangshund bare fordi noen tilfeldigvis har dem som familiehund.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...