Gå til innhold

Gravid og tilrettelegging på jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, har tre barn fra før og har 2 av gangene blitt sykmeldt tidlig og ene gangen gikk jeg over på svangerskapspenger med en gang jeg ble gravid.

Jeg fant ut at jeg var gravid denne gangen pga. at bekkenet og flere andre ledd begynte å verke i tillegg til at jge var kvalm. Av tidligere erfaring så vet jeg hvordan dette kommer til å gå, forrige gang jeg var gravid så gikk jeg på krykker flere måneder pga. bekkenet.

Jeg har begynt i ny jobb for få måneder siden, og har ikke lyst til å bli sykmeldt med en gang, skal til legen på mandag. Bedriften jeg jobber i er IA-bedrift og skal egentlig kunne tilrettelegge. Slik som arbeidssituasjonen er nå så er jeg alene på jobb flere timer pr. dag (jobber i butikk), og jeg har litt problemer allerede pga. bekkenet (selv om jeg er helt nygravid).

For å tilrettelegge så trenger jeg å slippe å være så mye i butikken og heller få mer tid til kontorarbeid, skal dette vær mulig så må jeg ha en annen person til å jobbe oppå mine vakter. Lønnsbudsjettet mitt tillater ikke at jeg får inn en større stilling til på jobb, hvordan løser jeg dette?

Jeg kan eventuelt gå over på svangerskapspenger pga. at tilrettelegging ikke er mulig med tanke på lønnskroner, men i og med at dette er en IA-bdrift så burde det vel være en annen løsning?

Noen andre som jobber i IA-bedrift og kan fortelle hvordan dere har fått det tilrettelagt?

:)

Anonym poster: 0d306e3774db1c737996a4ea49aa6310

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobber i en IA bedrift. Jeg har en jobb som man ikke får være i når man er gravid. Første gangen jeg ble gravid fikk jeg kontorarbeid. Fikk så lite å gjøre at jeg fikk gå ut i permisjon etter 4 mnd. Den andre gangen gangen gav jeg beskjed om at jeg ville ha et bedre opplegg. Ende med at jeg gikk ut i permisjon med engang.. Kunne jobbet hele svangerskapet, men hjelper ikke når bedriften ikke gidder tilrettelegge.

Anonym poster: 4e26a9ef1fa7e0e9cad1bbdae515231b

Skrevet

Slik var det her også som #2.

Jeg har riktignok "kontorarbeid" i utgangspunktet, men med arbeidsoppgaver jeg ikke klarer når jeg er gravid. (stress fører til søvnproblemer, som igjen fører til kvalme og hodepine/svimmelhet)

Sjefen skulle finne andre arbeidsoppgaver, "ingen problem". Men det ble aldri gjort, og tilslutt sa de på jobb at de heller ville jeg skulle bli fullt sykemeldt, selv om jeg ikke ville, og absolutt følte jeg hadde mulighet til å jobbe, hvis de bare kunne tilrettelegge litt...

Så er slett ikke alltid det hjelper at det er IA-bedrift..

Anonym poster: 7ea057e8cbca28ccf0550216277b246d

Skrevet

Tilrettelegging kan være både i form av endrede arbeidsoppgaver og i form av hjelpemidler. Så vidt jeg forstår jobber du i butikk. Er det mye stress når du er der alene? Har du muligheten til f.eks. å få en stol/krakk ved kassa? Er det oppgaver du vanligvis gjør mens du er på jobb som kan løses av andre (henting av varer osv).

Husk å få kontakt med fysio så fort som mulig slik at du kan få hjelp til øvelser, holdning osv.

Lykke til!

Anonym poster: 409e563ad80fa5a9f8b73d803f386c64

Skrevet

Syns dere det er så fart at arbeidsgiver ikke "gidder" å tilrettelegge i utgangspunktet?

Når valget står mellom å måtte betale full lønn til noen som gjør en halv jobb, som kanskje ikke er nødvendig. Og det andre valget er å kunne ta inn noen som fungerer optimalt, og den som er gravid får alikevel betalt av det offentlige.....

Skrevet

Hei igjen, HI her.

Som butikksjef så forstår jeg at man helst vil ha "friske" folk på jobb, men så lenge det er ett krav at man skal kunne tilrettelegge så lurte jeg på hvordan man gjør dette økonomisk. Eneste muligheten jeg egentlig ser er at jeg går over på svangerskapspenger (siden tilrettelegging ikke er mulig) jeg kan da gå på jobb (selvom det ikke er det som er meningen med svangerskapspenger) og at jeg da kan ansette en person til som kan avlaste meg.

Det er en butikk som det er mye stress i ja, ikke ett eneste sekund man kan stå stille. Om morgenen når jeg er alene så skal gulv vaskes, varer skal pakkes opp ++. Man kan ikke sitte stille på en stol bak kassen da henger man lang bak tidsskjemaet med alt som skal gjøres.

Fysioterapeut har jeg gått til før, dette er som sagt barn nr. 4 så jeg begynner å få litt erfaring. :)

Gruer meg til å fortelle dette til sjefen min, fysj... :/

Anonym poster: 0d306e3774db1c737996a4ea49aa6310

Skrevet (endret)

Jobben søker tilretteleggingstilskot frå NAV. Om det blir som sist vedtek NAV at eg skal ha 4 timar pr vakt med assistent og NAV dekker to av timane, og så vel arbeidsgjevar å ikkje delta i spleiselaget slik at eg får 2. Ingen gidd å kome på jobb 2 timar, så då får eg 4 timar annakvar arbeidsdag.

Endret av ★
Skrevet

Arbeidsgiver kan søke støtte fra NAV til å tilrettelegge.

Om arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge, skal du ha svangerskapspenger (sånn i motsetning til sykmelding) så lenge plagene er å anse som normale gravidplager og ikke over i det sykelige.

Anonym poster: 37246aab558b1fadbd753dc405d5e6e6

Skrevet

Du får ikke svangerskapspenger kun for at jobben ikke kan tilrettelegges.

http://www.nav.no/Fa...ngerskapspenger

Anonym poster: 3b960bb41bafc86c7c46388110b20dbe

Dette blir gjort fra NAV i praksis, at man gir svangerskapspenger pga manglende mulighet for tilrettelegging..

Anonym poster: aa8f224e44d226351d54f1bca4533931

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...