Gå til innhold

Hjemme med nyfødt og baby 12 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå takket jeg nei til barnehageplassen, jeg syns 1 år blir for tidlig uansett. Klarte det ikke med førstemann, klarer ikke med andremann og blir sikkert hjemme med minstemann i 2 år også. Så nå trenger jeg ikke å høre hvor slitsomt det blir, men er ute etter litt praktiske tips og råd som kan gjøre tilværelsen enklere - noen gode ord fra de som har vært gjennom dette før meg :) Gruer meg nemlig litt og lurer på om jeg har tatt meg vann over hodet, nå som jeg er gravid og jenta på 9 mnd har begynt å våkne på natta. Trenger litt oppmuntring rett og slett :)

Anonym poster: 9b6758c4c3e1c6b53474b3b1188555a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er hjemme med baby på 2 mndr og en på snart to år. Det er travle dager, men du så koselig vi har det også! :)

Det som har hjulpet meg litt er følgende

1. Bæresjal - slik kan baby være nær meg mens jeg har hendene fri til å hjelpe storebror!

2. Søskenvogn - vi triller mye tur.

3. En god snakk med mannen om at jeg rekker det jeg rekker og ferdig med det. Det er sjelden han kommer hjem til middag på bordet, men da lager vi når han kommer hjem. Det er ikke verre enn det. Han leverer og henter eldstemor i bhg, og har ansvar for morgenstellet hennes..

4. Min jobb begynner ca. 23 på kvelden, og varer til mannen kommer hjem fra jobb mellom 1600 og 1700.. Timene imellom her er felles. Jeg er minst like sliten som han, og min jobb er like mye verdt. Storrengjøring gjøres i helgene. Jeg har ikke tid til å fly og vaske når jeg har to små å ta meg av, men jeg gjør forefallende ting naturligvis. Vasker litt klær, holder kjøkkenet greit, rydder leker dagen lang osv..

5. Storebror har lekestellebord og babydukke som han steller med når jeg steller baby.. han har også babybadekar, og en stelleveske full av remedier til stell av baby. Heldigvis synes han dette er moro!

Hmm.. kommer ikke på så mye mer av konkrete tips..

Men, først og fremst vil jeg si at om valget kjennes riktig for deg, så er det bare å psyke seg opp. Det blir hardt til tider, men fryktelig koselig også :) Det er en gave å være så nær egne barn så lenge.. Når ungene begynner i bhg mister man jo tross alt noe av den aller næreste kontakten...

Anonym poster: f029df8ce8f66e856d763ea77a4f028d

Skrevet

Har ikke så mange råd å komme med, men all respekt til deg - du er en gi mamma!!

Anonym poster: 0814cf8f5481e0b57ee58b49df8a2f9e

Skrevet

En god mamma, skulle det stå :)

Anonym poster: 0814cf8f5481e0b57ee58b49df8a2f9e

Skrevet

Takk for tips, det med lekestellebord var lurt - det blir jo mye bleieskift på dem begge hver dag! Og søskenvogn er handlet inn, selv om jeg ser for meg at det sikkert føles som en hel jobb for meg bare å komme ut døra, hehe. Ammestyr, bleieskift, gulping på de planlagte klærne... i tillegg til å bo på en veldig folksomt plass (ser tilbake med gru der jeg satt i en travel grøftevei og ammet førstemann på stadige lufteturer)! Og takk for oppmuntring nr. 2 her :)) HI

Skrevet

Lykke til du er tøff og en vanvittig god mamma som setter seg selv til side for å gjøre det som er best for barna. Enig ,en 1 åring har ingenting i barnehagen å gjøre( ikke engang om mor får nytt barn) det blir tøft av og til og ekstremt fantastisk av og til :)

Anonym poster: e3f573b51817c5732361132fa561cb01

Skrevet

Når du får litt dreisen på bæresjal går det fint å amme i sjalet, jeg brukte lite søskenvogn, hadde som regel yngste i vogn. Trenger ikke mer klær på baby når dere skal ut heller, bare ei lue. Skaff deg ei bærejakke, så er bade du og baby gode og varme!

Anonym poster: 8984e679185baf76892949192e7043a6

Skrevet

Sikkert ganske hormonell her, men fikk tårer i øynene av svara her nå :) Har spurt litt rundt dette før, der alle rådet til barnehage på den mellomste, så å ikke følge rådene har gitt meg klump i magen til tider. Siden jeg burde høre på de som sitter på erfaringa, "ingen har det bra med en utslitt mamma" har vel gnagd mest. Men nå fulgte jeg magefølelsen, hopper i det, og får ta en dag av gangen! Tusen takk for oppmuntrende ord dere :) jeg har en ergo bæresele, med nyfødtinnlegg. Fikk ikke helt dreisen med å ta den av/på med babyen jeg har nå, så den ble lite brukt. Men man kan amme i den, så jeg bør vel øve litt :) Takk for tipset!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...