Gå til innhold

Hvorda er det å ha endometriose???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om jeg har fått dette...Etter en MA i fjor så har menssmertene blitt VELDIG kraftige....Og jeg blør mye mindre enn før under mens....Eggløsningssmertene er også mye kraftigere...Å jeg blir ikke gravid igjen!! Vært gravid tre ganger....Da satt spiren på 1. og 2. forsøk...Har også menssmerter litt nå og da hele syklusen...Det hadde jeg ikke før...Kan dette tyde på endo??

Anonym poster: a4b2e812a2770a34e523be2eb1d2b557

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man går ut fra at veldig mange har endometriose uten å vite om det. Altså at det er helt uproblematisk. Nøyaktige tall finnes ikke, siden endelig diagnose sjelden settes uten at det har vært gjort en laparoskopi (lite, operativt inngrep).

Men ja, alt du beskriver kan tyde på endometriose. Blødningsmengde er ikke så relevant. Eggløsningssmerter og menstruasjonssmerter er typiske tegn, samt fertilitetsproblemer. Jeg ville begynt med en grundig sjekk hos gynekolog - det hender de kan se tegn på endo ved ultralyd, samt at de kan vurdere symptomene opp mot sannsynlighet og eventuelt utelukke en del andre mulige årsaker.

Anonym poster: 9405d7aa2ed571cb9f55d2ecf12d7fe0

Skrevet

Takk for svar!:) Jeg tenker at siden det er endringer i smerter og blødning så er det noe som er forandret....Jeg skal ringe legen og ta en sjekk!

Skrevet

Jeg hadde det før. På et år hadde jeg 180 dager med smertehelvete. Da måtte jeg bruke morfinpiller mot smertene. Hadde ikke noe liv, bare lå i badekaret med glovarmt vann. Jeg fjernet til slutt livmora som var full av endo... Og det var nok også grunnen til barnløshet. Unner ikke min værste fiende å ha endo.. Det ødelegger en helt både fysisk og psykisk.

Anonym poster: 877ebde648fa6bbb9280781b62edf3a7

Skrevet

Må du ikke skremme helt vettet av HI, da, #4. :)

Jeg har det som deg, og må enten være medikamentelt i "kunstig overgangsalder" eller ha et helvete. Venter på å bli ferdig med barn så livmoren kan fjernes. Men de aller fleste som har endometriose er ikke på et slikt smertenivå. Plagene kan variere betydelig både i intensitet og hyppighet (og det er som sagt mange som har endometriose uten å oppleve symptomer).

Anonym poster: 9405d7aa2ed571cb9f55d2ecf12d7fe0

Skrevet

Hmm, blir gal av denna kroppen!! hehe :P Jeg har så sterke smerter at jeg må ta ibux, me nda gir det seg med en gang...Og smertene er bare veldig sterke den første dagen...Pluss at jeg kjenner det i korsryggen et par dager....Men altså, det kan jo også være vanlige menssmerter...Kroppen kan jo forandre seg uten at det er noe galt...Uansett så tar jeg meg en tur til legen så slipper jeg å lure :)

Skrevet

Enfometriose er vondt! Jeg fikk det etter at jeg fødte min første. Smertene var ganske fæle og jeg ble forferdelig oppblåst i magen. Jeg endte med å dra på legevakten et par ganger. Det ble oppdaget cyster på eggstokkene mine og jeg tok en lapraskopi for å fjerne de. Det var da de oppdaget endometriosen som dekket hele buken min og legen sa til meg etterpå at jeg måtte jo ha hatt det forferdelig vondt? Joda.

Jeg fikk et halvt års behandling med hormoner som gjør at man kommer i overgangsalderen og etter det har jeg ikke merket noe til det faktisk. Håper det holder seg slik :)

Skrevet

Hmm, blir gal av denna kroppen!! hehe tongue.png Jeg har så sterke smerter at jeg må ta ibux, me nda gir det seg med en gang...Og smertene er bare veldig sterke den første dagen...Pluss at jeg kjenner det i korsryggen et par dager....Men altså, det kan jo også være vanlige menssmerter...Kroppen kan jo forandre seg uten at det er noe galt...Uansett så tar jeg meg en tur til legen så slipper jeg å lure smile.png

Dette høres jo helt normalt ut da.

Skrevet

Hmm, blir gal av denna kroppen!! hehe :P Jeg har så sterke smerter at jeg må ta ibux, me nda gir det seg med en gang...Og smertene er bare veldig sterke den første dagen...Pluss at jeg kjenner det i korsryggen et par dager....Men altså, det kan jo også være vanlige menssmerter...Kroppen kan jo forandre seg uten at det er noe galt...Uansett så tar jeg meg en tur til legen så slipper jeg å lure :)

Dette høres jo helt normalt ut da.

Det som er saken er jo at jeg merker en veldig forandring i blødning og smerter....

Skrevet

Flere i endometrioseforeningen mener at mye av smertene kan sammenliknes med rier... Og det kan jeg tro på...

Anonym poster: 877ebde648fa6bbb9280781b62edf3a7

Skrevet

Jeg har faktisk alle de symptomene på den lista :/ Men det KAN vel også bare være vanlige eggløsnings og menssmerter?? Skikkelig kraftig??

Skrevet

Det er helt jævlig!!

Anonym poster: eb9e93bdbb9c7548da661d743a227a38

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...