Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Etter å ha vært studenter i mange år fikk samboer og jeg endelig kjøpt oss hus nå i vinter. Da vi skulle bestemme oss for type lån, nedbetalingstid osv kom min mamma med en kommentar. Hun mente vi burde sette lånet på max antall år og heller leve godt og kose oss. Hun sa at min søster og jeg en dag kommer til å arve 7-8 millioner fra pappa og henne og at vi derfor uansett kommer til å bli gjeldsfrie en dag. Er dette noe dere tok med i betraktningen da dere ordnet med lånene deres? Hadde det ikke vært for at hun sa dette selv ville det selvsagt aldri falt meg inn å tenke i de baner, rett og slett fordi jeg ikke klarer å se for meg et liv uten foreldrene mine. Vi satt ikke lånet på max antall år og lever godt med den økonomien vi har i dag, men skulle vi hørt på henne så vi fikk spart enda mer penger?? Eller kommer nedbetaling av lån før slik sparing uansett hvordan det ser ut i fremtiden? Anonym poster: 8243dd9097925cec60b41b72a34b7631
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Vi har ikke tenkt på arv når vi har tatt opp lån og kjøpt hus (ikke mer enn at vi fikk litt forskudd på arv fra mamma og pappa). Jeg håper mamma og pappa lever veldig mange år til sånn at jeg uansett har betalt ned lånet mitt når jeg arver dem. Vi kjøpte hus da jeg var 27 år, da var mamma 57 år og selv med 30 års nedbetalingstid er det sannsynlig at hun fortsatt lever når huslånet vårt er nedbetalt. Mammas mor levde til hun var nesten 90år, til tross for at hun røykte konstant og ellers levde ganske usunt... Anonym poster: 31212c43b5614fac9406ae278706a615
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Nei det tar vi ikke hensyn til. Pappa er god for mange millioner, men det hjelper ikke meg. Han har nok gjort meg arveløs innen den tid
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Synes ikke man kan satse på arv. Mye kan skje, dere er jo ikke garantert en slik arv, selv om det er sannsynlig at dere vil arve en del om forhåpentligvis (veldig?) mange år. Det er jo en stor ulempe for dere å betale veldig lite på et lån dersom dere feks velger å flytte etter kun noen få år. Man vet jo aldri hvordan boligprisene blir, men de kan jo stagnere eller gå ned, og med da lite nedbetalt så kan dere gå i underskudd ved et salg. Nedbetaling av boliglån er jo sparing, og dere sparer jo også på å betale det ned på kortere tid fordi en lengre nedbetalingstid vil føre til (mye) høyere rentekostnader. Dvs totale utgifter er større ved lengre lånetid. Anonym poster: 2e49f96240bead49a60771f52226a202
Virginia. Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Moren din mente kanskje at dere ikke bare skulle spare, men også bruke litt penger på å kose dere mens barna bor hjemme og er små? Når en kjøper bolig tar en uansett ikke opp mer lån enn en kan betjene akkurat nå, men mange opplever jo en stor verdistigning gjennom årene, og mange eldre ender i våre dager opp med å da låne på boligen på ny med prisstigningen som sikkerhet for å finansiere forbruk og reiser. Akkurat det kommer nok ikke dere til å måtte gjøre for å leve godt som pensjonister, dersom dere vil arve så pass mye senere .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå