Gå til innhold

Så dere Brennpunkt om au-pairene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjorde skikkelig vondt i magen å se på...

Brennpunkt er jo ikke forskning eller objektiv dokuemtasjon, men enkelt-tilfellene gjorde et hjerteskjærende inntrykk. Sex-overgrep, alt for mye jobbing, fratakelse av pass m.m.

Jeg bor i et område med mange filipinske au-pairer og er jo passe naiv hvis jeg tror at absolutt alle har det bra.(I barnehagen er det 10 av 40 barn som har au-pair), men det ser jo tilsynelatende bra ut. Naboens vet jeg/tror jeg jobber fem timer hver dag, for hun ser jeg joggende eller syngende ut av huset hver dag kl. 10.30. På kvelden er hun ute igjen. Blid som ei sol.

Selv har jeg aldri villet ha det, men folk får gjøre sine valg.

Opplever likevel at det er stuerent å ha au-pairer. Er det bare hos oss det er slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan man se det på nett?

Anonym poster: faa775ab635cfa1dcaca5dbe0d6fe47f

Skrevet

Ja det var skremmende! Stakkars jenter..

Ja på NRK nett-tv.

Anonym poster: fb22eba7cf3764cb8baf337f17653d92

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at au-pair systemet ikke blir strammet inn. Au-pair skal primært være kulturutveksling, ikke underbetalt hushjelp. Trist å se hvordan det blir utnyttet. Oslo-damer som er supermødre fordi de har full jobb i lederstilling, likevel 3 barn og er flinke å trene og det er hjemmelagd, sunn mat hver dag. Noen får det til og alt ære til dem, men dessverre oppnår mange det med hjelp av nettopp en au-pair. Jeg hadde godtatt det dersom de unge kvinnene hadde fått ordentlig betalt, les fått minst 100 kroner i timen. Men slik det er nå jobber au-pairen for under 10.000 og må være tilgjenglig døgnet rundt.

Anonym poster: 9d752095abece106b1a523f58aa445b9

Skrevet

Jeg håper virkelig systemet blir stammet inn etter dette programmet, helt forferdelig at andre kan utnytte folk på den måten. Jeg håper jentene i dette programmet kommer noen vei med anmeldelsene sine, en kan ikke godta slik behandling av folk.

Anonym poster: 49d4d9b65c3efd15337390cac7646f8f

Skrevet

Et nært ex- vennepar hadde au-pair og jeg angre så veldig på at jeg ikke sa ifra. De hadde lange lister med husarbeid hver dag, pass av 2 små barn hele dagen, fri etter kl 18.30 og hver søndag. For dette fikk de 4000 pr mnd.....det endte med det 3. året de prøvde seg at au-pairen rømte.....

Anonym poster: ddf36ace8b2c8e1c352d6aacae0bd847

Skrevet

Jeg har au pair, men hun har helt andre forhold enn det som beskrives her. Hun har 6000/mnd, kost og losji verd 3400/mnd, alle reiseutgifter betalt, norskkurs betalt, forskring betalt (alt dette har vi plikt til å betale for henne), fem uker ferie med full lønn, fri alle helger, pluss a vu er fleksible hvis hun skal reise bort eller noe. Hun har eget rom og bad, og disponerer arbeidstid og fritid stort sett selv. Vi spiser sammen og trives sammen. Hun er veldig aktiv på fritiden, men kulturelle hobbyer og masse venner.

Men jeg vet at hun har venninner osv ikke har hatt det bra hos sine familier. Og et annet år fikk vi en au pair som hadde "flyktet" fra familien hun var hos før, der hadde hun alt for mye å gjøre og dårlig betalt.

Så selv om det ikke er svart-hvitt, og mange au pairer stortrives i Norge, er det klart behov for litt bedre regulering.

Anonym poster: 95b8b885a8dc8299c1e1901e20b58cb6

Skrevet

Ja, herregud, altså, de som dro på ferie til New York og lot barna være igjen en uke alene med syk au pair?!? HVOR ER BARNEVERNET??

For øvrig godt å se at rikmannsstanden også har sine svin på skogen når det gjelder barneomsorg. Synes generelt det er altfor mye oppmerksomhet rundt (unge) alenemødre, og for lite om de som tilsynelatende er så suksessrike på alle fronter..!

Anonym poster: 503a91f3342514fd3f2906f27bb5dd61

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...