Gå til innhold

Nyfødt som ikke sover..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg sliten..Han er 13 dager idag.Han har ikke sovet mer enn en liten halvtime siden kl 11 idag..Han har fått pupp i allefall hver andre time..Men han sovner aldri ordentlig..Han pleier å sove 3-4 timer i mellom mat..Jeg vet jo at de plutselig krever mer mat oftere..Men som dette?Når han er våken ligger han å titter å sier "eh eh"..Det er ikke pupp han vil ha hver gang..Er det farlig eller noe om han ikke får sovet?Eller er det kanskje bare en sånn dag..?

I tillegg stresser han så med å få i seg maten at han hoster og harker og gulper overalt..Han sluker maten..Blir redd for at han skal sette alt i vrange og ikke få puste..Jeg er supersliten tar veldig gjerne i mot tips osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er min hver dag! Sover kun i vogna hvis vi går tur, ellers sover han minimalt på dagtid. Har bare akseptert at jeg kommer til å være sliten fn stund fremover...

Skrevet

Vi har en vogn inne, vi, som vi rugger på for at babyen skal sove. Og så har jeg elastisk bæresjal som han gjerne sovner i, og så kan jeg legge han over etter hvert.

Hvis de er urolige i magen, er det kanskje vanskeligere å sove ordentlig? Press på magen hjelper ofte. Gutten min henger gjerne over skuldra mi, og så går jeg fram og tilbake mens jeg husker i knærne. Lurt å ha et håndkle over skuldra i tilfelle gulp :-). Sjalet lager også litt magepress.

Synes av og til det er vanskelig å vite om de faktisk er sultne eller om de bruker puppen som smertestillende. Tok lang tid før jeg skjønte dette med forrigemann, og prøver å være litt mer bevisst denne gangen (min gutt er en mnd gammel nå).

Har du veldig melkespreng eller kraftig utdrivingsrefleks? Da kan det nok være vanskelig for babyen å svelge unna. Kan være lurt å få i gang refleksen før du gir ham melk (gni litt forsiktig på brystknoppene, det

får gjerne i gang refleksen). Eller fjern babyen fra brystet når du merker at det 'stikker' i brystene, og vent til den verste spruten har gitt seg. Hvis du har mye melk, er det lurt å tilby samme bryst flere ganger, bestem deg f.eks for at du skal bytte hver 3. time. Da får babyen i seg mer av den fete melka som kommer til slutt.

Prøv å amme sånn at babyen ligger litt oppreist ( de skal jo ikke sitte når de er så små, men pass på at han ikke ligger helt flatt. Da kommer lufta lettere opp, kanskje til og med under amminga.

Tror neppe det er noe farlig om han ikke sover så mye en dag. Men slitsomt for deg...

Skrevet

Barn er forskjellig. KJenner ei som sov 2 x 20 min på dagtid og hele natta gjennom fra første stund som ett ekstremtilfelle.

Det var aldri mye søvn på dagtid her i gården heller.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Nina1976:Jeg vurderte en trilletur til slutt her da mannen min sa at de skulle ned å se på tv! :P Tror trikset da var at han ikke luktet melk.Han lå da i vignbagennog sov ca 2 timer.Det hjelper ikke vugge han i vogna eller vugga.Vi prøvde bæreselen og men uten hell.

Jeg tror kanskje nå at det var magevondter kanskje!?Men han skreik aldri heller..Bare veldig urolig med skravle-baby lyder..

Press på magen ja!Han får jo kanskje det over skulderen ja!Neste gang må jeg prøve rugge han på skulderen eller kanskje prøve et sånn sjal :) Takk for tips!

Både og!Ikke hatt så mye melkespreng idag da pga mye småmating..Men når jeg pumper meg så er det 4-5 stråler på den 'gode' puppen.Og de står gjerne etter pumping og etter vanlig mat..Får en følelse av de står inni munnen hans og at det er det som gjør at han svelger så fort unna og at han da virket stresset.Men de skjønner jeg jo,om strålene står langt inni den lille munnen hans..Blir veldig frustrert av det..Jeg får jo ikke stoppet det!?Noen ganger så avbryter jeg matinga midt inni pga at han ikke skal svelge galt..For det ender med hosting og gisping etter luft :( blir litt redd..Så tårene trillet her i stad..

Ja jeg pleier å ta samme bryst,altså annenhver ved mating.Hvis han er kjenpesulten og jeg har melkespreng får han annenhver runde.

Ja det har jeg prøvd og det har hjulpet masse på gulpinga hans.(han er en gulpeunge)Så det fortsetter jeg med + at senga er hevet i hodeenden,sånn at maten 'renner' rette veien..

Jeg er litt redd for at han skal kveles eller sette gulpet veldig feil :/ Helsesøster hadde aldri hørt om at barn hadde blitt kvalt.Refleksen dens er jo å ta hodet til siden,heldighvis

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...