Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 ...jeg trenger tips og råd ang min sønn på 8 år. Han er medisinert med Equasym 20 mg daglig. Men den funket litt i starten, men nå etter 1,5 år på medisin har den ingen virkning lenger :-( Han har masse uro på skolenbenken, detter fullstending av norskfaget (matte er enkelt for å finne noe positivt), sliter med å lese, han har ingen venner, null impulskontroll og mye sinne :-( Får så vondt av han, bare kranging med jevnaldrende på skolen, er alene alle hverdager etter skole, ingen som vil leke med han i helgene... jeg vil bare hans beste! Hva kan jeg gjøre for å bedre livet for han?? Har forsøkt Ritalin også, men da ble han apatisk og lukket seg inne. Han sier selv at medisinen ikke fungere nå... :-( Han han ikke hjelpelærer på skolen, da PPT mener han ikke kvalifiserer til det. Noen tips & råd å komme med til en fortvila mamma?? Anonym poster: 5f2a607a14c7690fa4387cccdd97ce84 Anonym poster: 5f2a607a14c7690fa4387cccdd97ce84
Gjest SHOC Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Ta kontakt med legen som har foreskrevet medesinen og si at den ikke har effekt, forhåpentligvis vil det være et annet preperat som har bedre effekt. Har dere søkt om støttekontakt? En som kan finne på ting med barnet på barnets premisser. Kanskje PPT eller BUP kan hjelpe. Håper du får hjelp raskt, ikke noe greit å se at barnet ditt har det vondt
Donna1 Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Hei. har en med adhd. send meg gjerne pm litt lettere å skrive der
Postman Pat Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Jeg har også et barn med diagnoser og problemer. Det meste har vi klart å løse nå. Send meg gjerne en pm så skal jeg fortelle mer Hilsen sliten mor som endelig ser lys i enden av tunnelen
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Uff, det der høres ut som en forferdelig situasjon. Jeg ville gjort følgende: 1. Innkalt både lærer og avdelingsleder til nytt møte der du forklarer situasjonen og din fortvilelse. Skolen har plikt til å gjøre sitt beste for at alle elever skal trives. Også din sønn. Få hjelp til å lage en plan. 2. Hjemme kan dere øve på sosial trening. Det er tidkrevende, og ikke minst frustrerende i starten fordi det tar veldig lang tid før man ser resultater. En måte å gjøre dette på er å ta tak i en helt konkret situasjon fra den dagen der han ble sint og kom i en konflikt. Gå baklengs gjennom hva som skjedde. Bruk tid på hver hendelse og få med så mange detaljer som mulig, still spørsmål som: "Ok, og hva skjedde rett før det da?", "Hva sa xx når xx gjorde slik da?". Når dere kommer til det kritiske punktet der alt gikk galt for sønnen din, så stopper du opp, og så kan dere sammen diskutere hvordan han kunne ha handlet anderledes. Se om han selv har forslag når han nå i ettertid er rolig og mer reflektert, om ikke hjelper du ham litt, f.eks: "Ok, så når xx sa det, så skubbet du bare litt til ham fordi du begynte å bli sint. Hva om du en annen gang heller snur deg og går litt unna?". Ved å ha mange slike samtaler vil gutten din bli litt og litt flinkere til å takle situasjoner fordi du gir ham verktøy til det. 3. Finn ut om det er noen foreldre du kan alliere deg med. Er det noen barn gutten din liker ekstra godt? Kanskje dere kan invitere dette ene barnet hjem og så følger du veldig godt med slik at det ikke oppstår noen konflikter mellom din gutt og dette barnet. Øv gjerne litt med gutten din på hvordan man leker med andre ved å trene opp på deling av leker, forskjellen på morsomt tull og irriterende erting osv. Anonym poster: 1461b9a19467b8d30262525d789c7df6
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Takk for gode råd! Sønn min har 2 gutter han gjerne vil leke med, men dem vil ikke leke med han :-( har invitert dem hit før, men dem vil ikke komme lenger :-( Støttekontakt har vi ikke søkt om, kan man det altså? Vi er jo 2 foreldre her og prøver å ta han med på ting selv, vi er ofte på kino f.eks, det elsker han. Tivoli o.l. går sånn passe bra, det går ofte trill rundt for han tilslutt også ender det opp med sinne hvis vi f.eks skal dra etter 6 timer i en park.... Legen er kontakten, har fått time om 3 uker :-( Anonym poster: 5f2a607a14c7690fa4387cccdd97ce84
MissZanta Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Hei! Vi økte fra 20 mg til 60 mg, du kan gjerne sende meg en pm
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 PM er sendt til alle dere som har skrevet at jeg kan sende dere det :-) Anonym poster: 5f2a607a14c7690fa4387cccdd97ce84
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 mulig du bør prøve ett annet preparat,når jeg bytta medisiner på min,så kontakta jeg fastlegen,som snakka med de som satte diagnosen,så prøvde vi ut ny medisin.hadde conserta før,nå har vi ritalin depo.Les også litt på:nasjkomp.no og skaff gutten støydempende høretlf,da kan han ta på de om han kjenner han blir stressa av unnødige lyder rundt han..som: klokka,,kjøleskap,småprating,biler,fuler ol Anonym poster: 4e8cf2e9337f2468f1042ccddc2c2f81
Verbena Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Må bare sende pm til meg også om du vil. Krev hastetime hos legen. Det går utover sønnen din hver eneste dag og alle dager han går sånn er en dag for mye. Lærer, rektor, spes.ped ansvarlig på skolen kan hjelpe deg å presse på. Og om han har gått på samne dose medisin i 1,5år så er det på høy tid å øke denne, de skal justeres etter vekt og så lenge han ikke har stått stille i vekt så er det ikke rart at effekten ikke er der lenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå