Gå til innhold

Vask av ulltøy til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange mener jo at ulltøy ikke trenger vaskes så ofte pga ullas egenskaper. Men den blir jo like skitten som andre klær, av jord, mat, tiss og bæsj. Og da må jo tøyet vaskes.

Hvordan vasker dere ulltøyet?

Har et par plagg fra nøstebarn, men de tåler jo omtrent ikke vann! Når da junior har hatt lekkasje på bleia så ullpysjen er innklint i bæsj bak hvordan skal en da få en nøstebarnpysj ren? På sida deres står det at lufting og risting holder i massevis ;)Men trokke det ass.

Prøvde å kjøre den på ullvask 30 grader i maskina, men da ble den ikke ren. Så kjørte den på det nest mest skånsomme programmet i maskina på 30 grader, men da ble den plutselig dobbelt så tykk og bitteliten...

Så valget er liksom å beholde bæsjen eller krympe... Hvordan i alle dager mener de en skal få slike klær rene når de virkelig er skitne?

Anonym poster: c415f50d348d16cacdf9261fda133dbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker gallesåpe på skitne klær, og håndvask eller maskinvask med milo eller vaskemiddel som er beregnet for plagget.

Anonym poster: 70f906c9b9c3bb25b35a4448e4d6e334

Skrevet

Ullvask i maskin, 30 grader (det hender jeg slenger stillongser fra de mer solide merkene på 60 grader om de f.eks er uttisset - det går fint med Joha og Pierre Robert i hvert fall).

Nøstebarn går også på 30 grader maskin her, men jeg ser jo at de blir litt stive i fibrene av det. Jeg gidder ikke håndvaske og har dermed stort sett bare plagg som ullfleecejakker og luer fra Nøstebarn, siden disse ikke behøver vaskes særlig ofte.

Anonym poster: aff34516200cdf12aff306ae209602cf

Skrevet

Her vaskes alle ullklær på 40 gr ullvask med Milo. Det som ikke tåler det blir ikke kjøpt.

Og av de ullmerkene jeg har i hus så tåler de vask etter vask, år etter år. Mine barn har ull fra Cubus, Devold, Janus, Name it og Joha. Nøstebarn styrer jeg glatt unna.

Bruker Sitronsåpe eller gallesåpe som flekkfjerner

Anonym poster: f54f0772192cd7ceddbd935484fe0779

Skrevet

Jeg bruker gallesåpe på skitne klær, og håndvask eller maskinvask med milo eller vaskemiddel som er beregnet for plagget.

Er gallesåpe mer effektivt? Bruker spesialullsåpe alltid til ull. Den er kjøpt på nøstebarn... Håndvask gidder jeg bare ikke... Ullprogram skal vel være like bra?

Skrevet

Her harvi mest klær fra name it i år... Kommer til å droppe det til neste år tror jeg, men det er fordi det blir så fort hull i dem.....

Stort sett vasker jeg på ullvask med både vaskemiddel og skyllemiddel fra milo. Da blir det rent. Har hatt to tilfeller med bæsj, men da fåttlsgt det i bløtt med en gang når drt fremdeles var ferskt så fikk det helt rent igjen da også.

Bæsj er stort sett et mareritt å få bort fra alle mulige klær dersom det har rukket å tørke inn. Får det som regel bort med vanish da....

Av ull til neste år så satser jeg nok på joha og janus :-)

Skrevet

Er gallesåpe mer effektivt? Bruker spesialullsåpe alltid til ull. Den er kjøpt på nøstebarn... Håndvask gidder jeg bare ikke... Ullprogram skal vel være like bra?

Jeg vet ikke om det er mer effektivt, jeg har bare fulgt rådene vi fikk fra læreren når jeg studerte design og tekstil.

Skrevet

Jeg vet ikke om det er mer effektivt, jeg har bare fulgt rådene vi fikk fra læreren når jeg studerte design og tekstil.

Ullprogram fungerer helt fint, men jeg har noen plagg som ikke tåler maskinvask overhode. Det er mine klær da, ville ikke kjøpt noe som ikke tåler maskinvask til ungene.

Skrevet

Ull med flekker MÅ til vask med engang flekken blir oppdaget er min erfaring. Spesielt bæsj og urin. Det Nøstebarn mener med at det ikke trengs vaskes like ofte er at den har naturlig "rensing" når det gjelder lukt, svette osv. Jeg vasker Nøstebarn på 40grader ullprogram og det går helt fint. Dog dyre plagg så jeg kjøper heller Joha...

Anonym poster: f014d02bc24101f717101f9cfce57a75

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...