Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #1 Skrevet 24. april 2013 Vi er fæle til å kjøpe ting og tang og leker og utstyr til junior. Vil jo at han skal ha alt mulig som kan være gøy. Vi er litt typen som kjøper begge hvis vi er i tvil om hvilken vi skal kjøpe. og nå har han masse greier. Vi prøver å ta vekk noe og rullere litt da, men likevel er det MYE både inne og ute nå. Mitt spm er om dette kan bli for mye av det gode? Bør vi begrense oss? Han er fortsatt så liten at han ikke spør og maser om ting, så sånn sett er han ikke vant til å få det han vil, mere at han får det VI vil han skal ha Tenker vi må skjerpe det inn når han blir eldre, så han ikke blir bortskjemt og tror han kan få alt han vil. Er det uheldig for unger å ha masse leker? Han er snart to... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #2 Skrevet 24. april 2013 Såklart et lite barn kan få for mye ting, det kan jo alle, voksne også. For deres egen skyld og barnets vil jeg anbefale dere å roe ned handlingen av masse leker og dilldall, barnet blir jo bare bortskjemt og forventer at det skal få mye leker. Du sier han er for liten til å mase om ting nå, men han blir fort nok stor nok til å forstå dette. Dessuten, hvorfor skal dere bruke så mye penger på dette? I stedet kan dere jo spare dette, til barnet blir større eller til en hyggelig ferie eller ting til hele familien Anonym poster: b4bcc8bd524038ee059e9866c104b47a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #3 Skrevet 24. april 2013 Såklart et lite barn kan få for mye ting, det kan jo alle, voksne også. For deres egen skyld og barnets vil jeg anbefale dere å roe ned handlingen av masse leker og dilldall, barnet blir jo bare bortskjemt og forventer at det skal få mye leker. Du sier han er for liten til å mase om ting nå, men han blir fort nok stor nok til å forstå dette. Dessuten, hvorfor skal dere bruke så mye penger på dette? I stedet kan dere jo spare dette, til barnet blir større eller til en hyggelig ferie eller ting til hele familien Anonym poster: b4bcc8bd524038ee059e9866c104b47a Vi har råd til det. Og han leker jo med alt han får. Men ser jo at andre har mye mindre ting, noen har jo veldig lite... Vi vil jo bare at han skal ha det gøy, og det har han jo... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #4 Skrevet 24. april 2013 Dere lærer ihvertfall ikke barnet noe som helst om å ønske seg noe, forventningen og spenningen ved å få gaver på bursdager og til jul, det å spare til noe o.l. Anonym poster: 38523e9f96edb21ae5a325cbde10e433
Countess Skrevet 24. april 2013 #5 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #6 Skrevet 24. april 2013 Dere lærer ihvertfall ikke barnet noe som helst om å ønske seg noe, forventningen og spenningen ved å få gaver på bursdager og til jul, det å spare til noe o.l. Anonym poster: 38523e9f96edb21ae5a325cbde10e433 Gaver liker han jo å få til både jul og bursdag. Men han ønsker seg ikke noe enda, han er litt liten til det. Og spare gjør vi jo. Alle bursdagspenger osv settes i sparebøssa som vi tømmer i banken sammen, men han skjønner lite av dette da. Uansett er det jo ikke leker han skal spare til, men mer større ting til han blir større. Men det er pga noe av det du nevner jeg mener vi skal trappe ned nå framover, til han blir så stor at han kan ønske seg ting. Vil ikke at han skal bli bortskjemt, men heller ikke at han skal ha det kjipt heller slik nabogutten min når jeg var liten hadde det. Han fikk aldri noenting stakar. Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #7 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Countess Skrevet 24. april 2013 #8 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #9 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte Hmm.. Men hvordan greie å bestemme hva han faktisk _trenger_ da? VI synes jo han trenger både sykkel, sparkesykkel, trampoline, huske, sklie osv... Minst EN av hver liksom, hehe... Vanskelig å begrense seg synes jeg, er så redd han ville savnet feks sandkassa om vi ikke hadde akkurat det, eller huska... eller... ja, du forstår... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Gjest Sekretøsa Skrevet 24. april 2013 #10 Skrevet 24. april 2013 Etter å ha tømt eldste sitt rom for ikke mindre enn 5 sekker med leker hun ikke brukte må jeg si ja Vi hadde trampoline, men den ble ødelagt for 2 år siden. De har ikke savnet det! Dessuten har de godt av å lære seg å leke selv
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #11 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte Hmm.. Men hvordan greie å bestemme hva han faktisk _trenger_ da? VI synes jo han trenger både sykkel, sparkesykkel, trampoline, huske, sklie osv... Minst EN av hver liksom, hehe... Vanskelig å begrense seg synes jeg, er så redd han ville savnet feks sandkassa om vi ikke hadde akkurat det, eller huska... eller... ja, du forstår... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Haha huff jeg tenker akkurat på samme måte. Ser jo når du sier det sånn, at det er litt dumt. Men jeg vet heller ikke hva vi skal prioritere... Anonym poster: 6f9d077320a3b05dd34da64f14d0110d
Countess Skrevet 24. april 2013 #12 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte Hmm.. Men hvordan greie å bestemme hva han faktisk _trenger_ da? VI synes jo han trenger både sykkel, sparkesykkel, trampoline, huske, sklie osv... Minst EN av hver liksom, hehe... Vanskelig å begrense seg synes jeg, er så redd han ville savnet feks sandkassa om vi ikke hadde akkurat det, eller huska... eller... ja, du forstår... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Du vel etterhvert finne ut hva barnet ditt liker uten å ha det i hagen selv Vi har ingenting i hagen her nå, men jeg vet at det skal en trampoline opp til sommeren. Du lærer deg hva barnet viser størst interesse for, så kjøper du deretter Hav viser han mest interesse for i barnehagen? Hvor går han først på lekeplassen? Er han supergira når dere er på besøk hos noen med trampoline? Du vil merke det når han blir større. En sykkel er vel noe alle bør og vil ha..men jeg vet ikke før nå t vi MÅ kjøpe sparkesykkel til vår datter på 4. Det vet jeg ikke for at hun allerede har fått en å prøve, mm fordi hun har gjort om en gåbil til en slags sparkesykkel, som hun farter på rundt i stua her.. Så det kommer naturlig etterhvert hva barnas behov egentlig er..
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #13 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte Hmm.. Men hvordan greie å bestemme hva han faktisk _trenger_ da? VI synes jo han trenger både sykkel, sparkesykkel, trampoline, huske, sklie osv... Minst EN av hver liksom, hehe... Vanskelig å begrense seg synes jeg, er så redd han ville savnet feks sandkassa om vi ikke hadde akkurat det, eller huska... eller... ja, du forstår... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Du vel etterhvert finne ut hva barnet ditt liker uten å ha det i hagen selv Vi har ingenting i hagen her nå, men jeg vet at det skal en trampoline opp til sommeren. Du lærer deg hva barnet viser størst interesse for, så kjøper du deretter Hav viser han mest interesse for i barnehagen? Hvor går han først på lekeplassen? Er han supergira når dere er på besøk hos noen med trampoline? Du vil merke det når han blir større. En sykkel er vel noe alle bør og vil ha..men jeg vet ikke før nå t vi MÅ kjøpe sparkesykkel til vår datter på 4. Det vet jeg ikke for at hun allerede har fått en å prøve, mm fordi hun har gjort om en gåbil til en slags sparkesykkel, som hun farter på rundt i stua her.. Så det kommer naturlig etterhvert hva barnas behov egentlig er.. Ja, jeg antar det blir slik, og da kommer jo også nedtrappingen jeg snakket om litt automatisk og av seg selv. Men foreløpig sier han jo ikke hva han vil ha og ikke så lett å lese ham heller, så da blir det jo endel innkjøp utover sommern... hehe Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5
Countess Skrevet 24. april 2013 #14 Skrevet 24. april 2013 Ja, det er uheldig. Ikke bare fordi man kan skape feile verdier for barna osv, men slik jeg har forstått det så har det med utvikling/stimuli også å gjøre. Det å ha få ting å konsentrere seg om, få riktige leker vil gi barnet en bedre stimuli og en annen ro rundt leken enn om det ligger en million leker rundt han som han ikke engang får sett på før han raser videre. Du sier dere skal skjerpe dere når han blir eldre, og det er jo fint, men er det ikke lurt å starte med en gang så man ikke havner inn i en dårlig sirkel? Å når vet dere helt sikkert at det er påtide å endre kjøpevaner? Men, dere kan jo prøve å bytte ut lekene iblandt? At han har noen leker fremme en uke, så byttes dem ut med noen andre neste uke. Da bli de gamle lekene som nye igjen, hver gang de blir tatt frem Vi gjør som du sier og rullerer på lekene, så ikke alt er framme hele tiden. Men det hjelper jo lite om han feks ikke har trehjulssykkel, da må vi jo kjøpe noe nytt. Eller når han får stor interesse for båter, da vil vi jo at han skal ha en båt å leke med, osv. Det med å få ro til å leke tror jeg ikke er noe problem, han farer ikke rundt og ser på alt hele tiden, men sitter med noen greier en stund før han bytter. Nå er forsåvidt "problemet" snart løst av seg selv da, for han har jo snart "alt", hehe... Uff Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Ja, sånn sett! Det gjør jo vi også..kjøper henne det hun trenger selv om hun ikke vet at hun trenger det Er jo ikke farlig å kjøpe han en sykkel om han trenger det, eller en båt om dere ser at han finner interessen. Men kanskje han ikke trenger mange båter...eller 2 sykler..eller sykkel og sparkesykkel, og lekehus, trampoline, huske, sklie, sandkasse OG basseng ute. Du skjønner hva jeg mener Men jeg er helt med på at man fint kan følge barnas interesser Oman ellers har råd til det..bare man gjør det med måte Hmm.. Men hvordan greie å bestemme hva han faktisk _trenger_ da? VI synes jo han trenger både sykkel, sparkesykkel, trampoline, huske, sklie osv... Minst EN av hver liksom, hehe... Vanskelig å begrense seg synes jeg, er så redd han ville savnet feks sandkassa om vi ikke hadde akkurat det, eller huska... eller... ja, du forstår... Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Du vel etterhvert finne ut hva barnet ditt liker uten å ha det i hagen selv Vi har ingenting i hagen her nå, men jeg vet at det skal en trampoline opp til sommeren. Du lærer deg hva barnet viser størst interesse for, så kjøper du deretter Hav viser han mest interesse for i barnehagen? Hvor går han først på lekeplassen? Er han supergira når dere er på besøk hos noen med trampoline? Du vil merke det når han blir større. En sykkel er vel noe alle bør og vil ha..men jeg vet ikke før nå t vi MÅ kjøpe sparkesykkel til vår datter på 4. Det vet jeg ikke for at hun allerede har fått en å prøve, mm fordi hun har gjort om en gåbil til en slags sparkesykkel, som hun farter på rundt i stua her.. Så det kommer naturlig etterhvert hva barnas behov egentlig er.. Ja, jeg antar det blir slik, og da kommer jo også nedtrappingen jeg snakket om litt automatisk og av seg selv. Men foreløpig sier han jo ikke hva han vil ha og ikke så lett å lese ham heller, så da blir det jo endel innkjøp utover sommern... hehe Anonym poster: 1e7767ea1c6f0423aeec0f584cefc7f5 Skal ikke være enkelt, og problemstillinger er det jo nok av Dere finner nok fint ut av det, og om man begrenser seg så er jo den lille gutten deres heldige som har foreldre som ønsker at han skal ha det han ønsker! Høres ut som han får en fin sommer da
skjotta Skrevet 24. april 2013 #15 Skrevet 24. april 2013 Problemet er vel kanskje at dersom dere fortsetter å kjøpe inn alt det dere tror han kanskje kommer til å like så lærer han seg jo aldri å uttrykke hva han virkelig vil ha. Han har jo alt... Og selv om det er flott at han sparer til "større ting når han blir eldre" så kommer jo den sparingen til å virke meningsløs for ham i mange mange år... penger blir jo abstrakte når de settes i banken. Vi har ett barn som er enebarn (snart 6) og også eneste barn i familien med bestemor, bestefar, tante og onkel som forguder henne. Hun er bortskjemt så holder og det siste året har vi måttet si nei en masse. Hun fikk "du kan jobare kjøpe den til meg" holdning ovenfor ting hun ville ha og enda verre "du kan jo bare kjøpe ny" holdning når hun ødela eller mmistet noe. Nå ønsker hun seg trampoline. Jeg vet hun får til bursdagen men oppfordrer henne fortsatt til å spare. Etter bursdagen kan hun få kjøpe noe annet for pengene men akkurat nå er det bare trampoline som gjelder ;-)
Anonym bruker Skrevet 24. april 2013 #16 Skrevet 24. april 2013 Det å spare til noe eller ønske seg noe blir meningsløst siden han likevell har alt. Det blir vansklig å finne ut hva han skal leke med. Det gjør ingenting om noe blir ødelagt siden han har så mye og vet han får mer, Det tar plass. De er skadlig overforbruk for miljøet. Han lærer at kjærlighet uttrykkes i ting. Han blir lei av ting før han egentlig blir gammel nok for dem osv. Anonym poster: cce4058e375d30ce264006aa3b23b578
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå