Gå til innhold

Tørket frukt , rosiner/ aprikoser.... LES! link

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.10997332

På radioen sa de at man heller skulle gi barna godteri, heller e-stoffer enn dette. Hva tenker dere om dette?

Jeg klarer iallefall ikke glemme alle de som mener barn ikke har vondt av å ikke spise godteri, fordi de kan få tørket frukt. Vel, myten er avlivet, endelig.

ALT med måte :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det med å begrense rosiner har jo vært kjent lenge.

Jeg blir nysgjerrig på om konsistensen har noe å si, hva angår tørket frukt. Aprikoser er jo ganske "bløte" selv i tørket tilstand, mens tørket mango (som de ikke fant soppdannelse i) er temmelig knallhard. Hadde vært interessant å se om også de andre "harde" tørka fruktene er OK, som tørket ananas, papaya m.m.

Anonym poster: 0cb05270f199bebb263c572869910c1a

Skrevet

Rosiner tillater de x antall insektsegg i pr gram (æsj) og tørka aprikoser kjennes ut som å tygge på din egen tunge... men velbekomme :P

Anonym poster: 8b6e498a6fb285f14b0e06d12da4cfdb

Skrevet

Ikke noe nyhet! Dette står i heftene man får fra helsedirektoratet. Bedre med øko tørket frukt :) Det er vel en max grense på rosiner på 50g i uka. Kanel skal man også ikke spise så mye av, blir vel en "nyhet" det også snart.

Dessuten så må det ikke være det ene eller det andre! Man kan gi økologisk gotteri uten e-stoffer til ungene sine. Tror det blir folk av de og ;)

Skrevet

Ikke noe nyhet! Dette står i heftene man får fra helsedirektoratet. Bedre med øko tørket frukt smile.png Det er vel en max grense på rosiner på 50g i uka. Kanel skal man også ikke spise så mye av, blir vel en "nyhet" det også snart.

Dessuten så må det ikke være det ene eller det andre! Man kan gi økologisk gotteri uten e-stoffer til ungene sine. Tror det blir folk av de og wink.png

Jeg velger iallefall å være varsom når jeg får info som dette i fanget.

Og at det ikke er nytt, og at du måtte presisere at dette har du visst leeenge, kan jeg til mitt forsvar da, siden diskusjonen tok en slik vending, forklare med at jeg ikke har så veeldig gamle barn. Så for MEG og kanskje noen andre var dette interessant.

Og jeg er også nysgjerrig på om konsistens har noe og si....

Skrevet

Ikke noe nyhet! Dette står i heftene man får fra helsedirektoratet. Bedre med øko tørket frukt smile.png Det er vel en max grense på rosiner på 50g i uka. Kanel skal man også ikke spise så mye av, blir vel en "nyhet" det også snart.

Dessuten så må det ikke være det ene eller det andre! Man kan gi økologisk gotteri uten e-stoffer til ungene sine. Tror det blir folk av de og wink.png

Jeg velger iallefall å være varsom når jeg får info som dette i fanget.

Og at det ikke er nytt, og at du måtte presisere at dette har du visst leeenge, kan jeg til mitt forsvar da, siden diskusjonen tok en slik vending, forklare med at jeg ikke har så veeldig gamle barn. Så for MEG og kanskje noen andre var dette interessant.

Og jeg er også nysgjerrig på om konsistens har noe og si....

Det var ikke deg jeg siktet til men media som stadig vekk skal lage sensasjon av ting, gang på gang. At du ikke var klar over det er ikke så rart altså ;)

Man skal selvfølgelig være varsom med tørket frukt men tror de færreste spiser de mengdene som er helseskadelige. Rosiner er verstingen mens annen tørket frukt kan man spise mer av før man når grensen.

Jeg gir ikke jenta mi så mye tørket frukt at det er skadelig. Jeg gir frysetørket frukt som ikke inneholder muggen og gir litt guji bær og mollbær, men uansett ikke hver dag. På hverdagene er det smoothie og fersk frukt som gjelder.

Skrevet

Dette var jo gammelt nytt vel?

Anonym poster: 6132a07db6da4c933f17e9e13bd64323

Skrevet

Ikke noe nyhet! Dette står i heftene man får fra helsedirektoratet. Bedre med øko tørket frukt :) Det er vel en max grense på rosiner på 50g i uka. Kanel skal man også ikke spise så mye av, blir vel en "nyhet" det også snart.

Dessuten så må det ikke være det ene eller det andre! Man kan gi økologisk gotteri uten e-stoffer til ungene sine. Tror det blir folk av de og ;)

Det er jo nettopp dette økologi greiene som gir slike muggsopptoksiner da. Økologisk mat er versting der.

Skrevet

Det er jo nettopp dette økologi greiene som gir slike muggsopptoksiner da. Økologisk mat er versting der.

Det er helt feil ;) NOE mat kan være det ja men langt ifra all mat. Ofte så har de økologiske merkene tabeller som viser nettopp hvor mye mugg det inneholder. Og setter du dette opp mot ikke øko så ser du at det er bedre. Godt brød hadde nettopp en kampanje etter "avsløringene" om at mel inneholder mye mugg, der de spilte nettopp på at de økologiske produktene de bruker ikke inneholder så mye mugg.

Skrevet

Dessuten så spiser jeg heller naturlig økologisk mat der jeg får i meg stoffer som kroppen klarer å bryte ned. Kunstige E-stoffer og andre syntetiske tilsetningstoffer klarer ikke kroppen bryte ned.

Skrevet

Dessuten så spiser jeg heller naturlig økologisk mat der jeg får i meg stoffer som kroppen klarer å bryte ned. Kunstige E-stoffer og andre syntetiske tilsetningstoffer klarer ikke kroppen bryte ned.

Hehe... dette kan du mye om skjønner jeg. For naturlige stoffer er ikke farlige de eller? Som feks aflatoksiner?

Skrevet

Hehe... dette kan du mye om skjønner jeg. For naturlige stoffer er ikke farlige de eller? Som feks aflatoksiner?

Selvfølgelig kan naturlige stoffer også være skadelige. Men man får i seg rundt 4kg syntetiske sprøytemidler på et år om man ikke passer på. Ville vært mer bekymra for det jeg da aflatoksiner ikke er et stort problem i Norge. Bekymrer meg ikke så mye for aflatoksiner heller fordi jeg tar greens og alger daglig, det begrenser nemlig kroppens opptak av aflatoksiner ;)

Ikke det at jeg spiser så mye tørket frukt eller nøtter for den saks skyld, det går nok mest i fersk eller fryst her i huset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...