Renate81 Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 I forhold til de to første? Er så spent, termin om seks uker med nr 3, og lurer på hvor stor forskjell dere opplevde på fødslene?
Plutselig_gravid Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Nr 1 var lang og komplisert. Nr 2 var kort og heftig Nr 3 var litt sånn teknisk, der jeg styrte alt selv. Fikk fødselsangst så jeg fikk epidural før riene egentlig begynte å bli vonde. Fikk så fulle doser at jeg ikke hadde smerter overhodet før utdrivingen Bestemte selv når de skulle ta vannet osv. Jeg drøyde fødselen med vilje for å si det sånn. Tok vel 9-10 timer, men kunne sikkert tatt 5 timer hvis de fikk bestemme. Uansett hadde fødselen sikkert vært en mellomting mellom fødsel 1 og 2 når det kommer på lengde.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Fødsel nr. 3 var første hvor jeg rakk å få epidural - o himmel ....- for en lettelse. Krevde derfor å få dette også på fødsel nr. 4 :-) Anonym poster: 594d64898205c16f034823eefb24257a
Renate81 Skrevet 24. april 2013 Forfatter #4 Skrevet 24. april 2013 Med første min ble jeg satt i gang, tok litt tid, men helt ok fødsel. Nr to var enda bedre, gikk litt kjappere men kom av seg selv. Nå er mannen på sjøen når termin kommer, og jeg er redd nr tre kommer raskere så han ikke rekker å komme hjem til gutten blir født.. Men da er det kanskje håp da? Flere?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Nr 1. Keisersnitt på termindato - stor baby og liten mamma. Nr 2. I gangsatt på termindato, tok et døgn før det startet og måtte ha drypp i ganske store doser for å få framgang. Måtte ha epidural fordi smertene og stormriene tok knekken på meg. Selve fødsel tok 5 timer. Nr 3. Kom som en liten overraskelse ei uke før termin. Flott fødsel. Slimproppen gikk torsdagen. Riene startet i det små sent på kvelden lørdag og økte i styrke utover morgenen søndag. Klokken var vel ca 12 på dagen før de begynte å bli litt vonde, og skikkelig vondt ble det ikke før siste timen. Tid til å hvile godt mellom riene hele tiden, så jeg var i storform rett etter at babyen var ute. Anonym poster: 1f78ee87257575f01dd5b7309ae2340a
Urwa Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Nr 1 var lang og komplisert. Nr 2 var kort og heftig Nr 3 var litt sånn teknisk, der jeg styrte alt selv. Fikk fødselsangst så jeg fikk epidural før riene egentlig begynte å bli vonde. Fikk så fulle doser at jeg ikke hadde smerter overhodet før utdrivingen Bestemte selv når de skulle ta vannet osv. Jeg drøyde fødselen med vilje for å si det sånn. Tok vel 9-10 timer, men kunne sikkert tatt 5 timer hvis de fikk bestemme. Uansett hadde fødselen sikkert vært en mellomting mellom fødsel 1 og 2 når det kommer på lengde. Slo de av epudiralen før utdrivnigen ??
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Fødsel nr 1: 32 timer,laaaang,vond og tung :-/ Fødsel nr 2: 12 timer,intense rier,vond men ikke så tung! Epudral(deilig)! Fødsel nr 3: 2 timer,fryktelig vondt å intens,fikk ikke slappet av mellom riene! Men var raskt over :-) Anonym poster: f050724940201e0a0564ae285066ba43
Superdolly Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Fødsel nr tre ble styrtfødsel. Rakk såvidt inn på sykehuset, men bare fordi jeg våknet av at vannet gikk, og riene begynte ikke før vi var nesten framme på sykehuset. Jeg var nesten litt forberedt på at det ville bli slik, da fødsel nr en tok 7 timer og fødsel nr to tok tre timer. Jeg antok derfor at fødsel nr tre ville gå enda fortere. Og det viste seg å stemme.
Gjest MaJo0812 Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 (endret) Nr 1 var lang og komplisert. Nr 2 var kort og heftig Nr 3 var litt sånn teknisk, der jeg styrte alt selv. Fikk fødselsangst så jeg fikk epidural før riene egentlig begynte å bli vonde. Fikk så fulle doser at jeg ikke hadde smerter overhodet før utdrivingen Bestemte selv når de skulle ta vannet osv. Jeg drøyde fødselen med vilje for å si det sånn. Tok vel 9-10 timer, men kunne sikkert tatt 5 timer hvis de fikk bestemme. Uansett hadde fødselen sikkert vært en mellomting melloom fødsel 1 og 2 når det kommer på lengde. Slo de av epudiralen før utdrivnigen ?? tror de alltid gjør det, opplevde også det. Epidural er vel bare for å lindre åpnings rier, utdrivningen er jo vond lenger ned på en måte. Endret 24. april 2013 av MaJo0812
Plutselig_gravid Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Nr 1 var lang og komplisert. Nr 2 var kort og heftig Nr 3 var litt sånn teknisk, der jeg styrte alt selv. Fikk fødselsangst så jeg fikk epidural før riene egentlig begynte å bli vonde. Fikk så fulle doser at jeg ikke hadde smerter overhodet før utdrivingen Bestemte selv når de skulle ta vannet osv. Jeg drøyde fødselen med vilje for å si det sånn. Tok vel 9-10 timer, men kunne sikkert tatt 5 timer hvis de fikk bestemme. Uansett hadde fødselen sikkert vært en mellomting mellom fødsel 1 og 2 når det kommer på lengde. Slo de av epudiralen før utdrivnigen ?? Jeg husker ikke helt. Epiduralen funker vel ikke på smertene nedentil, så regner vel egentlig med at de skrudde den av da riene gikk over til pressrier og jeg hadde full åpning. Det gjorde i hvert fall inni i granskauen vondt da baby satt fast i noen rier. Hadde jeg fått pudentalblokade hadde jeg født helt uten smerter Den tar knekken på utdrivingsmertene.
Urwa Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 Nr 1 var lang og komplisert. Nr 2 var kort og heftig Nr 3 var litt sånn teknisk, der jeg styrte alt selv. Fikk fødselsangst så jeg fikk epidural før riene egentlig begynte å bli vonde. Fikk så fulle doser at jeg ikke hadde smerter overhodet før utdrivingen Bestemte selv når de skulle ta vannet osv. Jeg drøyde fødselen med vilje for å si det sånn. Tok vel 9-10 timer, men kunne sikkert tatt 5 timer hvis de fikk bestemme. Uansett hadde fødselen sikkert vært en mellomting mellom fødsel 1 og 2 når det kommer på lengde. Slo de av epudiralen før utdrivnigen ?? Jeg husker ikke helt. Epiduralen funker vel ikke på smertene nedentil, så regner vel egentlig med at de skrudde den av da riene gikk over til pressrier og jeg hadde full åpning. Det gjorde i hvert fall inni i granskauen vondt da baby satt fast i noen rier. Hadde jeg fått pudentalblokade hadde jeg født helt uten smerter Den tar knekken på utdrivingsmertene. Jg har prøvd begge deler. Md fødsel nr 2 lot de epudiralen være på under utdrivningen. Kjente absolutt ingen smerter Mn med nr 3 slo de av epudiralen rett før utdrivningen. Og dt var mildt sagt "vondt" Nå md nr 4 skal jg mase mg til at de ikke må slå dn av. Har samtale md jordmor i morgen
Husbygger Skrevet 24. april 2013 #12 Skrevet 24. april 2013 Nr. 1 tok ca 21 timer fra vannet gikk og riene startet til gutten var ute, 2 timer med pressrier. Gutten ble tatt med vakum fordi han var stjernekikker og hadde navlestrengen 2 ganger rundt halsen. Han er født 10 dager før termin. Nr. 2 tok 8 timer fra første ri (vannet gikk 4 timer før), til han var ute. Han var også stjernekikker. Han er født 22 dager før termin. Nr. 3 tok 30 min fra første ri til hun var ute, hjemme på badet med pappaen og ei venninne som jordmor og jordfar.
Renate81 Skrevet 24. april 2013 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2013 hmmmm... ser ut som at mange sin nr 3 kommer kjapt.... hjelpes...
Pixy Skrevet 24. april 2013 #14 Skrevet 24. april 2013 Samme som nr 2. Kjapp og vond... Synes det var mye lurerier før fødselen var i gang. Ingen rift med nr 3, har ellers blitt både klippet og revnet. Barn nr 3 var minst.
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 24. april 2013 #15 Skrevet 24. april 2013 Nummer 1: Lang og slitsom, var vel på sykehuset i ca 2 døgn før datteren var ute Nummer 2: Var på sykehuset kl 22, baby ute kl 1. Intens men til å bære. Nummer 3: Igangsatt fødsel, fikk ikke skikkelige rier som varte lenge nok til å gi åpning. Baby var ute en gang på morgenkvisten. Ga opp og hylgråt i 4-tida og fikk epidural. Egentlig den kjipeste fødselen, følelsen av å ikke greie det var vond..
mamma'n til 2 :) Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 Nr 1: slimproppen gikk onsdag formiddag 2 uker over termin, første ri onsdag kveld rundt 19.30, fødte uten smertestillende kl 04.53 og måtte sy 7 sting. Nr2: ble satt i gang en uke før termin med ballong mandag kveld. Var overhodet ikke moden. Tirsdag rundt 10 tok de vannet. Første ri rudt 12, fikk drypp rundt 12.30. Brukte lystgass og akupunktur, men det hjalp ikke noe. Fødte kl 15.37. Revnet ikke. Nr 3: 8 dager med maserier. Innlagt første dagen, men ingenting hendte selv med 4cm åpning. Sendt hjem. Fortsatte med maserier som på dag 7 ble uutholdelige. Ble innlagt rundt kl 3 på natta. Badekar, akupunktur og lystgass i lange baner, men hjalp ikke noe. Tok vannet rundt kl 15 på dag 8, kraftige rier og rask åpning. Spinalbedøvelse ca kl 16.15, fødte kl 16.33 uten smerter. Revnet ikke. En uke over termin.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #17 Skrevet 24. april 2013 Nr 3 var rolig og avslappet, men likevel også den kjappeste og den vondeste utdrivningsfasen. Reiste til sykehuset straks jeg forsto at fødsel var i gang, og slapp stresset med sterke rier i bilen denne gangen. Fikke heldigvis lov til å bli og ble skikkelig oppvartet på ei nesten tom fødeavdeling. Ingenting skjedde den natta, vi fikk sove og hvilt oss. Men SÅ plutselig økten intensiteten, og etter det var barnet ute på under 2 timer. Synes jeg hadde få, men veldig effektive åpningsrier. Pressriene var derimot vonde. Nest største barn. Fikk for en kort stund kjenne på panikkfølelsen av at det ikke var noen fremgang, var så vondt at jeg ikke "orket" å presse skikkelig. Da jordmor begynte å mumle om "klippe" , "vakum" og andre skumle ting kom heldigvis viljen tilbake og -vips- så fikk jeg trøkka ut ungen likevel, gitt! Følte meg mer ødelagt nedentil denne gangen i forhold til de to første, men det holdt med noen få sting, og etter et par ukers tid var jeg normal igjen. Anonym poster: ed0a31e8d632506796bb8b5240a323fb
chrisallic Skrevet 24. april 2013 #18 Skrevet 24. april 2013 Nr 3 ble født hjemme i stuen med pappaen som jordmor.Ufrivillig fordi jordmødrene sa jeg måtte vente til riene ble så vonde at jeg ikke ville være hjemme mer...........
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #19 Skrevet 25. april 2013 Helt forferdelig. Omtrent like ille som første, bare litt kortere tid med smerter. Fødsel nr to var kjapp og grei. Anonym poster: a5c108d08db9bfe2df9ee1483b8e03bd
Gjest Thunder Road Skrevet 25. april 2013 #20 Skrevet 25. april 2013 Min tredje fødsel var kjappest, minst vond og tre uker før termin (de andre to var 1 og 2 uker før). Drømmefødsel!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2013 #21 Skrevet 25. april 2013 Jeg føder store barn og alle fødslene har vært tunge og kompliserte på sitt vis. Første endte med sugekopp, klipping og revning fra A til Å, mistet mye blod, fødselen varte i nesten to døgn og jeg var helt kaputt etterpå. Andre fødsel varte i bare 16 timer, men endte i fastsittende skuldre og det ble litt dramatisk. Ungen satt fast litt for lenge og endte på nyfødtintensiven i 2-3 dager. Men alt gikk bra, jeg fikk bare et overfladisk lite skrubb og trengte ikke sy. Tredje fødsel varte bare i 9 timer og var den som var minst slitsom for meg, jeg var i god form etterpå selv om jeg måtte sy litt. Men ungen var 4858 g og skuldrene satt bom fast i mitt bekken. Hun satt så fast at det ble veldig skummelt, de måtte brekke henne løs og hun ble ganske hardt skadet av medfarten. Hun var livløs og pustet ikke, men de fikk fort liv i henne og hun fikk ingen hjerneskade heldigvis. Men skaden i nakke, skulder og arm som hun fikk da de brakk henne løs må hun leve med resten av livet, hun har veldig nedsatt funksjon i den ene armen. Men som sagt den fødselen som var minst slitsom for meg, hadde hun veid en halvkilo mindre hadde den nok vært helt perfekt for henne også. Anonym poster: 8223987c71d63aeb5e7deb1286e46232
Gjest Antarctica Skrevet 25. april 2013 #22 Skrevet 25. april 2013 De 3 fødslene hadde mye til felles. Nr 3 gikk ikke veldig fort akkurat, men litt fortere enn de 2. Men de hadde til felles at de hadde en lang "dødperiode" (rier stoppet opp) på flere timer.
ROFL Skrevet 25. april 2013 #23 Skrevet 25. april 2013 Nr.1 kom 10 dager på overtid, etter en uke med masrier. Jeg ble innlagt på sykehuset med 4cm åpning i fem-tiden på ettermiddagen. Babyen kom etter 90 min med pressing rett før 3 på natten og da var jeg helt ferdig. Nr.2.: Overtidskontroll 9 dager over viste en stor baby, jordmor strippet meg og sendte meg hjem med time til igangsetting dagen etterpå. Jeg gikk hele natta med masrier, og da jeg kom til sykehuset dagen etterpå hadde jeg 5cm åpning. Jordmor tok vannet og etter 3(!) forferdelige åpningsrier fordelt på 2 timer hadde jeg tre enda verre pressrier og fødte en gigantbaby. Nr.3: Jeg gikk til vekstestimering ukentlig de siste ukene av svangerskapet. Og siden denne babyen også var over gjennomsnittet ble det besluttet å sette meg igang på termindato. Jeg var moden, og hadde to cm åpning, så de satte en pille på meg. Timene gikk, men ingenting skjedde. Etter en kontroll ble det besluttet å sette enda en pille. Dagen gikk fremdeles uten noe action. Magebeltet målte kynnere, men ingenting kraftig eller regelmessig. i åttetiden på kvelden sjekket jordmor åpning, og den var fremdeles 2 cm, så hun satte på magebelte for å måle rier og planla å gi meg den tredje pillen. Mens jeg lå der begynte jeg å skjelve og fryse, og registreringen viste rier som for meg føltes som en lang som aldri slapp. Hun sjekket åpningen og den var 5cm, så da tok hun vannet istedet for å gi meg flere piller. Hun fant fram alt til fødsel, og kommenterte til mannen min at dette kan gå fort. Så sa at hun skulle ut av rommet for å hente noe. I det hun var på vei ut døra satte første pressrie inn, så hun kom løpende tilbake, 2 trykk etterpå hadde jeg babyen i armene. Det hele tok under 45min, og var en drømmefødsel.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 25. april 2013 #24 Skrevet 25. april 2013 Nr 1 og 2 var nesten identiske og varte i 12 timer fra jeg ble lagt inn på sykehuset. Litt komplikasjoner også, men det ordnet seg kjapt Nr 3 var et helvete Det meste gikk galt, måtte også ligge 1 uke på sykehuset med han. Var litt dramatikk før han kom ut også. Ca 14 timer fra start til slutt. Nr 4 derimot, der var alt over på 2 timer. Hun bare seilte ut og vi rakk ikke få sukk for oss engang der oppsto derimot problemene etter Føllingtesten. Så det har vært litt styr med alle 4
Major HotLips Houlihan Skrevet 25. april 2013 #25 Skrevet 25. april 2013 Jeg troddefødsel nr tre skulle være kjappere og lettere enn de forrige, men den gang ei. Den tok lengre tid enn nr to, var vondere og endte med at baby ble tatt med sugekopp pga dårlig fosterlyd og hun lå så høyt oppe. Men fortsatt helt overkommelig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå