Gå til innhold

Hjelp ang speilreflekskamera

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å kjøpe et speilreflekskamera. Har null peiling på hva jeg burde kjøpe. Vil ikke ha noe avanserte greier, bare et som tar fine bilder av barnet mitt.

Er det noen her som vet litt, og vet hvilket jeg burde kjøpe?

Anonym poster: a06b94b7235f8cee6c07f6df4b8d95c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs litt hvor mye du vil bruke på det, men det lønner seg absolutt å legge litt penger i et bedre objektiv enn de som vanligvis følger med i en eventuell pakkepris. Med canon og nikon får du mye valgmuligheter hvis du en gang får lyst til å avansere og hamstre ekstrautstyr.

Selv har jeg canon, men kunne like gjerne hatt nikon. Begge merkene er veldig bra.

Kan kanskje lønne seg å gå et hakk opp fra de aller billigste.

Anonym poster: 4f24441550e2b2584cf610b138db87f3

Skrevet

Nikon :)

Enkelt. Tror det jeg har heter d3100:)

Men det kjøpte jeg i 2011, er vel nye navn nå.

18-105 linse

Anonym poster: bfc6d3bd18bdb6f9cb5fe36893462454

Skrevet

Et Nikon d3200 er mer enn godt nok for nybegynnere. Kjøp med et 50mm objektiv (supert til portrettfotografering!) og en med zoom. Tamron og Sigma har rimelige som passer til Nikon, 70-200mm er f.eks billigere enn 18-200 mm.

Anonym poster: 2d329ab11aab34f51420ea29f789fd0f

Skrevet

Det spørs jo helt hvor mye du er villig å legge i et kamera. Skal du på sikt ha flere objektiv? Holder det med ett? Canon g1x er for eksempel et kompaktkamera, men fortatt bedre enn noen av de billigste alternativene du har med speilrefleks. ElLers har du også hybridkamera.

ville gått i en fotobutikk å høre Hva de anbefaler til ditt bruk. Du kan jo f.eks natte bestille på nett etterpå

Skrevet

Canon eller Nikon, tror de merkene er mye hipp som happ.

Et tips er iallfall at du når du kjøper får en kit linse som er litt bra, istedet for å ta en billig en som ikke er lyssterk. Det at et objektiv er lyssterk, betyr at du kan ta bilder i dårlig lys uten å måtte bruke blitz/lang lukkertid.

Blitz fra kameraet gjør ofte at bildene blir litt flate, fordi blitzen på kameraet går rett i fleisen på den du tar bilder av. Fotografene jeg har hørt snakke synes at blitz rett på er litt fy-fy og ikke så fint. Utendørs om dagen er det ok å bruke den innebygde blitzen ofte, da gjør den ofte at ansiktet/øynene blir lyst opp/synes bedre hvis det lyst rundt, især hvis du tar bilder mot solen. Da ser det ok ut hvis du bruker blitzen i kameraet for å lyse opp.

Hvis du ikke har lyst til å kjøpe en ekstern blitz, så er det kanskje lurt å kjøpe et lyssterkt objektiv hvis du tar mye innendørsbilder især. Der er det ofte lite lys, så uten å bruke blitz blir det ofte uklare bilder hvis ikke barnet sitter i ro.

Også babybilder ofte er tatt med lyssterke objektiv med lavt blendertall, dvs rundt 1.8 og oppover. Da har en f.eks bare øynene til babyen klart, og resten av ungen er litt mykt/ute av fokus.

Men, og dette er et stort men som jeg kunne ønske noen hadde fortalt meg før jeg kjøpte en 50 mm 1.8.

Hvis tar et bilde med blendertall 1.8 er veldig lite i fokus. Så da må du øve deg litt på å få det som er viktig klart (f.eks ungens øyne). For hvis du bruker det laveste tallet, så er det utrulig lite som er klart, resten er uklart. Noe som i fotografiverden er pent. At ungen er klart, men at en ikke ser hva som er i bakgrunnen f.eks. Men da må du være forsiktig slik at det er ungen som er klart med en uklar bakgrunn, ikke omvendt...

Zoomlinser (da kan du variere om du vil zoome inn/ut), som er lyssterke er ofte litt dyre. Da anbefaler en ofte å kjøpe et fastobjektiv som er lyssterkt, f.eks en 50 mm som jeg ser en over har anbefalt. De er ikke så dyre. Men, og det er et stort men, jeg ville ikke anbefale deg å kun ha den som linse som du bruker. Det er ikke vidvinkel f.eks, og hvis du skal ta bilde av to barn som leker ilag innendørs vil du ikke klare å få begge i samme bilde hvis de ikke er veldig nært hverandre eller hvis ikke rommet er veldig stort slik at du kan rygge bakover for å få begge med i bildet.

Jeg aner ikke hvor mye du kan om fotografering, så beklager hvis du synes jeg er litt overforklarende her :-) Men dette er ting jeg kunne ønske noen hadde fortalt meg. Og beklager hvis jeg er for teknisk og du detter av..

Hvis du tar mange bilder av barnet innendørs og det er en unge som springer mye rundt, så ville jeg heller faktisk bare kjøpt en kitlinse og en ekstern blitz. Især hvis du har hvitt tak/vegger hjemme. Da sikter du på taket med blitzen (en ekstern blitz kan vris der du vil), slik at lyset reflekteres og det reflekterte lyset treffer barnet. Da kan du ta bilde av en springene unge med blendertall 9 f.eks, da er det lett å få alt skarpt i bildet. Da trenger du ikke en lyssterk linse.

Du trenger ikke egentlig engang å kjøpe en ekstern blitz hvis du ikke har så lyst til å bruke enormt mye penger. Finnes mange ting du kan feste på den innebygde blitzen for å gjøre lyset litt mykere slik at det ikke bare er rett på ansiktet. En veldig billig løsning er å forme matpapir rundt blitzen slik at det fungerer som softbox, dvs en slags skjerm rundt blitzen som lyset går gjennom og sprer, slik at lyset ikke blir så rett på i fleisen hardt, men mer mykt rundt ungen.

Lykke til uansett. Veldig gøy med fotografering.

Skrevet

Spørs litt hvor mye du vil bruke på det, men det lønner seg absolutt å legge litt penger i et bedre objektiv enn de som vanligvis følger med i en eventuell pakkepris. Med canon og nikon får du mye valgmuligheter hvis du en gang får lyst til å avansere og hamstre ekstrautstyr.

Selv har jeg canon, men kunne like gjerne hatt nikon. Begge merkene er veldig bra.

Kan kanskje lønne seg å gå et hakk opp fra de aller billigste.

Anonym poster: 4f24441550e2b2584cf610b138db87f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...